- Side 286 -
...bestemmelsen læses i sammenhæng med den nye regulering af tilsynet efter AB 18. I modsætning til AB 92 indeholder AB 18 således – lidt paradoksalt – bestemmelser, som forpligter bygherren direkte i forhold til entreprenøren til at udpege et tilsyn. Dette fremgår af AB 18 § 19, stk. 2, 3. pkt., § 21, stk. 4, § 21, stk. 6, og § 28, stk. 1, smh. m. § 2, stk. 5.
- Side 288 -
Tilsynsplanen bør dog i øvrigt være fleksibel og dynamisk bl.a. set i forhold til de nye bestemmelser i AB 18 om dels udpegning af nærmere bestemte arbejder eller materialer som genstand for tilsyn, dels tilkaldetilsyn fra både entreprenøren og bygherrens side ved behov, jf. AB 18 § 19, stk. 2, 3. pkt., og § 21, stk. 4.
- Side 301 -
ABR 18 § 27 er da i øvrigt også i alt væsentligt identisk med den nye bestemmelse om projektgennemgang i AB 18 § 19, som dog ikke indeholder bestemmelsen om ansvar for entreprenørens forslag i ABR 18 § 27, stk. 6.
(...)
...udg. (2019) s. 233 ff., og – om den mere praktiske tilgang til bestemmelsen – Eric Boesgaard m.fl.: AB 18 for praktikere (2018) s. 160 ff. Se også i Torsten Iversen: T:BB 2018: Strejftog i AB-udkastet – forbedringer eller forringelser? – forenklinger eller forviklinger og Niklas Korsgaard Christensen: T:BB 2018.358: Nye regler om projektgennemgang.