Bekendtgørelse om adgang til tinglysningssystemet og om tinglysningsmåden § 13

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 763 af 20. juli 2009,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1191 af 14. oktober 2010, bekendtgørelse nr. 216 af 15. marts 2011, bekendtgørelse nr. 1361 af 20. december 2011, bekendtgørelse nr. 670 af 11. juni 2013 og bekendtgørelse nr. 1641 af 29. juni 2021

§ 13

Autorisation som anmelder meddeles efter ansøgning af Tinglysningsretten til de i tinglysningslovens § 49 d, stk. 2, 3, 7 og 8, anførte virksomheder, personer og selskaber, når disse opfylder betingelserne i §§ 15-22 og efter tinglysningsafgiftslovens § 17 kan afregne tinglysningsafgift månedligt.

Stk. 2 Er ansøger en virksomhed, på hvis vegne flere medarbejdere skal kunne disponere i medfør af § 12, skal ansøgeren angive en eller flere medarbejdere i virksomheden, der skal fungere som administrator af ansøgerens virksomhed som anmelder. Tinglysningsretten giver administrator adgang til hos retten at registrere de medarbejdere i virksomheden, som skal kunne disponere på virksomhedens vegne. Administrator kan ikke selv disponere som anmelder.

Stk. 3 Ved registrering af medarbejdere efter stk. 2, skal administrator angive navn og kontaktoplysninger på de pågældende samt oplysninger om deres digitale medarbejdersignaturer (certifikater).

Stk. 4 Hvis der i forhold til en bestemt virksomhed, på hvis vegne flere medarbejdere skal kunne disponere i medfør af § 12, findes særlige grunde, som gør det uhensigtsmæssigt at udpege en administrator efter stk. 2, kan Tinglysningsretten bestemme, at retten forestår registrering af de medarbejdere i virksomheden, som skal kunne disponere på virksomhedens vegne.