Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning Kapitel 6

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 426 af 13. april 2023,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 972 af 28. juni 2023

Kapitel 6 Kant- og baggrundsafmærkning
§ 160

Afstand fra cykelstikant til kant- og baggrundsafmærkningens nærmeste punkt skal være mindst 0,3 m.

N. Kantafmærkning
§ 161

N 41 CE-mærkes i henhold til standard DS/EN 12899-3.

Stk. 2 Kantpælene kan udføres som vist på figur 1.

Stk. 3 Der kan anvendes afkortede kantpæle på autoværn opsat tæt på kørebanen. Refleks- og eventuel kilometerplade eller selvklæbende klistermærke til kilometerangivelse skal da placeres i samme højde over kørebanen som angivet i figur 1.

Stk. 4 På ensrettede strækninger må kun opsættes refleks på siden, der vender mod kørselsretningen.

§ 162

N 41 skal anvendes på statsveje og andre rutenummererede veje som en kontinuert sammenhængende markering. De skal opstilles parvis med en afstand på 100 m både i yderrabat og midterrabat.

Stk. 2 På vejstrækninger, der er forsynet med autoværn eller brorækværker, kan kantpælene udelades, hvis afstanden fra kørebanekant (belægningskant) til autoværnet eller rækværket er mindre end 1,5 m.

Stk. 3 Kantpæle kan udelades inden for tættere bebygget område, og på vejstrækninger, hvor de lokale forhold gør opstilling uhensigtsmæssig, fx hvor fortov eller cykelsti umiddelbart op til kørebanen medfører, at der ikke er plads til opstilling langs kørebanekanten.

Stk. 4 På vejstrækninger med vejbelysning kan kantpælene udelades i midterrabatter, der er forsynet med autoværn.

Stk. 5 På vejstrækninger med kurveradius mindre end 2000 m skal kantpælene opstilles med mindre indbyrdes afstand end 100 m for at markere kurvens forløb, medmindre der i stedet afmærkes med N 42 Kantafmærkningsplader eller O 41,1 Retningspile.

Stk. 6 Afmærkning med kantpæle i kurver skal ske efter figur 2.

Figur 1. Kantpæl

Figur 1. Kantpæl

 
figur 2
Figur 2. Placering af kantpæle i kurver

N 42 Kantafmærkningsplader
§ 163

N 42 opstilles i stedet for N 41, hvor der er behov for særlig kraftig markering.

Stk. 2 N 42 skal være udført, som det fremgår af figur 3 og opsættes med underkant højst 0,5 m over terræn. Tavlehøjden kan være reduceret, men skal ca. være mindst 1,1 m høj. I tættere bebygget område kan N 42 udføres i mindre dimensioner.

zz
 
 
Figur 3. N 42 Kantafmærkningsplader
(alle ubenævnte mål er i m)

N 43 Spidsmarkering
§ 164

På N 43 Spidsmarkering skal de skiftevis røde og hvide felter have samme størrelsesforhold som ved N 42.

O. Baggrundsafmærkning
§ 165

O 41 Retningspile må kun opsættes i ydersiden af kurver.

P. Færdselsfyr
§ 166

P 11 Hellefyr skal være udført af et sådant materiale, at de ikke ved påkørsel giver anledning til særlig risiko for trafikanter.

Stk. 2 Hellefyr skal udføres med de dimensioner, der er angivet på figur 4.

Stk. 3 Hellefyrene skal være ensartet oplyste eller reflekterende med reflekstype 4 hele vejen rundt fra soklen op til en højde, der ikke må ligge mere end 10 cm under den øverste top af hellefyret.

figur 4
Figur 4. P 11 Hellefyr

§ 167

P 11 Hellefyr må ikke anvendes på primærheller.

Stk. 2 Når hellefyret skal kunne passeres til venstre, skal der umiddelbart ved søjlen afmærkes med D 15 Påbudt passage eller D 16 Valgfri passage, medmindre fyret er beliggende på kørebane med ensrettet færdsel, eller det af afmærkningen på kørebanen og vejanlægget tydeligt fremgår, at fyret må passeres til venstre.

Stk. 3 Hellefyr må ikke opsættes således, at deres højde inklusive hellen er mere end 0,9 m målt fra kørebanen ved opstillingsstedet, jf. figur 4.

Kilometrering
§ 168

Statsveje og andre rutenummererede veje skal være kilometrerede, og der skal langs disse veje opsættes kilometerafmærkning.

Stk. 2 Kilometreringen udmåles ad vejens systemlinje (normalt vejmidten).

Stk. 3 På kantpæle skal kilometerafmærkningen anbringes som vist på figur 5.

Bilag 5
Figur 5. Kantpæl med kilometrering

Stk. 4 Helkilometerpælene er kilometersystemets fikspunkter og må ikke fjernes eller flyttes, når kilometreringen er gennemført.

§ 169

Kilometerafmærkningen skal være udformet som vist på figur 6.

figur 6
Figur 6. Udformning af kilometerafmærkning

Stk. 2 Hele kilometre angives uden decimaler, mens 100 m inddelingen angives med én decimal (ét ciffer under decimalstregen på kilometerafmærkningen).

Stk. 3 Forneden på kilometerafmærkningen angives vejens administrative nummer, således som dette fremgår af vejregistret. Foranstående nuller i nummeret kan udelades. Efter vejens administrative nummer kan efter en bindestreg være angivet nummeret på den pågældende rampe (vejdelen), hvis ikke kantpælen er placeret på selve vejen.

Stk. 4 Endvidere angives vejens kilometreringsretning på kilometerafmærkningen med en pil, der er opadrettet i højre vejside i kilometreringsretningen og nedadrettet i venstre vejside i kilometreringsretningen.

Stk. 5 Hvis afstanden fra den foregående helkilometerpæl afviger 10 m eller mere fra 1000 m indføres en »fejlkilometer«. Dette vises på den kilometerpæl, der afslutter »fejlkilometeren«, ved øverst på kilometerafmærkningen at indføre »F«. På bagsiden (mod rabatten) af den med »F« mærkede pæl angives afstanden i meter fra det foregående kilometerpunkt som vist på figur 7.

figur 7
Figur 7. Forkortet vejstrækning