Bekendtgørelse om farmakonomuddannelsen § 1

Denne konsoliderede version af bekendtgørelse om farmakonomuddannelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 769 af 27. juni 2007,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1252 af 13. november 2015

§ 1

Formålet med farmakonomuddannelsen er at kvalificere eleverne til efter endt uddannelse at handle helhedsorienteret, problemløsende, situationsbestemt og udviklingsorienteret i forhold til apotekets rolle og opgaver efter gældende regler og standarder ved at

  • 1) vurdere og formidle faglig viden,

  • 2) arbejde for forbedret sikkerhed og livskvalitet for apotekets brugere,

  • 3) arbejde systematisk, metodisk og kvalitetsbevidst,

  • 4) arbejde selvstændigt, fleksibelt, ansvarsbevidst og etisk forsvarligt og

  • 5) arbejde ud fra en bevidsthed om egne faglige og personlige kompetencer.

Stk. 2 Eleverne skal kvalificere sig til at

  • 1) kunne udøve klinisk farmaci, herunder varetage lægemiddeldistribution og rådgive om lægemidler, under hensyntagen til lægemiddelformulering samt rådgive om lægemiddelbeslægtede produkter og egenomsorg,

  • 2) kunne gennemføre relevante sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende ydelser,

  • 3) kunne indgå i kvalitetsstyring af apotekets opgaver samt være bevidst om betydningen af kvalitetsudvikling,

  • 4) være bevidst om, hvordan værdier og normer har betydning for farmakonomens rolle og ansvar,

  • 5) være bevidst om apotekets rolle i samfundet, både som en del af sundhedssektoren og som virksomhed, herunder kunne deltage i apotekets økonomiske samt ledelses-, markedsførings-, arbejdsmiljø- og samarbejdsmæssige opgaver og

  • 6) være bevidst om betydningen af kvalitetssikring af lægemidler.

Stk. 3 Ved ordet apotek forstås såvel privat- som sygehusapotek.