Bekendtgørelse om finansielle rapporter for LD Fonde Kapitel 2

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1245 af 27. november 2019

Kapitel 2 Klassifikation og opstilling
Generelle bestemmelser
§ 4

Balance og resultatopgørelse skal opstilles i skematisk form i overensstemmelse med bilag 2 og 3.

Stk. 2 Posterne i skemaerne i bilag 2 og 3 skal anføres særskilt og i den angivne rækkefølge. Under forudsætning af, at opstillingsskemaernes struktur opretholdes, kan der foretages en mere detaljeret opdeling, hvis beløbet i den nye underpost er væsentligt, og hvis arten eller funktionen af underposten er forskellig fra øvrige underposter. Der kan tilføjes nye poster, hvis beløbet for en sådan er væsentligt, og hvis arten eller funktionen af den nye post er forskellig fra de øvrige poster.

Stk. 3 Poster, der kun indeholder uvæsentlige beløb, kan sammendrages med andre poster af samme art eller funktion.

§ 5

Ved hver post i balance og resultatopgørelse anføres de tilsvarende beløb for det foregående regnskabsår. Er posterne ikke direkte sammenlignelige med foregående års poster, skal sidstnævnte tilpasses. LD Fonde kan dog undlade at tilpasse sammenligningstal, hvis det ikke er praktisk muligt. Manglende sammenlignelighed eller foretaget tilpasning skal angives og behørigt begrundes i noterne, jf. § 52.

Stk. 2 Poster i balance og resultatopgørelse, som ikke indeholder noget beløb, skal kun medtages, hvis det foregående årsregnskab indeholder en sådan post.

Stk. 3 Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse for noteoplysninger, medmindre andet fremgår af denne bekendtgørelse.

Balancen
§ 6

Under aktivpost II, »Materielle aktiver«, opføres materielle anlægsaktiver, bortset fra domicilejendomme, og aktiver i midlertidig besiddelse, jf. § 9. Posten omfatter også aktiver hidrørende fra finansielle leasingkontrakter. Desuden omfatter posten aktiverede omkostninger til indretning af lejede lokaler.

§ 7

Under aktivposterne 2.2, »Udlån til tilknyttede virksomheder«, og 2.4, »Udlån til associerede virksomheder«, opføres ansvarlig lånekapital og andre langfristede lån til de pågældende virksomheder. Øvrige tilgodehavender hos de pågældende virksomheder opføres under aktivpost 4 eller aktivpost 5 eller under en anden post, hvorunder tilgodehavendet efter sin art henhører. Indgår der blandt aktiverne placeringer i tilknyttede eller associerede virksomheder, som ikke er opført under posterne 2, 4 eller 5, skal dette oplyses i en note med beløbsangivelse.

§ 8

Under aktivpost 6, »Tilgodehavende feriemidler hos arbejdsgivere«, opføres LD Fondes tilgodehavende fra arbejdsgiveres indberettede krav på lønmodtagernes tilgodehavende feriemidler, hvor arbejdsgiveren alene kan betale med frigørende virkning til LD Fonde, og hvor lønmodtageren alene kan rette sit krav mod LD Fonde. Tilgodehavende feriemidler reguleres med indekseringer, periodisering af indeksering samt indbetaling fra arbejdsgivere.

§ 9

Under aktivpost 10, »Aktiver i midlertidig besiddelse«, opføres materielle anlægsaktiver eller grupper af materielle anlægsaktiver samt dattervirksomheder og associerede virksomheder, der kun midlertidigt er i virksomhedens besiddelse, og som afventer salg inden for kort tid, og hvor et salg er meget sandsynligt. Et salg er meget sandsynligt, hvis

  • 1) LD Fondes ledelse aktivt søger en køber til aktiverne,

  • 2) aktiverne udbydes til en pris, som står i et fornuftigt forhold til aktivernes dagsværdi, og

  • 3) aktiverne forventes solgt inden for 12 måneder.

§ 10

Udgifter, der er afholdt før balancetidspunktet, men som vedrører de efterfølgende år, skal opføres under periodeafgrænsningsposterne i aktiverne. Indtægter, som er indgået før balancetidspunktet, men som vedrører de efterfølgende år, skal opføres under periodeafgrænsningsposterne i passiverne.

Stk. 2 Udgifter, som vedrører regnskabsåret, men som først vil blive betalt i de efterfølgende år, skal opføres under gæld. Indtægter, der vedrører regnskabsåret, men som først betales efter balancetidspunktet, skal opføres under tilgodehavender. Påløbne, uforfaldne renter og optjent, uforfalden lejeindtægt opføres dog under aktivpost 7, »Tilgodehavende renter samt optjent leje«. Tilgodehavende renter kan dog alternativt posteres som en del af værdien af de aktiver, som renterne vedrører.

Stk. 3 Hvis de udgifter eller indtægter, der er nævnt i stk. 1 og 2, er af væsentlig betydning, skal de forklares i noterne.

§ 11

Under passivpost I, »Medlemmernes formue, i alt«, opføres under passivpost 1, »Formue tilskrevet medlemmerne«, den samlede værdi af medlemmernes tilskrevne tilgodehavender for Lønmodtagernes Dyrtidsmidler og Lønmodtagernes Feriemidler. Under passivpost 2, »Overført resultat«, opføres det beløb, der ikke er tilskrevet de enkelte medlemmer for Lønmodtagernes Dyrtidsmidler og Lønmodtagernes Feriemidler.

§ 12

Under passivpost II, »Hensatte forpligtelser, i alt«, opføres forpligtelser, der er uvisse med hensyn til størrelse eller tidspunkt for afvikling, jf. §§ 36, 37 og 39, stk. 2.

Stk. 2 Hensatte forpligtelser må ikke anvendes til regulering af aktivernes værdi.

Resultatopgørelsen
§ 13

Under underposten 1.1, »Renteindtægter og udbytter m.v.«, opføres renter og rentelignende indtægter af obligationer, andre værdipapirer, udlån, indlån samt tilgodehavender, herunder indeksregulering af indeksobligationer. Desuden opføres under denne post udbytter af kapitalandele, medmindre beløbene henhører under posterne 1.4, »Indtægter fra tilknyttede virksomheder«, eller 1.5, »Indtægter fra associerede virksomheder«.

Stk. 2 Under underposten 1.2, »Indeksering af tilgodehavende feriemidler hos arbejdsgivere«, opføres en årlig regulering af de tilgodehavende feriemidler, som LD Fonde hvert år giver meddelelse om til arbejdsgivere, som har beholdt tilgodehavende feriemidler i virksomheden. Der foretages løbende indtægtsføring af en forventet henholdsvis faktisk indeksering.

Stk. 3 Under underposten 1.3, »Kursreguleringer«, opføres den samlede værdiregulering, herunder valutakursregulering, samt nettogevinster og nettotab ved salg af domicilejendomme og aktiver, der henhører under gruppen af investeringsaktiver i balancen. Undtaget herfra er værdireguleringer vedrørende tilknyttede og associerede virksomheder, jf. stk. 4 og 5.

Stk. 4 Under underposten 1.4, »Indtægter fra tilknyttede virksomheder«, opføres den til kapitalandelene svarende indtægt fra tilknyttede virksomheder i form af udbytte og værdiregulering.

Stk. 5 Under underposten 1.5, »Indtægter fra associerede virksomheder«, opføres den til kapitalandelene svarende indtægt fra associerede virksomheder i form af udbytte og værdiregulering.

Stk. 6 Under underposten 1.6, »Indtægter af ejendomme« opføres overskud eller underskud ved drift af LD Fondes ejendomme. Beløbet opføres efter fradrag af udgifter til ejendomsadministration, og før fradrag af prioritetsrenter, der opføres under posten 1.7, »Renteudgifter«. Regulering af ejendommes værdi opføres ikke under posten 1.6, »Indtægter af ejendomme«, men under posten 1.3, »Kursreguleringer«.

Stk. 7 Under underposten 1.8, »Omkostninger i forbindelse med investeringsvirksomhed«, opføres de omkostninger, der kan henføres til handel med og administration af LD Fondes investeringsaktiver, jf. dog stk. 6.

§ 14

Under hovedpost 2, »Pensionsafkastskat«, opføres den pensionsafkastskat, der vedrører regnskabsåret, uanset om skatten er aktuel eller først skal betales i senere perioder.

§ 15

Under hovedpost 4, »Omkostninger i forbindelse med administration«, opføres de omkostninger, som er forbundet med administrationen, herunder den hertil svarende andel af personaleomkostninger, provisioner, markedsføringsomkostninger, husleje, driftsomkostninger vedrørende domicilejendomme, udgifter til kontorartikler og kontorhold samt af- og nedskrivninger på materielle og immaterielle aktiver. Desuden opføres bidrag til Finanstilsynet.

Stk. 2 Har LD Fonde udført administrative opgaver for tilknyttede virksomheder, som afregnes på omkostningsdækkende basis, kan det modtagne vederlag opføres som et fradrag i hovedposten. Fradraget opføres under en særskilt underpost benævnt »Refusion fra tilknyttede virksomheder«.