Kapitel 9 Tilsyn med forsikringsselskabernes behandling af stormflodssager, sager om oversvømmelse fra vandløb og søer og tørkesager
Naturskaderådet påser, at forsikringsselskaberne overholder og efterlever lov om visse naturskader og regler og påbud udstedt i medfør heraf, samt forvaltningsloven, lov om offentlighed i forvaltningen samt de til enhver tid gældende regler om behandling af persondata i forbindelse med behandling af stormflodssager, sager om oversvømmelse fra vandløb og søer og tørkesager.
Stk. 2 Stormflodssager, sager om oversvømmelse fra vandløb og søer og tørkesager udvælges stikprøvevis eller med henblik på undersøgelse af særlige temaer efter Naturskaderådets nærmere beslutning til tilsynsmæssig gennemgang på baggrund af oplysninger i Naturskadebasen.
Stk. 3 Sekretariatet foretager efter Naturskaderådets nærmere anvisninger en gennemgang af det retlige og faktiske grundlag for afgørelserne i de udvalgte sager på baggrund af oplysninger i Naturskadebasen og eventuelle andre relevante oplysninger, herunder udtalelser fra sagkyndige.
Erfarer Naturskaderådet gennem sit tilsyn, at et forsikringsselskab ikke overholder eller efterlever gældende regler, træffer rådet beslutning om anvendelse af en eller flere reaktioner, jf. stk. 2.
Stk. 2 Naturskaderådet kan anvende følgende reaktioner mod et forsikringsselskab:
-
1) Bemærkninger. Anvendes, når tilsynsgennemgangen alene har vist mindre, formelle fejl i sagsbehandlingen, herunder fejlagtige regelhenvisninger, som med sikkerhed ikke har haft indflydelse på forsikringsselskabets afgørelse.
-
2) Kritik. Anvendes, når forvaltningsretlige regler eller regler vedrørende stormflods-, oversvømmelses- og tørkeordningerne ikke er overholdt eller efterlevet, herunder i tilfælde, hvor manglende dokumentation gør det umuligt at kontrollere rigtigheden af en afgørelse.
-
3) Påbud. Anvendes, når det findes påkrævet at indskærpe en ændring af en ulovlig adfærd over for et forsikringsselskab. Påbud kan udstedes enten som direkte følge af en adfærd, som er åbenlyst forkert eller ulovlig, eller hvis selskabet tidligere enten direkte i forbindelse med en stormflods-, oversvømmelses- eller tørkehændelse, eller ved en generel udmelding eller på lignende måde er blevet gjort opmærksom på den ulovlige adfærd, herunder i tilfælde, hvor den pågældende adfærd har haft eller kunne have haft indflydelse på forsikringsselskabets afgørelse.
-
4) Offentliggørelse af påbud. Anvendes, når det i særlige tilfælde findes påkrævet at skærpe anvendelsen af et påbud, jf. nr. 3, herunder i umiddelbar forlængelse af et påbud, der er udstedt som en direkte følge af en adfærd, der er åbenlyst forkert eller ulovlig, eller ved gentagen eller systematisk manglende efterlevelse af regler, praksis eller påbud. Offentliggørelse sker på Naturskaderådets hjemmeside.
-
5) Hel eller delvis fratagelse af et selskabs faste sagshonorar. Anvendes, enten når sagsbehandlingen har været så åbenlyst mangelfuld eller forkert, at forsikringsselskabet vidste eller burde have vidst, at der ikke er skabt et reelt grundlag for en afgørelse, eller når et påbud ikke efterleves.
-
6) Kompensation af stormflods- oversvømmelses- og tørkepuljen. Anvendes i tilfælde, hvor et forsikringsselskab har truffet en afgørelse om erstatning, der er åbenlyst forkert, ikke baserer sig på et fagligt skøn, og har medført en ikke ubetydelig merudbetaling af erstatning fra stormflods-, oversvømmelses- og tørkepuljen.
Stk. 3 Efterleves et offentliggjort påbud, jf. stk. 2, nr. 4, eller indtræffer i øvrigt omstændigheder, som sætter påbuddet ud af kraft, fjernes påbuddet fra Naturskaderådets hjemmeside.
Stk. 4 Beslutter Naturskaderådet, at der skal ske hel eller delvis fratagelse af et selskabs faste sagshonorar, jf. stk. 2, nr. 5, træffer rådet samtidig beslutning om, hvor stor en del af sagshonoraret, der skal fratages forsikringsselskabet.
Stk. 5 Beslutter Naturskaderådet, at et forsikringsselskab skal kompensere stormflods-, oversvømmelses- og tørkepuljen, jf. stk. 2, nr. 6, træffer rådet samtidig beslutning om kompensationens størrelse. I førstegangstilfælde kan kompensationen maksimalt udgøre 3 gange forsikringsselskabets faste sagshonorar, i andengangstilfælde 6 gange forsikringsselskabets faste sagshonorar, og i tredjegangstilfælde og senere 9 gange forsikringsselskabets faste sagshonorar. Kompensationen kan aldrig udgøre mere end den merudbetaling af erstatning fra stormflods-, oversvømmelses- og tørkepuljen, som har givet anledning til beslutningen om kompensation.
Stk. 6 Når Naturskaderådet har truffet beslutning om anvendelse af reaktioner omfattet af stk. 2, nr. 5 og 6, kan forsikringsselskabet inden 4 uger anmode Naturskaderådet om en revurdering af afgørelsen. Anmodningen sendes til Naturskaderådets sekretariat. På baggrund af en anmodning stadfæster eller ophæver Naturskaderådet afgørelsen og meddeler forsikringsselskabet dette.
Henvisningen til § 20, stk. 2, nr. 5 og 6, er forkert, da bestemmelserne ikke findes. Det ser ud til, at den korrekte henvisning skal være til § 22, stk. 2, nr. 5 og 6. Derfor har vi ladet vores krydshenvisninger pege til § 22, stk. 2, nr. 5 og 6. Et forsikringsselskab kan få prøvet en beslutning om anvendelse af reaktioner efter § 20, stk. 2, nr. 5 og 6 ved en voldgift.
Stk. 2 Voldgiftsretten består af 3 dommere. Forsikringsselskabet og Naturskaderådet udpeger hver en dommer. Den tredje dommer udpeges af de af henholdsvis forsikringsselskabet og Naturskaderådet udpegede dommere og skal som minimum opfylde kravene til at være landsdommer.
Stk. 3 Voldgift gennemføres i øvrigt i overensstemmelse med reglerne i lov om voldgift.
Naturskaderådet beslutter, om der skal udarbejdes statistikker mv. på baggrund af foretagne tilsyn. Statistikker mv. offentliggøres på rådets hjemmeside samt eventuelt i rådets årsberetning.