Bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder Kapitel 2 a

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 330 af 07. april 2016,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 484 af 16. maj 2017, bekendtgørelse nr. 1159 af 18. september 2018 og bekendtgørelse nr. 1592 af 17. december 2018

Kapitel 2 a Handelspraksis over for forbrugerne
God erhvervsskik
§ 4

En finansiel virksomhed skal i sin handelspraksis over for forbrugerne udvise god erhvervsskik.

Vildledende handlinger
§ 5

En finansiel virksomheds handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Stk. 2 Vildledning efter stk. 1 kan relatere sig til et eller flere af følgende elementer:

  • 1) Produktets eksistens eller art.

  • 2) De væsentligste egenskaber ved produktet.

  • 3) Omfanget af den finansielle virksomheds forpligtelser, begrundelsen for den pågældende handelspraksis og karakteren af den anvendte salgsproces.

  • 4) Erklæringer eller symboler med direkte eller indirekte støtte eller godkendelse af den finansielle virksomhed eller dennes produkter.

  • 5) Prisen, den måde, prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel.

  • 6) Behov for eftersyn, reservedele, udskiftning eller reparation.

  • 7) Den finansielle virksomheds eller dennes formidlers egenskaber og rettigheder.

  • 8) Forbrugerens rettigheder.

  • 9) Den finansielle virksomheds overholdelse af adfærdskodeks, som denne oplyser at være bundet af.

  • 10) Forveksling med en konkurrents produkt, varemærke eller forretningskendetegn.

Vildledende udeladelser, herunder købsopfordringer og skjult reklame
§ 5a

En finansiel virksomheds handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Stk. 2 Ved købsopfordringer betragtes følgende oplysninger som væsentlige:

  • 1) Produktets væsentligste karakteristika i et omfang, der svarer til mediet og produktet.

  • 2) Den finansielle virksomheds fysiske adresse og navn og, hvis en anden erhvervsdrivende handler på dennes vegne, den fysiske adresse og navnet på denne erhvervsdrivende.

  • 3) Forhold vedrørende betaling, levering og gennemførelse af aftalen, i det omfang disse forhold afviger fra, hvad der er sædvanligt i branchen.

  • 4) Den finansielle virksomheds fremgangsmåde i forbindelse med klagesagsbehandling, i det omfang den afviger fra, hvad der er sædvanligt i branchen.

  • 5) Fortrydelsesret, afbestillingsret eller returret, hvis forbrugeren har en sådan ret.

  • 6) Prisen inklusive moms og afgifter.

  • 7) Yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto, i det omfang sådanne omkostninger pålægges.

Stk. 3 Når produktets art medfører, at prisen ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal den finansielle virksomhed oplyse, hvordan prisen beregnes. Når omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det oplyses, at disse omkostninger kan forekomme.

Stk. 4 Den finansielle virksomhed skal klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. § 5 c finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 5 Ved vurderingen af, om oplysninger er blevet udeladt efter stk. 1 og 4, skal der tages hensyn til, om den finansielle virksomhed anvender et medie, som kun giver begrænset plads eller tid til at formidle oplysningerne, og hvilke foranstaltninger den finansielle virksomhed i givet fald har truffet for at gøre oplysningerne tilgængelige for forbrugerne på anden måde.

Aggressiv handelspraksis
§ 5b

Den finansielle virksomhed må i sin handelspraksis ikke benytte chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet til væsentligt at indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et produkt.

Væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd
§ 5c

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 4-5 b, at den pågældende handelspraksis væsentligt forvrider eller vil kunne forventes væsentligt at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugeren eller, hvis den pågældende handelspraksis rettes mod en særlig gruppe af forbrugere, hos et gennemsnitligt medlem af denne gruppe.

Stk. 2 En handelspraksis, som den finansielle virksomhed med rimelighed må formode kun forvrider den økonomiske adfærd væsentligt hos en klart identificerbar gruppe af forbrugere, der er særlig sårbare over for denne praksis eller det omhandlede produkt, herunder på grund af mentale eller fysiske handicap, alder eller godtroenhed, vurderes med udgangspunkt i et gennemsnitligt medlem af denne gruppe.

Former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive
§ 5d

Uanset at der ikke er handlet i strid med §§ 5-5 b, må en finansiel virksomhed ikke anvende de former for handelspraksis, der er opregnet i bilag 1.