Bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet § 53

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 334 af 26. marts 2020,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 729 af 22. april 2021, bekendtgørelse nr. 514 af 25. april 2022 og bekendtgørelse nr. 439 af 26. april 2023

§ 53

Udtrykket »Bevisdokument« omfatter en eller flere af følgende:

  • 1) En hjemlandsattest udstedt af et autoriseret myndighedsorgan, som f.eks. en statslig myndighed, et andet offentligt organ eller en kommune, i den jurisdiktion, hvori betalingsmodtageren hævder at være hjemmehørende.

  • 2) Med hensyn til en fysisk person: Enhver gyldig dokumentation udstedt af et autoriseret myndighedsorgan, som f.eks. en statslig myndighed, et andet offentligt organ eller en kommune, der omfatter personens navn, og som typisk anvendes til identifikationsformål.

  • 3) Med hensyn til en Enhed: Enhver gyldig dokumentation udstedt af et autoriseret myndighedsorgan, som f.eks. en statslig myndighed, et andet offentligt organ eller en kommune, der omfatter Enhedens navn og enten adressen på dens hovedkontor i den jurisdiktion, hvor den hævder at være hjemmehørende, eller den jurisdiktion, hvor Enheden blev registreret eller oprettet.

  • 4) Et revideret årsregnskab, en tredjeparts kreditrapport, en konkursbegæring eller en rapport fra en værdipapirtilsynsmyndighed.

Stk. 2 Adressen på Enhedens hovedkontor er normalt det sted, hvor den faktiske ledelse er beliggende. Adressen på et Finansielt institut, hvor Enheden fører en konto, en postboks eller en adresse, der udelukkende anvendes til postforsendelse, er ikke adressen på Enhedens hovedkontor, medmindre en sådan adresse er den eneste adresse, der anvendes af Enheden og fremstår som Enhedens registrerede adresse i Enhedens oprettelsesdokumenter. Endvidere er en adresse, der er opgivet med instrukser om at opbevare al post til den pågældende adresse, ikke adressen på Enhedens hovedkontor.

Stk. 3 Med hensyn til en Allerede eksisterende enhedskonto kan Indberettende finansielle institutter som Bevisdokument anvende enhver klassificering i det Indberettende finansielle instituts arkiver på Kontohaveren, som er fastlagt på grundlag af et standardiseret branchekodesystem, som er registreret af det Indberettende finansielle institut i overensstemmelse med dets normale forretningspraksis med henblik på AML/KYC-procedurer eller andre reguleringsmæssige formål, bortset fra skattemæssige formål, og som er foretaget af det Indberettende finansielle institut inden den dato, hvor den Finansielle konto er klassificeret som en Allerede eksisterende konto, forudsat at det Indberettende finansielle institut ikke ved eller ikke har grund til at vide, at en sådan klassificering er forkert eller upålidelig.

Stk. 4 Udtrykket »Standardiseret branchekodesystem« betyder et kodesystem, der anvendes til at klassificere virksomheder efter virksomhedstype til andre formål end skattemæssige formål.