Bekendtgørelse om integrationsgrunduddannelse efter lov om integrationsgrunduddannelse (igu) § 13

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1825 af 28. december 2023

§ 13

Efter fuldførelse af det samlede integrationsgrunduddannelsesforløb udsteder virksomheden bevis herfor til udlændingen. Beviset skal indeholde:

  • 1) Udlændingens navn og CPR-nummer.

  • 2) Betegnelsen "integrationsgrunduddannelse" og oplysning om hvilke arbejdsområder og funktioner, udlændingen har beskæftiget sig med.

  • 3) Henvisning til den i stk. 3 og 4 nævnte dokumentation, der skal være vedlagt.

  • 4) Angivelse af udstederen.

Stk. 2 En skabelon for bevis, jf. stk. 1, findes på Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside - www.uim.dk.

Stk. 3 Som dokumentation for danskundervisning indhenter udlændingen en progressionsudskrift fra sprogcenteret eller anden dokumentation, hvoraf det fremgår, hvor mange timers danskundervisning udlændingen er blevet tilbudt.

Stk. 4 Som dokumentation for arbejdsmarkedsuddannelse indhenter udlændingen et kursusbevis fra arbejdsmarkedsuddannelsescenteret.

Stk. 5 Hvis der ikke kan udstedes bevis i henhold til stk. 1, har udlændingen krav på dokumentation, der indeholder oplysninger om det delvist gennemførte forløb. Dokumentationen består af bevis for eventuel gennemført skoleundervisning, herunder en progressionsudskrift fra sprogcenteret samt en erklæring fra virksomheden om den gennemførte del af praktikansættelsen.

Stk. 6 Oplysninger efter stk. 3-5 kan indhentes af Styrelsen for International Rekruttering og Integration uden udlændingens samtykke.