Bekendtgørelse om krav til a-kassernes kontrol og administration Kapitel 3

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 150 af 20. februar 2019,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 88 af 28. januar 2020 og bekendtgørelse nr. 2102 af 14. december 2020

Kapitel 3 Krav til a-kassernes egenkontrol
§ 8

A-kasserne skal ved tilrettelæggelsen af administrationen sikre, at dette sker efter de gældende regler og at en nødvendig og tilstrækkelig egenkontrol opfanger fejl og processer, som er uhensigtsmæssige for en enkel og smidig administration.

§ 9

Som en del af a-kassernes egenkontrol, skal a-kasserne indarbejde kontroller for de enkelte processer i udbetalingsforløbet. Kontrollerne gennemføres som en integreret del af a-kassens it-system eller som manuelle kontroller.

Stk. 2 A-kasserne skal indarbejde faste kontroller i ansøgningsfasen, der har fokus på, at a-kassen ved behandlingen af en ansøgning om ydelser har det tilstrækkelige vurderingsgrundlag, og at retten til ydelser gives på et korrekt grundlag.

Stk. 3 A-kasserne skal indarbejde faste kontroller i udbetalingsfasen, der har fokus på, at de løbende udbetalinger sker på korrekt grundlag.

Stk. 4 A-kasserne skal indarbejde faste efterfølgende kontroller rettet mod udbetalinger, hvor der kan være særlig risiko for fejl.

Stk. 5 Resultatet af a-kassernes faste kontroller, jf. stk. 2-4, skal indrapporteres til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering på CPR niveau.

Stk. 6 Styrelsen fastsætter nærmere retningslinjer om, hvilke konkret faste kontroller a-kasserne skal gennemføre, temakontroller og hvordan a-kassernes afrapportering skal ske.