Bekendtgørelse om ledelse, styring og administration af danske UCITS § 4

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 865 af 02. juli 2014,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1105 af 29. juni 2022

Bestyrelsens opgaver og ansvar
§ 4

Bestyrelsen for en investeringsforening skal som led i den overordnede strategiske ledelse

  • 1) træffe beslutning om foreningens forretningsmodel, herunder målsætninger for de forhold, der er nævnt under § 3, nr. 1-4,

  • 2) træffe beslutning, om bestyrelsen vil delegere dele af foreningens virksomhed, herunder om bestyrelsen vil delegere den daglige ledelse til et investeringsforvaltningsselskab eller et administrationsselskab,

  • 3) træffe beslutning, om hvilket selskab der skal være foreningens investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab, hvis bestyrelsen har besluttet at uddelegere den daglige ledelse,

  • 4) træffe beslutning om hvilket selskab, der skal være foreningens depotselskab eventuelt til forelæggelse for generalforsamlingen efter vedtægternes bestemmelser herom,

  • 5) fastsætte investeringsstrategien for hver afdeling, herunder fastsætte risikoprofilen,

  • 6) træffe beslutning om hvordan andele i afdelingerne skal markedsføres,

  • 7) træffe beslutning om afdelingernes omkostningsbudgetter,

  • 8) vurdere afdelingernes formueforhold,

  • 9) fastsætte retningslinjer til direktionen for direktionens arbejde,

  • 10) overvåge, om direktionen varetager sine opgaver på en betryggende måde og i overensstemmelse med retningslinjerne til direktionen,

  • 11) sikre, at direktionens rapportering til og information af bestyrelsen er fyldestgørende for bestyrelsens arbejde,

  • 12) vurdere, om investeringsforvaltningsselskabet eller administrationsselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede administrationsaftale, hvis den daglige ledelse er delegeret til et investeringsforvaltningsselskab eller et administrationsselskab,

  • 13) vurdere, om depotselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede depotselskabsaftale,

  • 14) vurdere, om andre tredjeparter end de i nr. 12 og 13 nævnte, som foreningen har delegeret opgaver til, varetager deres opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede aftale,

  • 15) vurdere, om vedtægterne, politikker og retningslinjerne til direktionen er betryggende i forhold til markedsforholdene, og

  • 16) tilrettelægge sit arbejde, således at ledelsen af foreningen er betryggende, jf. bilag 1.

Stk. 2 Bestyrelsen skal løbende vurdere, om dens medlemmer tilsammen besidder den fornødne viden og erfaring om foreningens risici til at sikre en forsvarlig drift af foreningen.