Bekendtgørelse om standardvedtægt for anerkendte a-kasser § 2

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1226 af 28. september 2023

§ 2

Vedtægten skal i afsnit 7 om a-kassens administration indeholde detaljerede regler om følgende:

  • 1) Den administrative struktur, herunder om a-kassen er centralt administreret eller organiseret i afdelinger e.l. under en fælles ledelse.

  • 2) A-kassens ledelse og de enkelte organers opgaver og kompetence.

  • 3) Beslutningsdygtighed og regler om afstemninger i de enkelte organer.

  • 4) Hvem der er tegningsberettigede.

  • 5) Indkaldelse af a-kassens øverste myndighed (delegeretmødet, generalforsamlingen e.l.).

  • 6) Procedure for valg af delegerede eller repræsentanter, ledelse og revision.

  • 7) Valgperiodernes længde samt supplering ved vakance.

  • 8) Regler for ekstraordinær indkaldelse af a-kassens øverste myndighed.

  • 9) Urafstemning.

Stk. 2 Den ansvarlige statsautoriserede revisor vælges af a-kassens øverste myndighed. Det samme gælder evt. andre revisorer.

Stk. 3 Alle valg af medlemmer til hovedbestyrelsen og valg af revisorer skal straks meddeles Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Det samme gælder ved supplering i valgperioden.

Stk. 4 Bestemmelserne i vedtægtens afsnit 7 må ikke være i strid med reglerne i standardvedtægten.