Bekendtgørelse om udbud af public service-radiokanal med tilhørende sendemuligheder (den fjerde FM-kanal og DAB) Kapitel 8

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 267 af 25. marts 2019

Kapitel 8 Krav til indholdet af ansøgningen
Programplaner
§ 23

Ansøger skal i sin ansøgning redegøre for sine programplaner.

Stk. 2 Ansøger skal i sin ansøgning beskrive følgende delelementer:

  • 1) Planerne for den selvstændige nyheds- og aktualitetsredaktion, jf. § 3, stk. 2. Herunder skal ansøger redegøre for den organisatoriske og redaktionelle kapacitet i forhold til at producere originale nyheder og aktualitetsudsendelser fra henholdsvis hele Danmark og udlandet.

  • 2) Planlagte konkrete tiltag angående udsendelse af programmer (dog ikke nyhedsprogrammer) med værter, som har klart deklarerede holdninger/værdier.

  • 3) Hvorvidt og i hvilket omfang der er planlagt nyhedsprogrammer udover minimumskravene i § 6, nr. 1.

  • 4) Hvordan der arbejdes systematisk med programudvikling m.v. Til dokumentation heraf skal ansøger beskrive, hvorvidt og på hvilken måde radiokanalen løbende gentænker fortælleformer, journalistik, programformater, teknologi, lytterinddragelse og produktionssamarbejder.

  • 5) Konkrete tiltag med henblik på at sikre inddragelse af lyttere som en aktiv del af programfladen både i enkelte programmer og generelt.

  • 6) Planerne for distribution og tilrådighedsstillelse, jf. §§ 9 og 10, herunder særligt distribution via en brugervenlig og dynamisk hjemmeside samt eventuelle øvrige internetbaserede indholdstjenester.

  • 7) Konkrete tiltag med henblik på at sikre, understøtte og fremdrive nye talenter inden for programmedarbejdere.

  • 8) Planerne for formidling af kulturnyheder og kulturprogrammer, jf. § 6, nr. 5 og 6.

  • 9) Planerne for tilrettelæggelse af debatprogrammer ud fra fastlagte temaer for hver ugedag, samt procedurer der giver mulighed for fleksibilitet i forhold til særlige aktuelle temaer, jf. § 6, nr. 8.

  • 10) Planerne i forhold til anvendelsen af musik, jf. § 7, og for formidlingen af musik med historisk og faglig viden, herunder hvordan musikken udvælges redaktionelt og indgår i en fortælleteknisk sammenhæng med indholdet i programmerne, samt for formidlingen af musik med faglig viden af værter og/eller programmedarbejdere med relevant uddannelsesmæssig og/eller erfaringsmæssig baggrund.

  • 11) Planerne for at satire fremstår som et markant element inden for tilladelseshavers programprofil, jf. § 6, nr. 7.

Stk. 3 Organisatorisk og redaktionel kapacitet i henhold til stk. 2, nr. 1 kan bestå i:

  • 1) egne korrespondenter med journalistisk baggrund,

  • 2) egne interne, redaktionelle medarbejdere med journalistisk baggrund,

  • 3) leveranceaftaler med andre foretagenders korrespondenter med journalistisk baggrund,

  • 4) freelance-korrespondenter (”stringers”), og

  • 5) øvrige redaktionelle freelance-medarbejdere.

Økonomiske og organisatoriske forhold
§ 24

Ansøger skal redegøre for sine økonomiske og organisatoriske forhold, herunder for ledelsen, ansatte og ejerkredsen, samt hvorledes adskillelse fra andre selskaber eller lignende er sikret, jf. § 5.

§ 25

Ansøger skal fremlægge en plan for driften, der dækker hele tilladelsesperioden.

Stk. 2 Planen for driften skal indeholde budgetoverslag for den planlagte programvirksomhed, jf. §§ 6-8 og § 23, med oplysninger om eventuelle indtægter og om udgifter inklusive forventning til overskud. Planen skal endvidere indeholde en realistisk omkostningsfastsættelse af såvel de planlagte programmer, herunder rettighedsbetaling, som sendeomkostninger.

Stk. 3 Planen for driften skal indeholde en redegørelse for ansøgers kompetencer i relation til programplanerne, jf. §§ 6-8 og § 23. I redegørelsen skal indgå dokumenterede erfaringer med radiovirksomhed og/eller anden dokumentation for kompetencer i relation til den planlagte programvirksomhed.

§ 26

Ansøger kan basere sin virksomhed på andre enheders formåen og ressourcer, herunder eksempelvis underleverandører eller enheder, der er helt eller delvist ejet af ejerkredsen, jf. dog § 22. I givet fald skal ansøger godtgøre, at ansøger fuldt ud – med respekt af kravet om økonomisk adskillelse – kan råde over de beskrevne ressourcer og kompetencer m.v.

Tilskud
§ 27

Ansøger skal afgive et bud på det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, som ansøger vil drive stationen for. Buddet kan maksimalt udgøre 789,6 mio. kr. (2019-PL) Tilskuddet reguleres årligt med forbrugerprisindekset. Ansøger skal i planen for driften, jf. § 25, stk. 1, oplyse om fordelingen af tilskuddet over tilladelsesperioden, idet der de enkelte år maksimalt kan udbetales følgende tilskud: 11,7 mio. kr. i 2019, 108,7 mio. kr. i 2020, 102,5 mio. kr. i 2021, 97,5 mio. kr. i 2022, 94,6 mio. kr. i 2023, 94,7 mio. kr. i 2024, 93,3 mio. kr. i 2025, 93,3 mio. kr. i 2026 og 93,3 mio. kr. i 2027.

Bankgaranti
§ 28

Der skal ved indlevering af ansøgningen stilles en ubetinget og uigenkaldelig bankgaranti på 5 mio. kr. Garantien skal være udstedt af et pengeinstitut eller et forsikringsselskab, hvis langsigtede gæld skal have en rating fra S&P Global på mindst A eller fra Moody’s Investors Service Limited på mindst A2.

Stk. 2 Når programtilladelsen er tildelt, vil bankgarantierne blive frigivet.