Bilag 3

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 2 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med ukomplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 3 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med komplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 4 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en ukompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger til virksomheder eller livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 A (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 B (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger inklusiv sygdoms- og helbredsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 6 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 7 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til virksomheder)

  • Bilag 8 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til privatkunder og ansatte omfattet af en firmapensionsordning)

  • Bilag 9 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 10 (Kompetencekrav til ansatte, der distribuerer forsikringsbaserede investeringsprodukter)

  • Bilag 11 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver genforsikringsdistribution)

  • Bilag 12 (Supplerende kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der alene distribuerer tillægsdækninger eller rådgiver om forsikringsfaglige spørgsmål til allerede etablerede skadesforsikringer eller allerede etablerede liv- og pensionsordninger, herunder firmapensionsordninger)

Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med komplicerede risikoprofiler
Bilag 3

1) Den ansatte skal have viden indenfor følgende områder:

a) Juridiske forhold. Relevante bestemmelser i følgende lovgivning:

– Aftaleloven.

– Forsikringsaftaleloven.

– Lov om forsikringsformidling.

– Erstatningsret.

– Produktansvarsloven.

– Bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører.

– Færdselsloven.

– Lov om arbejdsskadesikring.

b) Kunden og dennes forudsætninger:

– Behovsafdækning.

– Erhvervsstruktur.

– Virksomhedsformer.

– Virksomhedsøkonomi og -regnskab.

– Skatte og -momsregler.

c) Produkter:

– Skadesforsikringsprodukter til dækning af virksomheder med en kompliceret risikoprofil.

d) Forsikringsløsningen og præsentationen af den:

– Behovsanalyse.

– Præsentation af valg af løsning.

– Etik i forsikringsdistributionen.

– Principper for skadesbehandling.

– Principper for klagebehandling.

2) Den ansatte skal kunne:

a) Kende og anvende de relevante produkter til at afdække behovet for erhvervskunder med kompliceret risikoprofil og forklare produkternes virkemåde og struktur.

b) Anvende love og regler til løsninger på forsikringsmæssige problemstillinger for virksomheder med en kompliceret risikoprofil.

c) Håndtere kontakt til kunden med en målrettet struktur til afdækning af behov og til præsentation af løsning, herunder kunne forklare forsikringstekniske problemstillinger for kunden samt argumentere for valg af løsning.

d) Identificere forsikringsbehov for virksomheder med en kompliceret risikoprofil og udarbejde forsikringsløsninger til disse behov, herunder have forståelse for forsikring som en del af virksomhedens risikostyring og vurdere muligheden for en eventuel straksafdækning.

e) Give kunden et retvisende billede af de tilbudte produkters dækningsomfang og være i stand til at vurdere, om konkrete skadeseksempler vil være dækningsberettiget.

f) Håndtere situationer om tegning, ændring og ophør af virksomheders forsikringer.

g) Håndtere restancesituationer.

h) Risikovurdere en erhvervskunde og dennes forsikringsobjekter på baggrund af egen besigtigelse eller ekstern risikorapport.