Bilag 4

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Kreditområdet)

  • Bilag 2 (Markedsrisiko)

  • Bilag 3 (Operationelle risici)

  • Bilag 4 (Likviditetsrisici)

  • Bilag 5 (It-strategi, it-risikostyringspolitik og it-sikkerhedspolitik)

  • Bilag 6 (Tilrettelæggelse af arbejdet i bestyrelsen)

  • Bilag 7 (Risikostyringsfunktionen og den risikoansvarlige)

  • Bilag 8 (Risikoen for overdreven gearing)

Likviditetsrisici
Bilag 4

Anvendelsesområder og definitioner

1) Med likviditetsrisici forstås risikoen for, at

a)

virksomhedens omkostninger til likviditetsfremskaffelse stiger uforholdsmæssigt meget,

b)

manglende finansiering forhindrer virksomheden i at opretholde sin nuværende forretningsmodel, og

c)

virksomheden ultimativt ikke kan opfylde sine betalingsforpligtelser på grund af manglende finansiering.

2) Bestyrelsen og direktionen skal ved fastlæggelse af, hvilke foranstaltninger der er tilstrækkelige i henhold til § 2 tage hensyn til virksomhedens likviditetsmæssige kompleksitet, risikoprofil og forretningsmodel. Desuden skal virksomheden tage højde for virksomhedens betydning i både Danmark og de andre lande, hvor den udøver aktiviteter, herunder om virksomheden er udpeget som et systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI) eller som en væsentlig filial.

3) For realkreditinstitutter, hvor der er en meget snæver betalingsmæssig sammenhæng mellem udlån og de bagvedliggende obligationer, der finansierer udlånet, vil de primære likviditetsrisici stamme fra refinansiering af de bagvedliggende obligationer og eventuelle krav om supplerende sikkerhed som følge af efterfølgende lånegrænseoverskridelser. Dele af bekendtgørelsens specifikke krav vil derfor kunne opfyldes med forklarende henvisning til bekendtgørelsen om obligationsudstedelse, balanceprincip og risikostyring.

4) For pengeinstitutter med tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer skal likviditetspolitikken, retningslinjerne til direktionen, forretningsgangene, kontrollerne og rapporteringen på likviditetsområdet udformes under iagttagelse af bekendtgørelse om obligationsudstedelse, balanceprincip og risikostyring.

Bestyrelsens opgaver og ansvar på likviditetsområdet

Likviditetspolitikken

5) Bestyrelsen skal vedtage en skriftlig likviditetspolitik, jf. § 4, stk. 2, nr. 5. Likviditetspolitikken skal angive, hvilken likviditetsrisikoprofil bestyrelsen ønsker, at virksomheden skal have.

6) Bestyrelsen skal sikre, at likviditetspolitikken er tilpas forsigtig og til enhver tid sikrer en forsvarlig likviditet, herunder en forsvarlig likviditetsbuffer og en forsvarlig finansieringsstruktur. Hvis virksomheden vurderer, at de mulige beredskabstiltag, jf. nr. 16-20, har begrænset effekt, skal dette være afspejlet i virksomhedens risikoprofil.

7) Likviditetspolitikken skal indeholde:

a)

Principper for, hvordan virksomheden identificerer og opgør sine likviditetsrisici.

b)

Grænser for virksomhedens likviditetsrisici, herunder grænser for overdækning til liquidity coverage ratio (LCR), net stable funding ratio (NSFR) og eventuelle søjle II-likviditetskrav fastsat af Finanstilsynet. Grænserne skal afspejle volatilitet og væsentlige måleusikkerheder. Grænserne skal også tage højde for virksomhedens likviditetsstresstests.

8) Likviditetspolitikken skal indeholde principper for virksomhedens likviditetsbuffer, der omfatter følgende:

a)

Størrelsen af virksomhedens likviditetsbuffer.

b)

Sammensætningen af virksomhedens likviditetsbuffer, herunder hvilke aktiver der kan indgå i likviditetsbufferen.

c)

Principper der sikrer, at likviditetsbufferen er tilstrækkelig diversificeret og tager højde for koncentrationsrisici og valutarisici.

9) Likviditetspolitikken skal indeholde principper for virksomhedens finansieringsstruktur, der omfatter følgende:

a)

Grænser for anvendelse og koncentration af de forskellige finansieringstyper.

b)

Principper der sikrer en forsvarlig løbetid på finansiering.

c)

I relevant omfang grænser for finansiering i forskellige valutaer.

d)

Principper der sikrer, at der udvikles metoder til at vurdere indlånets stabilitet.

e)

I relevant omfang metoder til vurdering af indlånets geografiske koncentration.

10) Likviditetspolitikken skal indeholde principper for virksomhedens aktivbehæftelse, der omfatter følgende:

a)

Principper for anvendelsen af aktivbehæftelse.

b)

Principper for overvågning og styring af virksomhedens behæftelsesniveau og de medfølgende risici.

c)

Metoder til overvågning af andelen af ubehæftede aktiver, der kan anvendes som sikkerhed, hvis der opstår et uventet finansieringsbehov.

d)

Principper, der sikrer, at der udvikles metoder til at skelne mellem

i.

aktiver, der er benyttet som sikkerhedsstillelse i forbindelse med afvikling og clearing af betalinger,

ii.

aktiver, der er behæftet i centralbanker, og

iii.

andre behæftede aktiver.

11) Det skal fremgå af likviditetspolitikken, hvis der er juridiske eller andre begrænsninger på overførsel af aktiver inden for virksomheden, herunder om de forskellige former for aktiver anerkendes inden for likviditetsreglerne i de lande, som virksomheden opererer i.

12) Likviditetspolitikken skal indeholde principper for den organisatoriske ansvarsfordeling på likviditetsrisikoområdet, herunder for risikotagning, risikostyring, kontrol og rapportering, herunder så der sikres funktionsadskillelse i overensstemmelse med nr. 38-39.

13) Likviditetspolitikken skal indeholde procedurer for opfølgning på likviditetspolitikken, jf. § 5, stk. 1.

14) Likviditetspolitikken skal indeholde principper for den løbende rapportering til bestyrelsen på likviditetsområdet, jf. nr. 47-51.

15) Likviditetspolitikken skal revideres efter behov og mindst én gang om året.

Beredskabsplan

16) Bestyrelsen skal vedtage en beredskabsplan for fremskaffelse af likviditet og finansiering, der kan sættes i værk, hvis virksomheden får likviditetsmæssige udfordringer.

17) Bestyrelsen skal i beredskabsplanen som minimum

a)

tage stilling til, vurdere og vedtage tiltag for fremskaffelse af likviditet og finansiering, herunder foretage en prioritering af tiltagene og lave en vurdering af sandsynligheden for, at de enkelte tiltag kan gennemføres inden for den forventede tidshorisont, samt vurdere virksomhedens markedsadgang under stress og evne til at fremskaffe markedsfinansiering,

b)

definere, hvilke hændelser som medfører, at planen iværksættes, herunder definition af tidlige indikatorer for potentiel krisesituation, og

c)

definere, hvilke enheder der har ansvar for at iværksætte beredskabsplanen.

18) Tiltagene i beredskabsplanen skal afprøves mindst én gang om året, i det omfang det er muligt, og afprøvningen skal dokumenteres.

19) Bestyrelsen skal sikre, at virksomheden etablerer lokale beredskabsplaner, hvis virksomheden har juridiske enheder, hvor likviditeten ikke flyder frit mellem enhederne.

20) Beredskabsplanen skal revideres efter behov og mindst én gang om året.

Stresstest

21) Bestyrelsen skal vedtage metoder og antagelser til vurdering af institutspecifikke og markedsomfattende stress i form af likviditetsstresstests. De vedtagne metoder og antagelser skal dokumenteres af direktionen.

22) Likviditetsstresstests skal i tilstrækkelig grad tage højde for

a)

institutspecifik stress, markedsomfattende stress og kombinerede alternative scenarier,

b)

forskellige perioder og grader af stress,

c)

at stressscenarier skal være usandsynlige, men ikke utænkelige scenarier,

d)

at stresstests er baseret på pengestrømme, der fremskrives,

e)

at antagelserne, der ligger til grund for stresstests, tages op til revision mindst én gang om året,

f)

aktivbehæftelse, ikke-balanceførte poster og andre eventualforpligtelser i relevant omfang, som potentielt kan føre til likviditetstræk.

23) Er virksomheden en modervirksomhed, skal virksomheden stressteste både på koncernniveau og soloniveau i relevant omfang. De øvrige virksomheder i koncernen skal hver især stressteste i tilstrækkeligt omfang.

24) Likviditetsstresstests skal udføres regelmæssigt og minimum én gang månedligt og skal dokumenteres.

25) Bestyrelsen skal sikre, at udviklingen i likviditetsbufferen i stresstests overvåges, herunder, at det overvåges, hvor lang tid der går, før virksomheden ikke længere kan overholde lovgivningsmæssige likviditetskrav i sine stresstests.

Intern fordeling af likviditetsomkostninger

26) Bestyrelsen skal sikre, at virksomheden har principper for opgørelse og fordeling af likviditetsomkostninger i relevant omfang. Principperne skal dokumenteres af direktionen. Er virksomheden udpeget som et systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI), skal bestyrelsen sikre, at likviditetsrisici og andre risici indgår i den interne prisfastsættelse af finansielle produkter på forsvarlig vis.

Bestyrelsens retningslinjer til direktionen på likviditetsområdet

27) Bestyrelsens retningslinjer til direktionen skal udmønte likviditetspolitikken i konkrete retningslinjer, der skal indeholde bestemmelser om følgende:

a)

Opgørelse af likviditet i henhold til gældende lovgivningsmæssige likviditetskrav og eventuelle søjle II-likviditetskrav.

b)

Metoder til opgørelse af likviditetsrisici og tidshorisonter for opgørelserne. Opgørelserne af likviditetsrisici skal omfatte både balanceførte og ikke-balanceførte poster.

c)

Under hvilke omstændigheder direktionen skal sikre bestyrelsens stillingtagen til, om den finansielle virksomhed skal fastholde de valgte risikoniveauer samt proceduren herfor.

d)

Eventuelle yderligere grænser udover de i likviditetspolitikken fastsætte grænser.

Direktionens opgaver og ansvar på likviditetsområdet

28) Direktionen skal sikre, at der ved introduktion af nye produkter med likviditetsrisici og ved væsentlige ændringer i bestående produkter, der øger instituttets likviditetsrisici, jf. §§ 22 og 23, sker en betryggende indførelse heraf i virksomhedens organisation, herunder i virksomhedens forretningsgange, risikostyring, rapportering og interne kontroller.

29) Direktionens skal sikre, at LCR og volatiliteten i LCR overvåges og styres. Herunder skal direktionen sikre, at overvågningen giveret overblik over de poster, der giver anledning til væsentlige bevægelser i nettopengestrømmene.

30) Direktionen skal sikre, at udviklingen i likviditeten følges på daglig basis. Direktionen skal sikre, at det dokumenteres, hvordan virksomheden opgør sit daglige behov for likviditet, og hvordan det følger likviditeten på daglig basis, så virksomheden overholder de fastsatte grænser for likviditetsrisici.

31) Direktionen skal sikre, at den daglige likviditetsstyring i tilstrækkelig grad tager højde for

a)

det aktuelle og det forventede likviditetsbehov inden for de kommende dage, herunder afviklingen af virksomhedens betalinger m.v. via andre kreditinstitutter,

b)

volatiliteten i likviditetsbehovet over tid,

c)

håndtering af pludseligt opståede likviditetsbehov som følge af forsinkede betalinger, it-fejl, menneskelige fejl m.v.,

d)

likviditetstræk fra eksterne kilder, såsom f.eks. kreditinstitutter og centralbanker,

e)

likviditetsbehovet i valutaer,

f)

eventuelle juridiske eller lovgivningsmæssige begrænsninger for overførsel af likviditet, og

g)

intradagslikviditetsrisiko og den løbende overvågning og kontrol af intradagslikviditeten.

32) Direktionen skal sikre, at virksomheden mindst én gang om året revurderer sit forventede finansieringsbehov.

33) Direktionen i virksomheder, som foranstalter revolverende securitiseringstransaktioner, der er underlagt en bestemmelse om indfrielse før tid, skal sikre, at de relevante organisatoriske enheder udarbejder likviditetsplaner med henblik på at tage højde for konsekvenserne af både indfrielse ved udløb og indfrielse før tid.

Forretningsgange og dokumentation på likviditetsområdet

Forretningsgange for den løbende opgørelse af likviditet og finansiering

34) En virksomhed skal have forretningsgange for den løbende identifikation, måling, styring, overvågning og rapportering af virksomhedens likviditetsrisici. I den udstrækning funktioner helt eller delvist er outsourcet, skal virksomheden have forretningsgange for håndtering af risici forbundet hermed.

35) Forretningsgangene skal udover de generelle krav i § 13 indeholde bestemmelser, som sikrer, at virksomheden, i det omfang det er relevant, tager hensyn til lovgivningsmæssige, administrative og operationelle begrænsninger, som påvirker mulighederne for at overføre likviditet og ubehæftede aktiver mellem enheder i forskellige lande.

36) Udover de nævnte krav i § 14 til dokumentation skal virksomheden have dokumentation for antagelser, metodevalg og processer i forbindelse med opgørelse af LCR og NSFR, såvel som bestyrelsesfastsatte og andre relevante likviditetsrisikomål, herunder dokumentation for,

a)

hvilke metoder virksomheden har valgt til opgørelse af virksomhedens likviditetsstrømme,

b)

fastlæggelse af et forventet tidspunkt for mulig realisering af aktiver i likviditetsbufferen, og hvordan aktiverne kan realiseres i overensstemmelse med virksomhedens forventninger,

c)

antagelser om tidspunktet for udløb for aktiver og passiver, som kan være både kontraktuelt bestemt og adfærdsbestemt, og

d)

løbende revurdering af opgørelserne for virksomhedens likviditetsstrømme, herunder validering af antagelserne om likviditetsstrømme.

Forretningsgange for opgørelse af modtagne og stillede sikkerheder

37) En virksomhed skal, i det omfang det er relevant, have forretningsgange for opgørelse af modtagne og stillede sikkerheder, der udover de generelle krav i § 13 som minimum skal indeholde følgende:

a)

Bestemmelser, der sikrer, at virksomheden identificerer og estimerer aktuelle og potentielle behov for at stille sikkerheder og modtage sikkerheder over forskellige tidshorisonter.

b)

Bestemmelser, der fastlægger, hvordan virksomheden skal beregne likviditetsværdien af virksomhedens nuværende og potentielle sikkerheder. Likviditetsværdien er den værdi, som virksomheden kan forvente at opnå, hvis en sikkerhed skal sælges eller belånes i en krisesituation, hvilket normalt ikke svarer til den regnskabsmæssige værdi.

c)

Bestemmelser, der sikrer, at likviditetsværdien til enhver tid opgøres forsigtigt, og at virksomheden tager højde for, at det kan være meget vanskeligt at sælge eller belåne visse aktiver inden for en rimelig tidshorisont. Virksomheden skal ved beregning af likviditetsværdi anvende et relevant fradrag, hvor udsving i aktivets markedsværdi er et væsentligt element.

d)

Bestemmelser, der sikrer, at virksomheden tager højde for eventuelle juridiske og operationelle begrænsninger i forbindelse med belåning eller salg af sikkerheder.

Funktionsadskillelse på likviditetsområdet

38) På likviditetsområdet skal der for at imødegå interessekonflikter som hovedregel være etableret funktionsadskillelse i overensstemmelse med § 11, stk. 1, nr. 2.

39) Virksomheder, der har et begrænset antal likviditetsdisponeringer på daglig basis og desuden har fyldestgørende instrukser og forretningsgange på likviditetsområdet, kan have en mindre omfattende organisering og kontrol af likviditetsområdet, idet virksomheden dog skal indføre betryggende kompenserende foranstaltninger, der skal sikre, at der ikke påføres virksomheden unødige risici eller tab, jf. § 11, stk. 3. Dette gælder dog ikke for SIFI’er og G-SIFI’er samt for virksomheder med omfattende og/eller komplekse forretninger på likviditetsområdet.

Risikostyring på likviditetsområdet

Risikoansvarlig og risikostyringsfunktion

40) Den risikoansvarlige skal, udover de generelle krav i § 16 og bilag 7, sikre, at der i virksomheden sker en forsvarlig styring af likviditetsrisiciene, og herunder sikre

a)

at virksomhedens likviditet, herunder intradagslikviditeten, løbende overvåges og kontrolleres,

b)

at beredskabsplanen afprøves mindst én gang om året i videst muligt omfang, jf. nr. 13,

c)

at de fastlagte grænser løbende revurderes,

d)

at niveau og udvikling i omfanget af aktivbehæftelse, samt typer af aktivbehæftelse og relaterede kilder til behæftelse, som for eksempel sikret finansiering, løbende overvåges,

e)

at mængden og kreditkvaliteten af ubehæftede, men behæftbare aktiver, overvåges, og

f)

at mængden og typen af eventuel yderligere behæftelse af aktiver i stressscenarier, overvåges.

41) Risikostyringsfunktionen skal med passende frekvens validere virksomhedens likviditetsopgørelser og -antagelser, og valideringen skal dokumenteres.

Kontroller på likviditetsområdet

42) Virksomheden skal, jf. § 19, etablere uafhængige interne kontroller af alle væsentlige aktiviteter på likviditetsområdet. Der skal som minimum foretages regelmæssig intern kontrol af, at

a)

likviditetspolitikken efterleves af virksomhedens medarbejdere,

b)

bevillingsbeføjelserne overholdes, og

c)

rapporteringen i virksomheden er korrekt.

43) Virksomheden skal dokumentere de foretagne interne kontroller.

Rapportering på likviditetsområdet

Rapportering om overholdelse af grænser

44) Virksomheden skal foretage rapportering for alle fastsatte grænser på likviditetsområdet til dem, der har fastsat grænserne.

45) Frekvensen for rapportering om overholdelse af grænser afhænger af risikomålet og den likviditetsmæssige kompleksitet, risikoprofil og arbejdsområde.

46) En overskridelse af en grænse skal rapporteres til dem, der har fastsat grænserne, og til øvrige relevante personer. Rapporteringen skal som udgangspunkt ske senest dagen efter, at overskridelsen er konstateret.

Rapportering til bestyrelsen

47) Rapporteringen til bestyrelsen skal give bestyrelsen et fuldt overblik over virksomhedens likviditetsrisici og være fyldestgørende og præcis, jf. § 3, stk. 1, nr. 7.

48) Rapporteringen skal understøtte bestyrelsens grundlag for at træffe beslutninger om virksomhedens likviditetsrisici, herunder ændringer i forretningsmodellen, likviditetspolitikken og retningslinjerne til direktionen. Tilsvarende skal rapporteringen bidrage til bestyrelsens grundlag for at vurdere, om direktionen løser opgaverne på likviditetsområdet tilfredsstillende.

49) Bestyrelsen skal orienteres om status på de i likviditetspolitikken fastsatte grænser på de ordinære bestyrelsesmøder, eller med en højere frekvens såfremt udviklingen i likviditetsrisici tilsiger det.

50) Bestyrelsen skal hurtigst muligt og uden ophør gøres bekendt med fejl i likviditetsopgørelser, såfremt fejlene medfører en væsentlig ændring i virksomhedens lovgivningsmæssige mål eller virksomhedens risikobillede.

51) Rapporteringen til bestyrelsen skal opfylde følgende:

a)

Udformes på en sådan måde at alle væsentlige likviditetsrisici og udviklingen inden for disse fremhæves.

b)

Opdateres løbende.

c)

Omhandle den faktiske og den forventede fremtidige udvikling i likviditeten. Virksomhedens forventninger til udviklingen i likviditeten skal enten opgøres kvantitativt ved hjælp af stresstests eller ved hjælp af kvalitative vurderinger.

d)

Dokumentere virksomhedens ledelsestiltag og beslutninger om ændringer i likviditetsforholdene.