Bilag 4

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Indholdsfortegnelse)

  • Bilag 2 (0. INDLEDNING)

  • Bilag 3 (1. BILENS INDRETNING, UDSTYR, BETJENING OG DOKUMENTER)

  • Bilag 4 (2. MANØVRER PÅ LUKKET ØVELSESPLADS)

  • Bilag 5 (3. KØRETØJERS MANØVREEGENSKABER)

  • Bilag 6 (4. TRAFIKANTADFÆRD)

  • Bilag 7 (5. VEJFORHOLD)

  • Bilag 8 (6. GRUNDREGLER FOR BILKØRSEL)

  • Bilag 9 (7. MANØVRER PÅ VEJ)

  • Bilag 10 (8. SÆRLIGE RISIKOFORHOLD I TRAFIKKEN)

  • Bilag 11 (9. MANØVRER PÅ KØRETEKNISKE ANLÆG)

  • Bilag 12 (10. FORBEREDELSE TIL KØREPRØVE)

2. MANØVRER PÅ LUKKET ØVELSESPLADS
Bilag 4

Formålet med undervisningen på lukket øvelsesplads er at give eleven færdighed i at beherske bilen ved lave hastigheder under udførelse af manøvrer, der forekommer i almindelig færdsel, dvs. igangsætning, standsning, forlæns- og baglænskørsel, svingning, vending, parkering ved vejkant og i parkeringsbås.

De enkelte manøvrer skal være indlært med så stor sikkerhed og præcision, at eleven i de efterfølgende øvelser på vej hovedsagelig kan koncentrere sig om at tilpasse kørslen til vej- og færdselsforholdene og de gældende færdselsregler.

På en lukket øvelsesplads må kun befinde sig det antal biler, som pladsen må benyttes til.

Øvelserne gennemføres med én elev i hver bil, og kørelæreren må højst undervise og være ansvarlig for 3 elever samtidig. Lektioner af en varighed på under 45 sammenhængende minutter tæller ikke med i opgørelsen af den samlede undervisningstid for den enkelte elev. Øvelserne vil normalt kunne gennemføres på 4 til 5 timer, hvoraf mindst 4 lektioner a 45 minutters varighed skal være øvelser som fører af bilen.

Hver enkelt øvelse skal indlæres med tilfredsstillende resultat, hvilket vil sige, at eleven skal udføre øvelsen fejlfrit mindst 2 gange efter hinanden. Øvelserne skal gennemføres i en rækkefølge, som sikrer, at eleven hele tiden føres fra en lettere til en vanskeligere manøvre. Det vil svare til den anførte rækkefølge i uddannelsesmålene. Bortset fra en kortvarig instruktion fra kørelæreren skal eleven befinde sig alene i bilen under indlæringen. Kørelæreren skal under øvelserne overvåge eleverne forsvarligt.

På den lukkede øvelsesplads skal føres lister over de elever, der har modtaget køreundervisning i de i afsnit 2 beskrevne øvelser.

Listerne skal indeholde oplysning om:

1) Den undervisende kørelærers navn og adresse.

2) Elevens navn og adresse.

3) Dato og klokkeslæt (fra og til) for undervisningen.

Listerne skal opbevares i mindst 3 år og skal forevises politiet på forlangende.

Lukkede øvelsespladser skal være godkendte. Om indretningen henvises til kørekortbekendtgørelsen med tilhørende bilag.

Med hensyn til undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse henvises til lærervejledningen til undervisningsplanen.

2.1 Forberedelse til kørsel

Hovedmål

Eleven skal lære at foretage de nødvendige sikkerhedsmæssige forberedelser til kørslen og blive fortrolig med betjeningsudstyrets betegnelser og placering.

Undervisningen i afsnit 2.1.1 kan med fordel kombineres med undervisningen i afsnit 1.1 »Betjeningsudstyr og instrumenter« og de delmål, hvor præstationskravet er at »kontrollere« i afsnit 1.2 »Lovbestemmelser om bilens indretning og udstyr«.

Delmål

2.1.1 Kontrol, betjening, indstilling og anvendelse af udstyr

Eleven skal beherske følgende færdigheder:

1) Rengøre eventuelt duggede eller tilsmudsede ruder, spejle og lygteglas.

2) Daglig brug af bilen efterlader et tyndt lag film på rudernes inderside. Denne film kan være vanskelig at se i gråvejr. Konsekvensen af manglende indvendig rengøring af ruder og spejle er nedsat udsyn, som i visse modlyssituationer, fx lav sol eller blændende lygter, gør udsynet umuligt.

3) Fjerne eventuelle løst liggende genstande på instrumentbord, solskærme, bageste vindueshylde og pladsen under og foran førersædet.

4) Betjene dørenes lukke- og låsetøj, herunder sikre, at dørene er forsvarligt lukkede.

5) Indstille førersædet for at opnå bekvem kørestilling og for at kunne betjene bilens udstyr, herunder aflæse instrumenter.

6) Spænde og justere sikkerhedsselen samt nakkestøtten.

7) Indstille spejle, således at det bedst mulige udsyn opnås, uden at man behøver at ændre kørestilling.

8) Kunne frigøre sig hurtigt fra sikkerhedsselen.

9) Betjene koblings-, speeder- og bremsepedal.

10) Betjene gear og parkeringsbremse.

11) Betjene kontakter til tilladte og påbudte lygter, ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, blæser, solskærm, varme- og ventilationsanlæg, el-bagrude, anordning for spejlindstilling samt åbning af motorhjelm og tankdæksel.

12) Sikre, at udvendigt udstyr, fx tagboks og monteringsanordning til cykler er forsvarligt fastgjort.

Disse færdigheder skal eleven kunne anvende i de kommende manøvrer på vej.

Eleven skal have kendskab til følgende:

13) Betjening af koblings-, speeder- og bremsepedal med uhensigtsmæssigt fodtøj kan medføre risiko for fejlbetjening.

2.2 Igangsætning og standsning

Hovedmål

Eleven skal lære at betjene den elektriske startmotor korrekt og betjene kobling, speeder og bremse, således at igangsætning og standsning foregår uden voldsomme ryk, uden at give unødig gas og unødigt at file på koblingen, og således at hastigheden holdes nogenlunde jævn i 1. gear på de korte kørestrækninger.

Der skal ikke lægges særlig vægt på ratbetjening og styring.

Delmål

2.2.1 Start, gearbetjening, igangsætning og bremsning

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Spænde sikkerhedsselen.

2) Starte motoren ved betjening af ratlås, tændingskontakt og elektrisk startmotor samt holde motoren i tomgang.

3) Genstarte motoren, hvis den går i stå.

4) Betjene motorens eventuelle automatiske stop-start-funktion.

5) Skifte fra frigear til 1. gear med startet motor.

6) Se efter mulige hindringer fremad, til siderne og bagud.

7) Være opmærksom på de blinde vinkler og tjekke disse ved hoveddrejning.

8) Slække/løsne parkeringsbremsen.

9) Sætte blødt i gang og køre langsomt fremad et kort stykke.

10) Korrekt brug af speeder og kobling uden unødig gasgivning og unødigt at file på koblingen.

11) Bremse blødt til standsning med samtidig udkobling og derpå skifte til frigear og atter slippe koblingen.

2.2.2 Igangsætning på hældende vej

Såfremt forholdene tillader det, skal eleven ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Starte motoren og sætte i 1. gear på stigende/hældende vej.

2) Sætte blødt i gang under betjening af speeder, koblingspedal og bremsepedal eller parkeringsbremse, således at tilbagerulning undgås.

2.3 Kørsel i 8-tal

Hovedmål

Eleven skal lære at betjene rattet med korrekt håndstilling, og således at styringen udføres jævnt og præcist under svingning til højre og venstre i 8-tal.

Delmål

2.3.1 Håndstilling og ratbetjening

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Holde hænderne på rattet med tommelfingrene på indersiden af ratkransen og hænderne i en position svarende til urviserstillingen ca. »et kvarter i tre«.

2) Køre forlæns i 1. gear i stor 8-talskurve og udføre ratdrejninger ved krydsning af armene under skift af håndstilling på ratkransen.

2.4 Forlæns og baglæns kørsel med målbremsning

Hovedmål

Eleven skal lære øget præcision og sikkerhed i betjening af pedalerne, særlig ved kombineret brug af kobling og speeder samt kobling og bremse.

Eleven skal endvidere lære at køre baglæns og at bedømme bilens længde.

Forlæns- og baglænskørsel udføres mellem to markeringskegler, ca. 10 m foran og bag ved bilen. Keglernes top skal være synlige fra førersædet, eventuelt markeret ved stok.

Delmål

2.4.1 Bedømmelse af bilens længde

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Bremse præcist ved markering under forlæns kørsel, således at bilen netop berører keglen uden at vælte den.

2) Skifte til bakgear, ændre kørestilling til baglæns kørsel med orientering gennem bagruden og venstre hånd øverst på ratkransen.

3) Bremse præcist ved markering under baglæns kørsel.

2.5 Baglæns kørsel med svingning

Hovedmål

Eleven skal lære at køre baglæns i retlinet kurs og under svingning til højre og venstre i bløde buer.

Delmål

2.5.1 Svingning, opretning og orientering

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Orientere sig før baglænskørsel ved hjælp af spejle samt tjekke de blinde vinkler ved hoveddrejning.

2) Køre baglæns i retlinet kurs og jævn hastighed et længere stykke (ca. 20-30 m) og herunder orientere sig i spejlene.

3) Svinge baglæns til venstre omkring markerede hjørner med nogen præcision og herunder orientere sig gennem venstre siderude.

4) Svinge baglæns til højre omkring markerede hjørner med nogen præcision og herunder orientere sig gennem højre siderude.

5) Rette hurtigt nok op efter svingning om hjørne, så kursen på ny bliver retlinet.

2.6 Forlæns og baglæns slalom

Hovedmål

Eleven skal lære øget præcision og sikkerhed i at koordinere hastighed og styring.

Delmål

2.6.1 Koordinering af hastighed og styring

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Forlæns slalomkørsel i 1. gear mellem 5-6 markeringskegler med ca. 10 m’s mellemrum.

2) Baglæns slalomkørsel som ovenfor.

3) Øvelsen skal gennemføres uden standsning og uden at vælte kegler.

4) Baglæns slalomkørsel skal gennemføres både ved orientering gennem bag- og sideruder alene og ved brug af spejle i kombination med hoveddrejning.

2.7 Parkering ved vejkant

Hovedmål

Eleven skal lære at parkere ved forlæns indkørsel til markeret vejkant eller kantsten i højre side og herunder opnå sikker bedømmelse af bilens bredde, hjulenes placering og bilens længderetning i forhold til vejkanten.

Delmål

2.7.1 Bedømmelse af bilens bredde og placering

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Forlæns parkering ved markeret vejkant i højre side med rigelig manøvreplads og dermed god mulighed for styrekorrektion.

2) Forlæns parkering ved markeret vejkant i højre side med begrænset manøvreplads, og således at højre hjulpar er højst 20 cm fra vejkanten, og at bilen står parallelt med vejkanten.

3) Manøvrepladsens begrænsning kan markeres med kegler som »parkeringslomme« på ca. 15 x 2 m.

2.8 Kørsel i 2. gear, højresving og eventuel hård opbremsning uden hjulblokade

Hovedmål

Eleven skal lære at skifte til 2. gear og med jævn hastighed svinge til højre tæt på markeret vejkant om skarpe hjørner. Såfremt øvelsespladsens størrelse tillader det, bør eleven tillige lære at bremse hårdt op uden hjulblokade.

Delmål

2.8.1 Gearskift, hastighed og bremsning

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Efter standset position at accelerere hurtigt op til 20-25 km/t med skift fra 1. til 2. gear.

2) Holde målrettet kurs og jævn hastighed.

3) Svinge til højre i 2. gear om markerede, skarpe gadehjørner, først nogenlunde tæt ved vejkanten og senere med baghjulet 20-30 cm fra vejkanten under hele svingningen.

4) Efter omstændighederne bremse op uden hjulblokade og på kortest mulige strækning ved den højst mulige og forsvarlige hastighed på øvelsespladsen.

2.9 Vending

Hovedmål

Eleven skal lære at udføre U-vending og vending ved forlæns og baglæns kørsel (trepunktsvending).

Delmål

2.9.1 U-vending og trepunktsvending

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Udføre U-vending på tilstrækkelig bred, markeret kørebane, tilpasset den benyttede skolevogn (bilens vendediameter + 1 m).

2) Vende ved forlæns og baglæns kørsel på bred, markeret kørebane (ca. 10 m), smal, markeret kørebane (ca. 7 m) og senere en bredde, der er tilpasset det konkrete køretøj (bilens længde + 2 m) (trepunktsvending, eventuelt også ved brug af parkeringsbremse).

2.10 Parkering i båse

Hovedmål

Eleven skal lære at parkere i forskellige parkeringsbåse samt ved baglæns indkørsel til vejkant.

Delmål

2.10.1 Forlæns og baglæns parkering

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Parkere ved forlæns og baglæns indkørsel i markeret parkeringsbås (ca. 7 x 2,5 m), vinkelret på kørselsretningen. Bilen skal være placeret nogenlunde midt i båsen.

2) Parkere ved baglæns indkørsel til vejkant i markeret »parkeringslomme« (ca. 8 x 2 m). Højre hjulpar må højst være 30 cm fra vejkanten.

3) Øvelserne skal gennemføres både ved orientering gennem for/bag- og sideruder alene og ved brug af spejle i kombination med hoveddrejning.