Bilag 6

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Pensionsmæssige risici)

  • Bilag 2 (Investeringsområdet)

  • Bilag 3 (Operationelle risici)

  • Bilag 4 (It-sikkerhed)

  • Bilag 5 (Risikostyringssystemet og risikostyringsfunktionen og vurdering af egen risiko og solvenssituation)

  • Bilag 6 (Det interne kontrolsystem og compliancefunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension)

  • Bilag 7 (Aktuarfunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension)

  • Bilag 8 (Intern auditfunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension)

Det interne kontrolsystem og compliancefunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension
Bilag 6

Bestyrelsens opgaver og ansvar

Det interne kontrolsystem

1) Bestyrelsen skal sikre, at det interne kontrolsystem er effektivt og som minimum omfatter følgende områder:

a) Administrative procedurer.

b) Regnskabsprocedurer.

c) En intern kontrolstruktur.

d) Passende rapporteringsrutiner på alle niveauer i Arbejdsmarkedets Tillægspension.

e) En compliancefunktion, jf. § 18, stk. 2.

2) Bestyrelsen skal sikre, at det interne kontrolsystem gennemføres på samme måde i hele koncernen.

3) Bestyrelsen skal sikre, at risikokoncentrationer og koncerninterne transaktioner vurderes, overvåges og rapporteres i koncernens interne kontrolsystem, og at der tages højde for indbyrdes sammenhænge og afhængigheder.

Politik for intern kontrol

4) Bestyrelsen skal udarbejde en politik om intern kontrol, jf. § 4, stk. 2, nr. 6. Politikken skal som minimum indeholde en

a) overordnet beskrivelse af Arbejdsmarkedets Tillægspensions kontrolsystem,kort gennemgang af de interne kontroller på forskellige niveauer i organisationen,

b) beskrivelse af, i hvilket omfang kontrolsystemet indeholder krav om godkendelser, bemyndigelser, kontroller, ledelsesvurderinger og andre passende forholdsregler inden for Arbejdsmarkedets Tillægspensions ansvarsområder, og

c) beskrivelse af, hvordan og i hvilket omfang Arbejdsmarkedets Tillægspension følger op på manglende compliance.

Politik for compliance

5) Bestyrelsen skal godkende en af compliance-funktionen udarbejdet compliance-politik. Compliance-politikken skal fastlægge compliance-funktionens ansvarsområder, kompetencer og rapporteringsforpligtelser.

Direktørens opgaver og ansvar

6) Direktøren skal sikre, at Arbejdsmarkedets Tillægspensions medarbejdere kender deres ansvar og opgaver i det interne kontrolsystem.

Compliancefunktionens opgaver

7) Ud over de i § 18, stk. 2 og de i nr. 5 ovenfor nævnte opgaver, skal compliancefunktionen udarbejde en complianceplan. Compliance-planen skal indeholde compliance-funktionens planlagte aktiviteter og tage højde for alle relevante områder i Arbejdsmarkedets Tillægspensions virksomhed samt eksponering mod compliance-risici.