Bilag 7

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 2 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med ukomplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 3 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med komplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 4 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en ukompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger til virksomheder eller livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 A (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 B (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger inklusiv sygdoms- og helbredsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 6 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 7 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til virksomheder)

  • Bilag 8 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til privatkunder og ansatte omfattet af en firmapensionsordning)

  • Bilag 9 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 10 (Kompetencekrav til ansatte, der distribuerer forsikringsbaserede investeringsprodukter)

  • Bilag 11 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver genforsikringsdistribution)

  • Bilag 12 (Supplerende kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der alene distribuerer tillægsdækninger eller rådgiver om forsikringsfaglige spørgsmål til allerede etablerede skadesforsikringer eller allerede etablerede liv- og pensionsordninger, herunder firmapensionsordninger)

Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til virksomheder
Bilag 7

1) En ansat, der udøver uafhængig formidling af skadeforsikringsprodukter til virksomheder, skal have viden svarende til de krav, der gælder for ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med komplicerede risikoprofiler, som det fremgår af bilag 3, afsnit 1.

2) Den ansatte, der udøver uafhængig formidling af skadesforsikringsprodukter til virksomheder, skal også have kompetencer indenfor følgende områder:

a) Juridiske forhold:

– Lov om forsikringsformidling, herunder:

• Krav til uafhængighed og objektivitet i rådgivningen.

• Varetagelse af kundens interesser.

b) Arbejdsmetode for den uafhængige forsikringsformidler med hovedvægt på:

– Kundens risikoprofil og risikovillighed.

– Risikoanalyse og risikostyring.

– Forsikringsplan.

– Udbud og udbudsmateriale.

– Sammenligning af tilbud og anbefaling.

– Alternative risikofinansieringsløsninger.

– Rådgivning.

3) Den ansatte skal kunne:

a) Etablere aftalegrundlaget med kunden.

b) Vurdere kundens risikoprofil, herunder udarbejde virksomhedens forsikringspolitik.

c) Vurdere kundens forsikringsrisici og forsikringsbehov.

d) Rådgive om den mulige afdækning af kundens forsikringsrisici.

e) Anvende love og regler til løsninger på forsikringsmæssige problemstillinger for virksomheder med en kompliceret risikoprofil.

f) Udarbejde udbudsmateriale til brug for forsikringsselskabernes tilbudsgivning og gennemføre udbuddet i overensstemmelse med gældende regler.

g) Analysere de modtagne forsikringstilbud og udarbejde en rapport til kunden, der beskriver den bedst mulige forsikringsløsning eller valget mellem flere gode forsikringsløsninger.

h) Etablere den forsikringsløsning, som kunden vælger.

i) Planlægge og gennemføre en løbende servicering af kundens forsikringsløsning.

j) Give kunden et retvisende billede af de tilbudte produkters dækningsomfang og være i stand til at vurdere, om konkrete skadeseksempler vil være dækningsberettiget.