Bilag 7

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Pensionsmæssige risici)

  • Bilag 2 (Investeringsområdet)

  • Bilag 3 (Operationelle risici)

  • Bilag 4 (It-sikkerhed)

  • Bilag 5 (Risikostyringssystemet og risikostyringsfunktionen og vurdering af egen risiko og solvenssituation)

  • Bilag 6 (Det interne kontrolsystem og compliancefunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension)

  • Bilag 7 (Aktuarfunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension)

  • Bilag 8 (Intern auditfunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension)

Aktuarfunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension
Bilag 7

Bestyrelsens opgaver og ansvar

Aktuarfunktionens opgaver

1) Aktuarfunktionen skal varetage følgende opgaver vedrørende de pensionsmæssige hensættelser:

a) Anvende metoder og procedurer til vurdering af, hvorvidt de pensionsmæssige hensættelser er tilstrækkelige, samt sikre at beregningen deraf er i overensstemmelse med kravene herfor.

b) Vurdere den usikkerhed, der er forbundet med de skøn, der er foretaget i beregningen af pensionsmæssige hensættelser.

c) Sikre at eventuelle begrænsninger af data, som er anvendt til at beregne pensionsmæssige hensættelser, afhjælpes.

d) Sikre, at de metoder, underliggende modeller og antagelser, der anvendes og lægges til grund ved opgørelsen af forsikringsmæssige hensættelser, er betryggende.

e) Sikre, at der anvendes de mest relevante approksimative størrelser til at beregne det bedste skøn i specifikke tilfælde, hvor Arbejdsmarkedets Tillægspension ikke råder over en tilstrækkelig mængde data af tilfredsstillende kvalitet til at kunne anvende en pålidelig aktuarmæssig metode på en mængde eller en delmængde af pensionsforpligtelserne.

f) Overveje relevante oplysninger fra de finansielle markeder samt almindeligt tilgængelige oplysninger om pensionsmæssige risici og sikring af, at de indgår i vurderingen af pensionsmæssige hensættelser.

g) Sammenligne og angive begrundelser for eventuelle væsentlige forskelle i beregningen af pensionsmæssige hensættelser fra år til år.

h) Sikre at der foretages en passende vurdering af optioner og garantier i forsikrings- og genforsikringsaftaler.

2) Aktuarfunktionen skal vurdere, hvorvidt de metoder og antagelser, der anvendes i beregningen af pensionsmæssige hensættelser, er relevante for Arbejdsmarkedets Tillægspensions bestand samt for den måde, hvorpå forretningen drives, idet der tages hensyn til de tilgængelige data.

3) Aktuarfunktionen skal vurdere, hvorvidt de informationsteknologisystemer, der anvendes til beregning af pensionsmæssige hensættelser, understøtter de aktuarmæssige og statistiske procedurer.

4) Aktuarfunktionen skal i forbindelse med sammenligning af de bedste skøn med hidtidige erfaringer vurdere kvaliteten af tidligere bedste skøn og bruge resultaterne af denne vurdering til at forbedre kvaliteten af de aktuelle beregninger. Sammenligningen af de bedste skøn med hidtidig erfaringer omfatter sammenligninger mellem observerede værdier og de skøn, der ligger til grund for beregningen af det bedste skøn, med henblik på at konkludere, hvorvidt de anvendte data og antagelser er fyldestgørende, præcise og relevante, samt med henblik på at drage konklusioner om de metoder, der er anvendt i beregningen.

5) De oplysninger, der afgives til direktøren og/eller bestyrelsen om beregningen af pensionsmæssige hensættelser, skal mindst omfatte en begrundet analyse af beregningens pålidelighed og tilstrækkelighed, kilderne og den usikkerhed, der er forbundet med skønnet over pensionsmæssige hensættelser. Den begrundede analyse skal ledsages af en følsomhedsanalyse, som omfatter en undersøgelse af de pensionsmæssige hensættelsers følsomhed over for hver enkelt af de større risici, der er forbundet med de forpligtelser, der er omfattet af de pensionsmæssige hensættelser. Aktuarfunktionen skal klart angive og forklare eventuelle indvendinger mod de pensionsmæssige hensættelsers tilstrækkelighed.

6) Aktuarfunktionen skal i øvrigt varetage følgende opgaver:

a) Afgive udtalelse om reglerne for erhvervelse af pensionsret, idet aktuarfunktionen tager hensyn til det indbyrdes forhold mellem reglerne for erhvervelse af pensionsret, genforsikringsarrangementerne, bonuspolitikken og de pensionsmæssige hensættelser.

b) Afgive udtalelse om, hvorvidt genforsikringsarrangementerne er betryggende, idet aktuarfunktionen tager hensyn til det indbyrdes forhold mellem reglerne for erhvervelse af pensionsret, genforsikringsarrangementerne og de pensionsmæssige hensættelser.

c) Bidrage til den effektive gennemførelse af risikostyringssystemet og Arbejdsmarkedets Tillægspensions vurdering af egen risiko og solvenssituation.

7) Aktuarfunktionen identificerer en eventuel uoverensstemmelse med kravene fastsat i medfør af § 19 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension om opgørelse af pensionsmæssige hensættelser og foreslår ændringer, hvor det er relevant.

8) Aktuarfunktionen forklarer enhver væsentlig konsekvens af ændringer i data, metoder eller antagelser imellem tidspunkter for værdiansættelse af de pensionsmæssige hensættelser.

9) Aktuarfunktionen skal arbejde tæt sammen med risikostyringsfunktionen omkring de pensionsmæssige risici, herunder bidrage til at belyse, både hvorfra de indbyrdes sammenhænge mellem disse risici stammer, og hvorfra sammenhængene mellem disse risici og andre risici stammer. Aktuarfunktionens bidrag skal være baseret på en pensionsmæssig analyse og skal afspejle funktionens erfaring og ekspertise.

10) Aktuarfunktionen kommer med indstillinger om interne procedurer til forbedring af datakvaliteten, hvor det er relevant.

11) Aktuarfunktionens rapportering til direktøren, jf. § 16, stk. 4, eller til bestyrelsen, jf. § 19, stk. 2, skal redegøre for eventuelle væsentlige afvigelser mellem faktiske erfaringer og bedste skøn, undersøge årsagerne hertil og foreslå ændringer i antagelserne og modifikationer i værdiansættelsesmodellen med henblik på en forbedring af bedste skøn.