Bilag 8

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 2 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med ukomplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 3 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med komplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 4 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en ukompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger til virksomheder eller livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 A (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 B (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger inklusiv sygdoms- og helbredsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 6 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 7 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til virksomheder)

  • Bilag 8 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til privatkunder og ansatte omfattet af en firmapensionsordning)

  • Bilag 9 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 10 (Kompetencekrav til ansatte, der distribuerer forsikringsbaserede investeringsprodukter)

  • Bilag 11 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver genforsikringsdistribution)

  • Bilag 12 (Supplerende kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der alene distribuerer tillægsdækninger eller rådgiver om forsikringsfaglige spørgsmål til allerede etablerede skadesforsikringer eller allerede etablerede liv- og pensionsordninger, herunder firmapensionsordninger)

Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til privatkunder og ansatte omfattet af en firmapensionsordning
Bilag 8

En ansat, der udøver uafhængig formidling af livs- og pensionsprodukter til privatkunder og ansatte omfattet af en firmapensionsordning, skal have viden svarende til de krav, der gælder for ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger til virksomheder eller livs- og pensionsprodukter til privatkunder herunder ansatte – omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil, som det fremgår af bilag 5, afsnit 1 eller bilag 5 A, afsnit 1.

1) Den ansatte, der udøver uafhængig formidling af liv- og pensionsprodukter til privatpersoner og ansatte omfattet af en firmapensionsordning, skal også have kompetencer på følgende områder:

a) Juridiske forhold:

– Lov om forsikringsformidling, herunder:

• Særligt krav til uafhængighed og objektivitet i rådgivningen.

• Varetagelse af kundens interesser.

b) Arbejdsmetode for den uafhængige forsikringsformidler med hovedvægt på:

– Objektiv præsentation af mulige løsninger på afdækning af kundens forsikrings- og pensionsbehov samt anbefaling til kunden.

– Rådgivning.

2) Den ansatte skal kunne:

a) Kende og anvende de relevante produkter til at afdække kundens behov og forklare produkternes virkemåde og struktur.

b) Præsentere en livs- og pensionsløsning, som tager højde for skattemæssige og civilretslige forhold, med inddragelse af sociale ydelser og kundens eksisterende dækninger og som er sammensat efter selskabets tegningspolitikker og selskabets produkter.

c) Vurdere, om konkrete skadeseksempler vil være dækningsberettigede.

d) Rådgive kunden om videreførelse af pensionsordningen.

e) Rådgive kunden om forhold vedrørende arv og begunstigelse.

f) Redegøre for de forsikringstekniske forhold relateret til forsikringsløsningen og anvende relevante love og regler.

g) Udpege en anden forsikringsdækning, når kundens behov ændres på grund af ændringer i livssituationen.