- Side 260 -
...medførte en risiko for en nedsat førtidspension og et væsentligt indtægtstab, jf. pr. 40-41, og at bestemmelsen var forholdsmæssig i forhold til at opnå lovgivningens mål, jf. pr. 45. Funktionærlovens § 2 a er nu blevet ændret, således at ingen af undtagelserne fra arbejdsgivers pligt til at udbetale fratrædelsesgodtgørelse længere finder anvendelse
(...)
...fratrædelsesgodtgørelse med henvisning til funktionærens alder, søgte en funktionær i sag C-441/14, Ajos at få udbetalt en fratrædelsesgodtgørelse på baggrund af dommen. Funktionæren var imidlertid blevet afskediget før domsafsigelsen i Ole Andersen-sagen, da det endnu ikke var afgjort, at funktionærlovens § 2 a, stk. 3, var i strid med EU-retten.
(...)
...EU-konformt eller undlade at bruge den, jf. pr. 43. Højesteret fandt alligevel, at arbejdsgiveren ikke skulle betale fratrædelsesgodtgørelse, på baggrund af funktionærlovens § 2 a, stk. 3, med henvisning til EU-tiltrædelsesloven, jf. U 2017.824 H. For en gennemgang af dommens betydning for EUC’s direkte virkning, se introduktionskapitlet afsnit 6.2.
(...)
- Side 261 -
Funktionærlovens § 2 a er i nu blevet ændret, således at ingen af undtagelserne til arbejdsgivers pligt til at udbetale fratrædelsesgodtgørelse længere finder anvendelse.