Indsendelsesbekendtgørelsen Kapitel 3

Denne konsoliderede version af indsendelsesbekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om indberetning til og offentliggørelse af årsrapporter m.v. i Erhvervsstyrelsen samt kommunikation i forbindelse hermed

Bekendtgørelse nr. 1054 af 31. maj 2021,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1003 af 26. juni 2023

Kapitel 3 Indberetning af årsrapport
De digitale indberetningsløsninger Regnskab Basis, Regnskab Special og system til system-løsningen
§ 13

Ved indberetning af årsrapport skal virksomhederne anvende den digitale indberetningsløsning Regnskab Basis eller Regnskab Special, jf. dog stk. 3 og § 22, stk. 2 og 3, § 23, stk. 2, og § 24.

Stk. 2 Regnskab Basis og Regnskab Special skal tilgås via hjemmesiden www.indberet.virk.dk.

Stk. 3 I stedet for at anvende Regnskab Basis eller Regnskab Special kan virksomheden anvende Erhvervsstyrelsens system til system-løsning, jf. dog stk. 4. På www.erst.dk oplyses det, hvordan virksomhederne tilgår system til system-løsningen. De bestemmelser, der er fastsat for Regnskab Special i denne bekendtgørelse, gælder tilsvarende for system til system-løsningen.

Stk. 4 System til system-løsningen kan ikke anvendes i følgende tilfælde:

  • 1) Hvor en årsrapport er omgjort, jf. § 11.

  • 2) Hvor en modervirksomhed, der er en erhvervsdrivende fond, anvender muligheden i årsregnskabslovens § 111, stk. 3, for at indberette et koncernregnskab udarbejdet af en dattervirksomhed sammen med sin egen årsrapport, jf. § 18, stk. 1.

  • 3) Hvor en modervirksomhed anvender muligheden i årsregnskabslovens § 112 for at indberette en højere modervirksomheds koncernregnskab sammen med sit eget årsregnskab, jf. § 18, stk. 2.

  • 4) Hvor en modervirksomhed, som udarbejder årsregnskab efter de internationale regnskabsstandarder IFRS, anvender muligheden efter IFRS 10 for at undlade at udarbejde koncernregnskab, jf. § 18, stk. 3.

  • 5) Hvor en dattervirksomhed, der i henhold til årsregnskabslovens § 7 er en mellemstor virksomhed, anvender undtagelsen i lovens § 78 a, hvorefter dattervirksomheder kan vælge at aflægge årsrapport efter bestemmelserne for regnskabsklasse B, bortset fra bestemmelserne i §§ 22 a og 22 b, jf. § 18, stk. 4.

  • 6) Hvor en virksomhed, som udarbejder årsregnskab og/eller koncernregnskab efter IFRS, har behov for at udvide taksonomien, jf. § 23, stk. 2.

  • 7) Hvor generalforsamlingen har besluttet at ændre resultatdisponeringen, og beslutningen dokumenteres ved et generalforsamlingsreferat.

§ 14

Ved indberetning af årsrapport skal virksomheder, der udarbejder årsrapport efter reglerne i årsregnskabsloven for regnskabsklasse B, anvende Regnskab Basis eller Regnskab Special, jf. dog stk. 2.

Stk. 2 Anvender en virksomhed omfattet af regnskabsklasse B en eller flere af reglerne i regnskabsklasse C ved udarbejdelsen af sin årsrapport, skal virksomheden anvende Regnskab Special ved indberetning af årsrapporten. Virksomheden kan dog i stedet vælge at anvende Regnskab Basis, hvis Regnskab Basis indeholder de pågældende elementer for regnskabsklasse C.

Stk. 3 Udarbejder virksomheden årsrapport efter IFRS, skal virksomheden anvende Regnskab Special ved indberetning af årsrapporten, jf. dog § 13, stk. 4, nr. 6.

Stk. 4 Udarbejder virksomheden årsrapport, som præsenteres på flere sprog, hvoraf det ene skal være dansk eller engelsk, skal virksomheden anvende Regnskab Special ved indberetning af årsrapporten.

Stk. 5 Vælger en virksomhed at opdele oplysninger om anvendt regnskabspraksis, jf. årsregnskabslovens § 17, stk. 1, 2. pkt., skal virksomheden anvende Regnskab Special ved indberetning af årsrapporten.

§ 15

Ved indberetning af årsrapport skal en virksomhed omfattet af regnskabsklasse C anvende Regnskab Special.

§ 16

Ved indberetning af årsrapport skal virksomheder omfattet af regnskabsklasse D anvende Regnskab Special, uanset om årsregnskabet og/eller koncernregnskabet udarbejdes efter årsregnskabslovens regler eller efter IFRS.

§ 17

Ved indberetning af årsrapport i Regnskab Basis omdannes de indtastede oplysninger til en Inline XBRL-fil, en XBRL-fil, hvor årsrapporten udtrykkes i XBRL-sprog, og til en pdf-fil, hvor årsrapporten præsenteres i læsbar skrift.

Stk. 2 Ved indberetning af årsrapport i Regnskab Special skal virksomheden anvende XBRL-format specifikation 2.1 og Inline XBRL-format specifikation 1.1 i en af Erhvervsstyrelsen fastsat taksonomi. Taksonomien skal tilgås via hjemmesiden www.erst.dk. Inline XBRL-format består af én fil, som Regnskab Special omdanner til en eller flere XBRL-filer, der indberettes sammen med Inline XBRL-filen.

Stk. 3 Virksomheder, som udarbejder årsregnskabet og/eller koncernregnskabet efter IFRS, skal indberette en Inline XBRL-fil, som både anvender den danske taksonomi efter årsregnskabsloven samt ESEF-taksonomien, som offentliggøres af Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed.

Stk. 4 I den læsbare del af årsrapporten kan årsrapporten inden for rammerne af årsregnskabsloven præsenteres med andre, mere specifikke benævnelser end i den strukturerede del af årsrapporten samt med eksempelvis logo, billeder og grafer forudsat, at oplysningerne i den læsbare del af årsrapporten svarer til de data, der indberettes i den strukturerede del af årsrapporten, jf. dog § 20, stk. 1.

Stk. 5 Erhvervsstyrelsen offentliggør Inline XBRL-filen, jf. stk. 1-3, XBRL-filen, jf. stk. 1-3, og eventuelle andre sammenlignelige dataformater, som Erhvervsstyrelsen danner på baggrund af XBRL-filen med henblik på at give regnskabsbrugere adgang til årsrapporten via hjemmesiden www.data.virk.dk. Ved kontrol af årsrapporter, jf. årsregnskabslovens §§ 159-159 b og § 161 a, anvendes såvel Inline XBRL-filen som XBRL-filen og anden relevant information.

§ 18

Modervirksomheder, der er erhvervsdrivende fonde, som anvender muligheden i årsregnskabslovens § 111, stk. 3, for at indsende et koncernregnskab udarbejdet af en dattervirksomhed sammen med sin egen årsrapport, skal ved indberetning af årsrapporten henvise til det pågældende koncernregnskab i en Inline XBRL-fil i overensstemmelse med, hvad der fremgår af Regnskab Basis eller Regnskab Special. Udenlandske dattervirksomheder kan vedhæfte koncernregnskabet i en pdf-fil.

Stk. 2 Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på modervirksomheder, som anvender muligheden i årsregnskabslovens § 112 for at indsende en højere modervirksomheds koncernregnskab sammen med sit eget årsregnskab.

Stk. 3 Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på modervirksomheder, som udarbejder årsregnskab efter IFRS, og som anvender muligheden efter IFRS 10, afsnit 4, litra a, for at undlade at udarbejde koncernregnskab. Disse virksomheder skal dog anvende Regnskab Special til indberetning af deres årsrapport, jf. § 13, stk. 4, nr. 4.

Stk. 4 Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på dattervirksomheder, der anvender årsregnskabslovens § 78 a, hvorefter dattervirksomheder, der i henhold til lovens § 7 er mellemstore virksomheder, kan vælge at aflægge årsrapport efter bestemmelserne for regnskabsklasse B, bortset fra bestemmelserne i §§ 22 a og 22 b. Det første år, de i § 78 a, stk. 1, nr. 4 og 5, nævnte erklæringer afgives, skal årsrapporten være bilagt disse som pdf-filer.

Forenklet digital indberetning i Regnskab Basis og Regnskab Special af årsrapporter udarbejdet efter årsregnskabsloven
§ 19

Indberetning i Regnskab Basis er tilrettelagt således, at visse oplysninger inddateres samlet (»clob-opmærkning«). Det drejer sig om oplysninger på følgende områder:

  • 1) En eventuel ledelsespåtegning, jf. stk. 2.

  • 2) En eventuel ledelsesberetning, jf. stk. 3-10.

  • 3) Noteoplysninger, herunder oplysninger om anvendt regnskabspraksis, jf. stk. 11.

Stk. 2 Der kan foretages clob-opmærkning af ledelsespåtegningens tekstafsnit. Følgende oplysninger skal særskilt opmærkes i XBRL, hvis de er aktuelle i årsrapporten:

  • 1) De ansvarlige ledelsesmedlemmers underskrifter, herunder om eventuel uenighed, jf. årsregnskabslovens §§ 9 og 10.

  • 2) Oplysning om, at årsregnskabet for det kommende år ikke skal revideres, jf. årsregnskabslovens § 10 a, uanset om oplysningen gives i forbindelse med ledelsespåtegningen eller ledelsesberetningen.

Stk. 3 Indeholder en eventuel ledelsesberetning eller en supplerende beretning en redegørelse for samfundsansvar, jf. årsregnskabslovens § 99 a, skal redegørelsen som minimum særskilt opmærkes i XBRL. Indeholder ledelsesberetningen henvisning til en hjemmeside, hvor en sådan redegørelse er offentliggjort, skal oplysning herom særskilt opmærkes i XBRL med angivelse af den internetadresse, der skal benyttes for at komme direkte til redegørelsen eller til den side, hvor samtlige offentliggjorte redegørelser er tilgængelige. Dattervirksomheder, som anvender muligheden i årsregnskabslovens § 99 a, stk. 7, og undlader at medtage en redegørelse for samfundsansvar i sin ledelsesberetning, skal særskilt opmærke de oplysninger i XBRL, der kræves i henhold til § 99 a, stk. 7, 2. pkt.

Stk. 4 Indeholder en eventuel ledelsesberetning en redegørelse for virksomhedsledelse, jf. årsregnskabslovens §§ 107 b eller 107 c, eller henvises der i ledelsesberetningen til en hjemmeside, hvor en sådan redegørelse er offentliggjort, finder stk. 3 tilsvarende anvendelse.

Stk. 5 Indeholder en eventuel ledelsesberetning en redegørelse for måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn i virksomhedens ledelse, jf. årsregnskabslovens § 99 b, skal samtlige oplysninger i redegørelsen særskilt opmærkes i XBRL.

Stk. 6 Indeholder en eventuel ledelsesberetning eller noterne en redegørelse for god fondsledelse, jf. årsregnskabslovens § 77 a, eller henvises der i ledelsesberetningen eller noterne til en hjemmeside, hvor en sådan redegørelse er offentliggjort, finder stk. 3 tilsvarende anvendelse.

Stk. 7 Indeholder en eventuel ledelsesberetning eller noterne en redegørelse for fondens uddelingspolitik, jf. årsregnskabslovens § 77 b, eller henvises der i ledelsesberetningen eller noterne til en hjemmeside, hvor en sådan redegørelse er offentliggjort, finder stk. 3 tilsvarende anvendelse.

Stk. 8 Indeholder en eventuel ledelsesberetning eller en supplerende beretning en beretning om betalinger til myndigheder, jf. årsregnskabslovens § 99 c, eller henvises der i ledelsesberetningen til en hjemmeside, hvor en sådan beretning er offentliggjort, finder stk. 3 tilsvarende anvendelse.

Stk. 9 Indeholder en eventuel ledelsesberetning en redegørelse for virksomhedens mangfoldighedspolitik, jf. årsregnskabslovens § 107 d, eller henvises der i ledelsesberetningen til en hjemmeside, hvor en sådan redegørelse er offentliggjort, finder stk. 3 tilsvarende anvendelse. Er redegørelsen for virksomhedens mangfoldighedspolitik, jf. årsregnskabslovens § 107 d givet i forbindelse med redegørelsen for måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn i virksomhedens ledelse, jf. årsregnskabslovens § 99 b, skal dette angives, og denne angivelse skal opmærkes særskilt.

Stk. 10 Indeholder en eventuel ledelsesberetning en redegørelse for virksomhedens politik for dataetik, jf. årsregnskabslovens § 99 d, eller henvises der i ledelsesberetningen til en hjemmeside, hvor en sådan redegørelse er offentliggjort, finder stk. 3 tilsvarende anvendelse. Dattervirksomheder, som anvender muligheden i årsregnskabslovens § 99 d, stk. 3, og undlader at medtage en redegørelse for virksomhedens politik for dataetik i sin ledelsesberetning, skal særskilt opmærke de oplysninger i XBRL, der kræves i henhold til § 99 d, stk. 3, 2. pkt.

Stk. 11 Clob-opmærkning af noteoplysninger skal foretages på noteniveau. Der skal dog foretages særskilt opmærkning i XBRL af følgende oplysninger:

  • 1) Hvilken regnskabsklasse årsrapporten er aflagt efter.

  • 2) Om der er foretaget tilvalg af elementer fra regnskabsklasse C eller D.

  • 3) Om der er foretaget ændringer i anvendt regnskabspraksis.

  • 4) Om pengestrømsopgørelse er undladt.

  • 5) Oplysning om det gennemsnitlige antal beskæftigede, hvis noterne indeholder oplysninger herom.

  • 6) Oplysning om ledelsens forslag til beslutning om anvendelse af virksomhedens overskud eller dækning af underskud, hvis oplysningerne herom er givet i noterne.

Stk. 12 I Regnskab Special vil virksomhederne også kunne anvende »clob-opmærkning«, jf. stk. 1-11, hvis de ønsker det.

Forenklet digital indberetning af regnskaber udarbejdet efter IFRS
§ 20

Virksomheder, som udarbejder årsregnskab og/eller koncernregnskab efter IFRS, kan i den XBRL-opmærkede (»strukturerede«) del af årsrapporten vælge kun at inddatere visse oplysninger, jf. dog stk. 4. Den strukturerede del af årsrapporten skal som minimum indeholde følgende:

  • 1) En eventuel erklæring fra revisor.

  • 2) Totalindkomstopgørelse, herunder resultatopgørelse.

  • 3) Balance.

  • 4) Pengestrømsopgørelse.

  • 5) En eventuel redegørelse for samfundsansvar, jf. årsregnskabslovens § 99 a, eller oplysning om, hvor på virksomhedens hjemmeside en sådan redegørelse eventuelt er offentliggjort, med angivelse af den internetadresse, der skal benyttes for at komme direkte til redegørelsen eller til den side, hvor samtlige offentliggjorte redegørelser er tilgængelige. Dattervirksomheder, som anvender muligheden i årsregnskabslovens § 99 a, stk. 7, og undlader at medtage en redegørelse for samfundsansvar i sin ledelsesberetning, skal særskilt opmærke de oplysninger i XBRL, der kræves i henhold til § 99 a, stk. 7, 2. pkt.

  • 6) En eventuel redegørelse for virksomhedsledelse, jf. årsregnskabslovens §§ 107 b eller 107 c, eller oplysning om, hvor på virksomhedens hjemmeside en sådan redegørelse eventuelt er offentliggjort, med angivelse af den internetadresse, der skal benyttes for at komme direkte til redegørelsen eller til den side, hvor samtlige offentliggjorte redegørelser er tilgængelige.

  • 7) En eventuel redegørelse for måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn i virksomhedens ledelse, jf. årsregnskabslovens § 99 b. Samtlige oplysninger i redegørelsen skal særskilt opmærkes i XBRL.

  • 8) I erhvervsdrivende fonde en eventuel redegørelse for god fondsledelse, jf. årsregnskabslovens § 77 a, eller oplysning om, hvor på virksomhedens hjemmeside en sådan redegørelse eventuelt er offentliggjort, med angivelse af den internetadresse, der skal benyttes for at komme direkte til redegørelsen eller til den side, hvor samtlige offentliggjorte redegørelser er tilgængelige.

  • 9) I erhvervsdrivende fonde en eventuel redegørelse for fondens uddelingspolitik, jf. årsregnskabslovens § 77 b, eller oplysning om, hvor på virksomhedens hjemmeside en sådan redegørelse eventuelt er offentliggjort, med angivelse af den internetadresse, der skal benyttes for at komme direkte til redegørelsen eller til den side, hvor samtlige offentliggjorte redegørelser er tilgængelige.

  • 10) En eventuel beretning om betaling til myndigheder, jf. årsregnskabslovens § 99 c, eller oplysning om, hvor på virksomhedens hjemmeside en sådan beretning eventuelt er offentliggjort, med angivelse af den internetadresse, der skal benyttes for at komme direkte til beretningen eller til den side, hvor samtlige offentliggjorte redegørelser er tilgængelige.

  • 11) En eventuel redegørelse for virksomhedens mangfoldighedspolitik, jf. årsregnskabslovens § 107 d, eller oplysning om, hvor på virksomhedens hjemmeside en sådan redegørelse eventuelt er offentliggjort, med angivelse af den internetadresse, der skal benyttes for at komme til redegørelsen eller til den side, hvor samtlige offentliggjorte redegørelser er tilgængelige. Virksomheder, som vælger at give redegørelsen for virksomhedens mangfoldighedspolitik i forbindelse med redegørelsen for måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn i virksomhedens ledelse, jf. årsregnskabslovens § 99 b, skal angive dette, og denne angivelse skal opmærkes særskilt.

  • 12) En eventuel redegørelse for virksomhedens politik for dataetik, jf. årsregnskabslovens § 99 d, eller oplysning om, hvor på virksomhedens hjemmeside en sådan redegørelse er offentliggjort, med angivelse af den internetadresse, der skal benyttes for at komme direkte til redegørelsen eller til den side, hvor samtlige offentliggjorte redegørelser er tilgængelige. Dattervirksomheder, som anvender muligheden i årsregnskabslovens § 99 d, stk. 3, og undlader at medtage en redegørelse for dataetik i sin ledelsesberetning, skal særskilt opmærke de oplysninger i XBRL, der kræves i henhold til § 99 d, stk. 3, 2. pkt.

Stk. 2 Der skal foretages særskilt opmærkning i XBRL af følgende noteoplysninger:

  • 1) Hvilken regnskabsklasse årsrapporten er aflagt efter.

  • 2) Oplysning om det gennemsnitlige antal beskæftigede.

Stk. 3 Vælger virksomheden frivilligt at inddatere yderligere oplysninger i den strukturerede del af årsrapporten, kan virksomheden vælge at benytte sig af clob-opmærkning på visse områder, jf. § 19.

Stk. 4 Årsrapporten skal fremgå i sin helhed af den del af årsrapporten, som kan åbnes og præsenteres for en bruger (»den læsbare del«), uanset om den strukturerede del af årsrapporten indeholder den fuldstændige årsrapport eller blot de i stk. 1-3 nævnte oplysninger.

§ 21

Virksomheder, som udarbejder koncernregnskab efter IFRS, er fritaget for at indberette modervirksomhedens årsregnskab i den strukturerede del af årsrapporten. Virksomheden skal alene indberette koncernregnskabet i den strukturerede del af årsrapporten, idet den strukturerede del af årsrapporten som minimum skal indeholde oplysningerne i henhold til § 20, stk. 1 og 2.

Stk. 2 Uanset stk. 1 skal modervirksomhedens årsrapport fremgå i sin helhed af den læsbare del af årsrapporten, som både skal indeholde modervirksomhedens årsregnskab m.v. og koncernregnskabet.

Behov for atypiske regnskabsposter i Regnskab Basis og Regnskab Special i regnskaber udarbejdet efter årsregnskabsloven
§ 22

Er en virksomheds årsregnskab og/eller koncernregnskab udarbejdet efter årsregnskabsloven, og indeholder den en specifik regnskabspost, som ikke findes i taksonomien tilknyttet Regnskab Basis eller Regnskab Special, skal virksomheden indberette regnskabsposten i Regnskab Basis eller Regnskab Special under en regnskabspost med en bredere benævnelse, som dækker den pågældende regnskabspost, og foretage specifikationen i noterne.

Stk. 2 Indeholder taksonomien tilknyttet Regnskab Basis eller Regnskab Special ikke en regnskabspost, som kan dække den pågældende regnskabspost, jf. stk. 1, og har virksomheden et særligt behov, som efter årsregnskabslovens § 23, stk. 4, gør det påkrævet at tilføje den pågældende regnskabspost som følge af virksomhedens særlige karakter, kan Erhvervsstyrelsen efter ansøgning fritage virksomheden for at indberette årsrapporten i Regnskab Basis eller Regnskab Special for det pågældende regnskabsår. Ansøgningen skal indgives via Erhvervsstyrelsens digitale selvbetjeningsløsning til brug for ansøgning om fritagelse for indberetning af årsrapport i Regnskab Basis eller Regnskab Special, som kan tilgås via hjemmesiden www.indberet.virk.dk.

Stk. 3 Finder Erhvervsstyrelsen, at betingelserne for fritagelse er opfyldt, jf. stk. 2, skal årsrapporten indberettes til Erhvervsstyrelsen i en pdf-fil efter styrelsens nærmere bestemmelse.

Behov for atypiske regnskabsposter i Regnskab Special i regnskaber udarbejdet efter IFRS
§ 23

Er en virksomheds årsregnskab og/eller koncernregnskab udarbejdet efter IFRS, og indeholder årsregnskabet og/eller koncernregnskabet en specifik regnskabspost, som ikke findes i taksonomien tilknyttet Regnskab Special, finder § 22, stk. 1, tilsvarende anvendelse.

Stk. 2 Indeholder taksonomien tilknyttet Regnskab Special ikke en regnskabspost, som kan dække den pågældende regnskabspost, jf. stk. 1, og har virksomheden et særligt behov, som gør det påkrævet efter IFRS at tilføje den pågældende regnskabspost som følge af virksomhedens særlige karakter, skal virksomheden tilføje regnskabsposten som en udvidelse til taksonomien. Erhvervsstyrelsen kan dog efter ansøgning fritage virksomheden for at indberette årsrapporten i Regnskab Special for det pågældende regnskabsår, hvis virksomhedens behov for udvidelse af taksonomien vil være forbundet med tekniske vanskeligheder af en sådan art, at dette vil være meget byrdefuldt for virksomheden. § 22, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.

Indberetning af årsrapporter for udenlandske virksomheder med filial i Danmark
§ 24

Filialbestyrerne for en filial af en udenlandsk virksomhed, som har pligt til at indsende den udenlandske virksomheds årsrapport til Erhvervsstyrelsen efter årsregnskabslovens § 143, skal indberette årsrapporten i en pdf-fil via Erhvervsstyrelsens digitale selvbetjeningsløsning til brug for indberetning af årsrapporter for udenlandske virksomheder med filial i Danmark, som kan tilgås via hjemmesiden www.indberet.virk.dk.

Frist for indberetning
§ 25

Virksomhedens godkendte årsrapport skal indberettes til Erhvervsstyrelsen, så den er modtaget i styrelsen inden udløbet af fristen i årsregnskabslovens § 138, stk. 1, eller § 143, stk. 1.

Stk. 2 Modtagelsestidspunktet i Erhvervsstyrelsen er afgørende for, om fristen i årsregnskabslovens § 138, stk. 1, eller § 143, stk. 1, er overholdt. Fristen anses for overholdt, hvis årsrapporten modtages senest kl. 24.00 på fristdagen.

Stk. 3 Modtages årsrapporten ikke, eller modtages den ikke rettidigt i behørig stand eller på den foreskrevne måde, finder årsregnskabslovens §§ 150-152 og § 162, stk. 1, nr. 1, anvendelse.

Nedbrud i de digitale indberetningsløsninger
§ 26

Nedbrud i de digitale indberetningsløsninger, jf. §§ 13, 18, § 22, stk. 3, § 24 og § 29, stk. 2, kan føre til fristforlængelse, jf. stk. 3, hvis

  • 1) virksomheden har modtaget påkrav om indberetning af årsrapport til Erhvervsstyrelsen, jf. årsregnskabslovens § 150, stk. 2, og

  • 2) virksomheden har været forhindret i at indberette årsrapporten digitalt på dagen for påkravsfristens udløb på grund af længerevarende IT-problemer i den digitale indberetningsløsning, jf. stk. 2.

Stk. 2 Med længerevarende IT-problemer, jf. stk. 1, nr. 2, menes nedbrud eller midlertidig kapacitetsnedgang m.v., som indebærer, at den pågældende indberetningsløsning er utilgængelig 2 timer i træk i tidsrummet mellem kl. 8 og 24 på dagen for påkravsfristens udløb. Heri medregnes dog ikke planlagte nedlukninger af indberetningsløsningerne med henblik på opdatering af løsningerne, som har været annonceret forinden på hjemmesiden www.indberet.virk.dk.

Stk. 3 Er betingelserne i stk. 1 opfyldt, forlænges påkravsfristen til 8 hverdage efter, at løsningen fungerer igen.

Stk. 4 IT-problemer hos virksomheden eller hos en rådgiver eller lignende, som virksomheden har anmodet om at indberette årsrapporten til Erhvervsstyrelsen, berettiger ikke i sig selv til en forlængelse af påkravsfristen.

Oplysningskrav m.v. i forbindelse med indberetningen
§ 27

Umiddelbart øverst i den læsbare del af årsrapporten skal følgende oplysninger tydeligt fremgå:

  • 1) Dokumentets betegnelse, »Årsrapport«.

  • 2) Virksomhedens fulde navn, CVR-nummer og hjemstedsadresse.

  • 3) Regnskabsperiode.

Stk. 2 Datoen for godkendelse af årsrapporten samt navnet på dirigenten for generalforsamlingen eller det tilsvarende godkendelsesorgan skal indberettes til Erhvervsstyrelsen som en del af årsrapporten. Indberettes årsrapporten i Inline XBRL kan oplysningerne i stedet gives i forbindelse med indberetning af årsrapporten.

Stk. 3 Små og mellemstore virksomheder, der anvender muligheden i årsregnskabslovens § 32, stk. 1, og ikke oplyser om nettoomsætning i årsrapporten, skal indberette deres nettoomsætning til Erhvervsstyrelsen samtidig med indberetning af årsrapporten, jf. årsregnskabslovens § 138, stk. 6.

Stk. 4 Oplysning om nettoomsætning, jf. stk. 3, indberettes digitalt efter Erhvervsstyrelsens nærmere anvisning.

Stk. 5 Ved indberetning af oplysning om nettoomsætning, jf. stk. 3, skal finansielle indtægter og indtægter fra investeringsvirksomhed, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 4, ikke tillægges. Oplysning om nettoomsætning følger definitionen på nettoomsætningen, jf. bilag 1, C, nr. 13 i årsregnskabsloven.

Underskriftskrav m.v.
§ 28

Årsrapporten skal være forsynet med dokumentation for, at den er udarbejdet og godkendt i overensstemmelse med lovgivningen, herunder lovgivningen i en udenlandsk stat, hvis den virksomhed, som har udarbejdet årsrapporten, har hjemsted i en udenlandsk stat.

Stk. 2 Det skal tydeligt fremgå af årsrapporten, hvem der har udarbejdet, godkendt og bekræftet årsrapporten, idet de pågældendes navne og funktioner skal være tydeligt angivet i årsrapporten.

Stk. 3 Dirigenten for generalforsamlingen eller det tilsvarende godkendelsesorgan, som har godkendt årsrapporten, bekræfter ved sin underskrift på årsrapporten, at årsrapporten er godkendt af virksomhedens ansvarlige ledelsesorganer, og at den har været fremlagt og er godkendt af generalforsamlingen m.v. i overensstemmelse med lovgivningens og vedtægternes krav herom.

Stk. 4 Har en revisor afgivet en erklæring til årsrapporten, skal erklæringen være indeholdt i den indberettede årsrapport. Det skal tydeligt være angivet, hvem der har afgivet erklæringen, og erklæringen skal være underskrevet af den pågældende revisor. Revisionsvirksomhedens CVR-nummer og revisors MNE-nummer skal anføres.

Stk. 5 Virksomheden skal opbevare et eksemplar af årsrapporten, som er underskrevet af dirigenten for generalforsamlingen og en eventuel revisor, jf. stk. 3 og 4, og som er underskrevet af alle medlemmerne af de ledelsesorganer, som er ansvarlige for at aflægge årsrapporten efter årsregnskabslovens kapitel 2. En ledelsespåtegning kan dog undlades, hvis virksomheden opfylder betingelserne herfor i årsregnskabslovens § 9 a.

Stk. 6 Uanset stk. 3-5 stilles der ikke krav om, at underskrifterne er gengivet i den digitalt indberettede årsrapport.

Stk. 7 Indberetteren indestår over for Erhvervsstyrelsen for, at årsrapporten er underskrevet af dirigenten og en eventuel revisor som foreskrevet i stk. 3 og 4, og at det er den endelige, godkendte version af årsrapporten, som er indberettet til styrelsen, jf. § 2, stk. 3.