Lov om dansk turisme Kapitel 4

Denne konsoliderede version af lov om dansk turisme er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 1359 af 16. december 2014,
jf. lovbekendtgørelse nr. 242 af 15. marts 2019,
som ændret ved lov nr. 607 af 31. maj 2023

Kapitel 4 1 Samarbejde, koordinering og adgang til oplysninger
§ 9

Kommuner og kommunale selskaber, der iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til lov om erhvervsfremme, destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaber skal, hvor der er offentlig medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige aktiviteter vedrørende international markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser og branding af Danmark som turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2.

Stk. 2 Erhvervsministeren kan fastsætte regler om undtagelser fra stk. 1.

§ 10

Turismeudviklingsselskaberne skal indgå aftaler med Visitdenmark om samarbejdet mellem udvikling af forretningsområdet og den internationale markedsføring af Danmark.

§ 11

Det Nationale Turismeforum kan anvende offentlig ekspertise inden for turismeområdet, herunder rekvirere eksisterende oplysninger om dansk turisme fra Visitdenmark, turismeudviklingsselskaberne og de kommunale destinationsselskaber m.v.