Lov om en terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet Kapitel 4

Den konsoliderede version af denne lov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 367 af 09. april 2019,
som ændret ved lov nr. 718 af 13. juni 2023

Kapitel 4 1 Terrorforsikringsrådet
§ 12

Erhvervsministeren udpeger Terrorforsikringsrådet bestående af 1 formand og 3 medlemmer samt suppleanter for disse.

Stk. 2 Rådet sammensættes af:

  • 1) 1 formand og 1 suppleant fra Erhvervsministeriet.

  • 2) 1 medlem og 1 suppleant fra Finansministeriet.

  • 3) 1 medlem og 1 suppleant fra Finanstilsynet.

  • 4) 1 medlem og 1 suppleant efter indstilling fra forsikringsbranchen.

Stk. 3 Formanden og medlemmerne samt disses suppleanter udnævnes for en 4-årig periode og kan genudpeges. Fratræder et medlem inden periodens udløb, sker der udnævnelse af et nyt medlem for en periode kortere end 4 år.

Stk. 4 Terrorforsikringsrådet kan efter behov anvende ekstern bistand.

Stk. 6 Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om sekretariatsfunktionen for Terrorforsikringsrådet, herunder betaling for sekretariatets arbejde og for ekstern bistand. Bekendtgørelse om Terrorforsikringsrådet, sekretariatsfunktionen og tilsynet med skadesforsikringsselskabernes behandling af NBCR-terrorskader

§ 13

Terrorforsikringsrådet aflægger regnskab for år, hvor der har været foretaget udbetalinger fra ordningen, eller hvor skadesforsikringsselskaberne har opkrævet bidrag til ordningen.

Stk. 2 Regnskabet revideres af en statsautoriseret revisor og indsendes til erhvervsministeren.

Stk. 3 Erhvervsministeren har adgang til Terrorforsikringsrådets regnskabsmateriale, herunder revisionsprotokollater m.v.