Arkivforskningsloven § 4

Denne konsoliderede version af arkivforskningsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om forskning ved arkiver, biblioteker, museer m.v.

Lov nr. 224 af 27. marts 1996,
som ændret ved lov nr. 1373 af 28. december 2011, lov nr. 310 af 29. marts 2014 og lov nr. 384 af 26. april 2017

§ 4

Et forskningsudvalg består af en formand og fire andre medlemmer. Udvalget vælger blandt sine medlemmer en formand. Udvalget fastsætter selv sin forretningsorden.

Stk. 2 Tre af udvalgets medlemmer udpeges for en periode af fire år af Danmarks Frie Forskningsfond efter indhentet udtalelse fra Kulturministeriets Rådgivende Forskningsudvalg. Disse eksterne medlemmer må ikke være ansat på den pågældende institution eller i øvrigt have tilknytning til denne.

Stk. 3 To af udvalgets medlemmer vælges for en periode af fire år af og blandt institutionens videnskabelige medarbejdere.

Stk. 4 Medlemmer af forskningsudvalget kan genudpeges eller genvælges for en periode af højst to år.

Stk. 5 En repræsentant for institutionens ledelse deltager som tilforordnet uden stemmeret i udvalgets møder. Forskningsudvalget kan i særlige tilfælde træffe beslutning om, at ledelsen ikke deltager i enkelte møder eller dele heraf.

Stk. 6 Institutionen stiller sekretariatsbistand til rådighed for udvalget.

Stk. 7 Kulturministeren kan i særlige tilfælde bestemme, at der nedsættes fælles forskningsudvalg for flere institutioner. Ministeren kan herunder bestemme, at udvalget skal have flere end fem medlemmer.