Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet Kapitel 5

Denne konsoliderede version af lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 1715 af 27. december 2016,
som ændret ved lov nr. 338 af 02. april 2019, lov nr. 58 af 28. januar 2020, lov nr. 133 af 25. februar 2020, lov nr. 784 af 04. maj 2021, lov nr. 900 af 21. juni 2022, lov nr. 1590 af 28. december 2022, lov nr. 192 af 28. februar 2023, lov nr. 407 af 25. april 2023, lov nr. 417 af 25. april 2023 og lov nr. 1790 af 28. december 2023

Kapitel 5 1 Administrative bestemmelser m.v.
§ 13

Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nævnets forretningsorden efter høring af miljøministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og kulturministeren.

§ 14

Nævnet sekretariatsbetjenes af Nævnenes Hus.

Stk. 2 Ansatte i Nævnenes Hus anses i spørgsmål om møderet for retten i medfør af retsplejeloven § 260, stk. 3, nr. 4, for at være ansat i Miljø- og Fødevareklagenævnet.

§ 15

Nævnet har samme adgang til at anmode om oplysninger, herunder om økonomiske og regnskabsmæssige forhold, og til at påbyde prøveudtagning, analyser og målinger m.v. for den pågældendes egen regning, som myndighederne har efter den lovgivning, som den påklagede afgørelse er truffet efter.

§ 16

Nævnet har, hvis det skønnes nødvendigt for at træffe afgørelse i en klagesag, mod behørig legitimation og uden retskendelse samme adgang til offentlige og private ejendomme, lokaliteter og transportmidler og til herunder at foretage undersøgelser, fotografere, kopiere eller medtage dokumenter og andre genstande, som myndighederne har efter den lovgivning, som den påklagede afgørelse er truffet efter.

Stk. 2 Politiet yder nævnet bistand ved udøvelse af beføjelserne efter stk. 1. Erhvervs- og vækstministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.