Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet Kapitel 7

Denne konsoliderede version af lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 1715 af 27. december 2016,
som ændret ved lov nr. 338 af 02. april 2019, lov nr. 58 af 28. januar 2020, lov nr. 133 af 25. februar 2020, lov nr. 784 af 04. maj 2021, lov nr. 900 af 21. juni 2022, lov nr. 1590 af 28. december 2022, lov nr. 192 af 28. februar 2023, lov nr. 407 af 25. april 2023, lov nr. 417 af 25. april 2023 og lov nr. 1790 af 28. december 2023

Kapitel 7 1 Digital kommunikation og obligatorisk digital selvbetjening ved indgivelse af klage, klagefrist m.v.
§ 20

Erhvervs- og vækstministeren kan efter høring af miljøministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og kulturministeren fastsætte regler om, at kommunikation mellem nævnet og 1. instans og sagens parter vedrørende sager, som er påklaget til nævnet, skal ske ved anvendelse af digital kommunikation, herunder bestemte it-systemer, særlige digitale formater, digital signatur el.lign.

§ 21

Indgivelse af klage og efterfølgende kommunikation om klagesagen med nævnet skal ske ved anvendelse af digital selvbetjening, medmindre klageren er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post efter reglerne herom i lov om Digital Post fra offentlige afsendere.

Stk. 2 Nævnet afviser en klage, der ikke er indgivet i overensstemmelse med stk. 1, jf. dog stk. 3-5.

Stk. 3 Nævnet kan undlade at afvise en klage, som ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der foreligger særlige forhold, der gør, at klager ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening.

Stk. 4 En klage kan ikke afvises, hvis en afvisning vil være i strid med internationale eller EU-retlige forpligtelser om ret til at klage over trufne afgørelser.

Stk. 5 Nævnet kan undlade at afvise en klage, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare økonomiske fordele for nævnet og 1. instans ved at behandle klagen.

§ 21a

§ 19 i forvaltningsloven finder ikke anvendelse for oplysninger, som er tilgængelige for en part via digital selvbetjening.

Stk. 2 Nævnet kan fastsætte en frist for parten til at afgive en udtalelse, når nye oplysninger bliver gjort tilgængelige via digital selvbetjening.

§ 22

Erhvervs- og vækstministeren kan efter høring af miljøministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og kulturministeren fastsætte regler om klagefrist og om krav til klagens indhold og form, i det omfang dette ikke er reguleret i den øvrige lovgivning.