- Side 601 -
...kommunale tilsyn derfor, at Horsens Kommune ikke lovligt overfor bygherren vil kunne træffe beslutning i henhold til planlovens § 51, stk. 5, om midlertidig fysisk lovliggørelse, f.eks. i form af forbud mod dele af forretningsdriften, forinden retlig lovliggørelse af plangrundlaget er forsøgt«. Om sit beslutningsgrundlag anførte statsamtet nærmere:
(...)
- Side 603 -
...et standsningspåbud efter planlovens § 51, da et sådant forekom styrelsen at være et meget indgribende skridt i forhold til bygherrer/grundejere«. Statsforvaltningen fandt imidlertid, at kommunen havde tilsidesat planloven ved ikke at sørge for at standse det igangværende byggeri gennem en standsningsmeddelelse, og anførte bl.a. i sin begrundelse:
(...)
Der bemærkes endvidere, at kommunen efter statsforvaltningens opfattelse ikke ved udøvelse af sin tilsynsforpligtelse efter planlovens § 51, stk. 5 kunne varetage egne interesser og derved undlade at udstede et standsningsforbud under henvisning til et eventuelt erstatningsansvar.
- Side 606 -
...Møller-Sørensen: Administrativ håndhævelse (2003), side 160-162. Vi kan tilslutte os denne nuancerede tilgang, som tillige er bedst stemmende med de forvaltningsretlige grundsætninger, herunder proportionalitets- og forventningsprincippet. Lovliggørelsesreglerne udelukker dermed ikke – efter vores opfattelse – anvendelsen af de opstillede formodningsregler.