Tobaksreklameloven Kapitel 1

Denne konsoliderede version af tobaksreklameloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om forbud mod tobaksreklame m.v.

Lov nr. 492 af 07. juni 2001,
jf. lovbekendtgørelse nr. 586 af 26. marts 2021,
som ændret ved lov nr. 2071 af 21. december 2020

Kapitel 1 1 Lovens anvendelsesområde og definitioner
§ 1

Loven finder anvendelse på tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, hvorved forstås:

  • 1) Varer, der er bestemt til at ryges, indsnuses, suttes, tygges eller på anden måde indtages, hvis de, helt eller delvis, er fremstillet af tobak.

  • 2) Varer, der er beregnet til at blive benyttet sammen med varer omfattet af nr. 1.

  • 3) Produkter med indhold af nikotin, der ikke er tobaksvarer, jf. § 2, nr. 2, i lov om tobaksvarer m.v., eller elektroniske cigaretter, jf. § 2, nr. 1, i lov om elektroniske cigaretter m.v., og som ikke er godkendt ved en markedsføringstilladelse efter lov om lægemidler eller EU-retlige regler om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse af humanmedicinske lægemidler, og udstyr, der er beregnet til at blive benyttet sammen med disse produkter.

  • 4) Rygeprodukter baseret på planter, urter eller frugter, som ikke indeholder tobak, og som kan forbruges via en forbrændingsproces.

§ 2

Ved reklame forstås i denne lov enhver handling i erhvervsøjemed, som har til formål at fremme salget af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, eller som har dette som en direkte eller indirekte virkning.

Stk. 2 Ved reklame forstås tillige:

  • 1) Brug af et navn, mærke, symbol eller andre kendetegn, der hovedsagelig er kendt fra tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, i reklame for andre varer og tjenesteydelser.

  • 2) Markedsføring af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter ved hjælp af et varemærke, der er kendt som eller i brug som mærke for andre varer og tjenesteydelser.

  • 3) Brug af layout, udformning eller bestemte farvesammensætninger, der forbindes med bestemte tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter.

  • 4) Brug af genkendelige tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter i reklame for andre varer og tjenesteydelser.

Stk. 3 Ved sponsorering forstås i denne lov enhver form for offentligt eller privat bidrag til et arrangement, en aktivitet eller en enkeltperson med det formål at fremme salget af tobaksvarer, tobakssurogater eller urtebaserede rygeprodukter eller med dette som en direkte eller indirekte virkning.

Stk. 4 Ved salgssted forstås ethvert sted, hvor tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter udbydes til salg.