- Side 862 -
...parterne i samarbejdet hver især kan bidrage med fx medarbejdere, faciliteter mv. Det fremgår også, at samarbejdet om opfølgning på kontrakten ikke ændrer ved, at ansvaret for kontraktopfølgning er hos den ordregivende myndighed, der er kontraktpart. Angående 2) og 3) anføres det i bemærkningerne til § 5 b i forslag til ændring af udbudsloven i 2022, at:
(...)
- Side 864 -
...12, stk. 4, om horisontale aftaler om samarbejde. Det kan derudover bemærkes, at reglen om reciprokke in-house transaktioner ikke direkte blev omtalt af Ankestyrelsen – se om denne regel i kapitel 6, afsnit 5.4 – formentlig fordi reglen ikke hjemler sådanne transaktioner i danske ret. For en sag med visse lighedspunkter, se kapitel 6, afsnit 7.2.2.
(...)
...samarbejdsaftalen på Københavns Kommunes hjemmeside: https://www.kk.dk/nyheder/koebenhavn-gaar-sammen-med-albertslund-roedovre-og-hvidovre-kommune-mod-social-dumping (besøgt maj 2022). Det er ikke ud fra de offentligt tilgængelige informationer muligt at vurdere, om dette samarbejde opfylder betingelserne i udbudslovens § 15 og dermed i den nye § 5 b.