Udlændingebekendtgørelsen Kapitel 2

Denne konsoliderede version af udlændingebekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om udlændinges adgang her til landet

Bekendtgørelse nr. 1206 af 23. august 2022,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 367 af 30. marts 2023 og bekendtgørelse nr. 1293 af 03. november 2023

Kapitel 2 Udstedelse af rejsedokument for flygtninge og fremmedpas mv. til udlændinge
§ 7

Rejsedokument for flygtninge udstedes efter ansøgning i overensstemmelse med reglerne i flygtningekonventionen af 28. juli 1951 til en udlænding, der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1.

Stk. 2 Fremmedpas udstedes efter ansøgning til

Stk. 3 Fremmedpas udstedes efter ansøgning til en udlænding, der ikke er i stand til at skaffe sig pas eller anden rejselegitimation, såfremt udlændingen er meddelt

Stk. 4 Fremmedpas udstedes endvidere efter ansøgning til en udlænding, der ikke er i stand til at skaffe sig pas eller anden rejselegitimation, såfremt udlændingen er omfattet af EU-reglerne og har fået udstedt et opholdskort, jf. udlændingelovens § 6.

Stk. 5 Til en udlænding, der ikke er omfattet af stk. 1-4, kan rejsedokument for flygtninge og fremmedpas udstedes efter ansøgning, når særlige grunde taler derfor.

§ 8

Udstedes rejselegitimation efter § 7, stk. 1-4, til en udlænding, der er fyldt 18 år, og som har tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsubegrænset opholdsret efter EU-reglerne, fastsættes gyldighedstiden til 10 år. For andre udlændinge, der er fyldt 18 år, fastsættes gyldighedstiden for rejselegitimation efter § 7, stk. 1-4, således, at den senest udløber 6 måneder efter opholdstilladelsens eller opholdskortets udløb. For udlændinge mellem 2 og 18 år fastsættes gyldighedstiden for rejselegitimation efter § 7, stk. 1-4, til 5 år. For udlændinge under 2 år fastsættes gyldighedstiden for rejselegitimation efter § 7, stk. 1-4, til 2 år. Gyldighedstiden efter 3. og 4. pkt. fastsættes dog således, at den senest udløber 6 måneder efter opholdstilladelsens eller opholdskortets udløb. Udstedes rejselegitimation efter § 7, stk. 5, til en udlænding, der har opholdstilladelse eller opholdsret i Danmark, men som ikke er omfattet af § 7, stk. 1-4, fastsættes gyldighedstiden efter samme regler som i 1.-5. pkt. Udstedes rejselegitimation efter § 7, stk. 5, til en udlænding, der ikke har opholdstilladelse eller opholdsret i Danmark, fastsættes gyldighedstiden således, at den senest udløber på det tidspunkt, hvor formålet med udstedelsen er tilendebragt. Når særlige grunde taler for det, kan der fastsættes kortere gyldighedstid end anført i 1.-6. pkt.

Stk. 2 Gyldighedstiden for rejselegitimation udstedt efter § 7, stk. 1-5, kan forlænges efter ansøgning. Stk. 1 og 7 finder tilsvarende anvendelse. Gyldighedstiden for rejselegitimation udstedt efter § 7, stk. 1-5, kan maksimalt forlænges til i alt 10 år fra rejselegitimationens udstedelsesdato.

Stk. 3 Udstedelse af rejselegitimation efter § 7, stk. 1 og 2, skal betinges af, at udlændingens pas eller rejselegitimation deponeres hos Udlændingestyrelsen.

Stk. 4 Rejsedokument for flygtninge og fremmedpas, der udstedes til en udlænding med tidsbegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, forsynes med påtegning om, at det ikke er gyldigt for rejse til det eller de lande, hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at den pågældende risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7. Udlændingestyrelsen kan bestemme, at en påtegning som nævnt i 1. pkt. skal omfatte andre lande end det eller de lande, hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at den pågældende risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7.  1. og 2. pkt. gælder tilsvarende for rejsedokument for flygtninge og fremmedpas, der udstedes til en udlænding med tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 11, jf. § 7 eller § 8, stk. 1 og 2, når der ikke er forløbet 10 år fra det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang.

Stk. 5 En påtegning i rejsedokument for flygtninge og fremmedpas, der udstedes til en udlænding med tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. stk. 4, kan ophæves, når der er forløbet 10 år fra det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang. En påtegning efter stk. 4 kan endvidere ophæves, hvis ansøgningen indeholder oplysninger om

  • 1) det nærmere formål med ophævelsen af påtegningen,

  • 2) hvorvidt udlændingen finder at kunne indrejse og opholde sig problemfrit i det eller de lande, der er nævnt i stk. 4, og i givet fald om baggrunden herfor, og

  • 3) tidspunktet for rejsen til det eller de lande, der er nævnt i stk. 4, og det forventede tidspunkt for udlændingens tilbagevenden til Danmark.

Stk. 6 Ophæves en påtegning efter stk. 5, 2. pkt., og vender udlændingen tilbage til Danmark efter at have været udrejst til det eller de lande, der er nævnt i stk. 4, sendes udlændingens rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas til Udlændingestyrelsen og forsynes på ny med påtegning efter stk. 4, medmindre den pågældendes opholdstilladelse inddrages, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, eller stk. 2, nr. 4. Ophæves en påtegning efter stk. 5, 2. pkt., men udrejser udlændingen ikke til det eller de lande, der er nævnt i stk. 4, sendes udlændingens rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas til Udlændingestyrelsen og forsynes på ny med påtegning efter stk. 4.

Stk. 7 Anmoder en udlænding, der har fået udstedt rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas, jf. § 7, stk. 1 og 2, om at få sit deponerede pas eller sin deponerede rejselegitimation udleveret, skal Udlændingestyrelsen vejlede udlændingen om reglerne om inddragelse og bortfald af opholdstilladelse i udlændingeloven. Udlændingestyrelsen skal endvidere indhente oplysninger fra udlændingen om

  • 1) det nærmere formål med udleveringen af det deponerede pas eller den deponerede rejselegitimation,

  • 2) hvorvidt udlændingen finder at kunne indrejse og opholde sig problemfrit i det land, som har udstedt det deponerede pas eller den deponerede rejselegitimation, og i givet fald om baggrunden herfor, og

  • 3) tidspunktet for rejsen til det land, som har udstedt det deponerede pas eller den deponerede rejselegitimation, og det forventede tidspunkt for udlændingens tilbagevenden til Danmark.

Stk. 8 Det er en betingelse for udleveringen af et deponeret pas eller en deponeret rejselegitimation, at udlændingen afleverer sit rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas til Udlændingestyrelsen.

Stk. 9 Udleveres et deponeret pas eller en deponeret rejselegitimation efter stk. 7, vurderer Udlændingestyrelsen, hvorvidt der efter udlændingeloven er grundlag for, at udlændingens opholdstilladelse inddrages eller bortfalder.

Stk. 10 Ansøgning om udstedelse af et rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas, ansøgning om forlænget gyldighed af et udstedt rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas, ansøgning om ophævelse af en påtegning, jf. stk. 5, og ansøgning om udlevering af et deponeret pas eller en deponeret rejselegitimation, jf. stk. 7, indgives til Udlændingestyrelsen.

Stk. 11 Udlændingestyrelsen kan ved behandling af en udlændings sag om et rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas, hvor styrelsen på grund af konkrete forhold i sagen påtænker at nægte at udstede eller inddrage rejselegitimation i medfør af en eller flere af bestemmelserne i udlændingelovens § 39 a, stk. 3 eller 4, stille krav om, at udlændingen eller indehaveren af forældremyndigheden over en mindreårig udlænding efter tilsigelse skal give personligt møde hos Udlændingestyrelsen for at forklare sig om sådanne konkrete forhold eller for at godtgøre sin identitet, bl.a. ved besvarelse af kontrolspørgsmål.

Stk. 12 For så vidt angår forhold, der vedrører særlig rejselegitimation til udlændinge, og som ikke er reguleret i udlændingeloven eller i regler udstedt i medfør af udlændingeloven, finder reglerne om pas til danske statsborgere i øvrigt tilsvarende anvendelse.

§ 9

En anmodning i medfør af udlændingelovens § 39 a, stk. 12, om sletning af et barn under 15 år med selvstændigt pas, selvstændigt rejsedokument for flygtninge eller selvstændigt fremmedpas i andre personers rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas indgives skriftligt til Udlændingestyrelsen. Den eller de, der ønsker et barn slettet i andre personers rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas, skal dokumentere at være indehaver eller indehavere af forældremyndigheden over barnet, og at der er udstedt selvstændigt pas eller særlig rejselegitimation til det pågældende barn.

Stk. 2 Afgørelse om sletning af et barn i andre personers rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas træffes af Udlændingestyrelsen.