- Side 176 -
...bygherren behov for at sikre sig, at entreprenørens ydelse er kontraktsmæssig, således at der ikke betales for mere, end der er præsteret. Bygherren må derfor have en vis adgang til at kontrollere entreprenørens ydelse, inden han effektuerer betalingen. De nærmere regler, der regulerer bygherrens betalingspligt, findes i AB 92 § 22, der søger at afveje
(...)
- Side 177 -
disse modstridende hensyn og at fastlægge regler, som gennemsnitligt rammer det rette. AB 92 § 22 vil blive gennemgået nedenfor i hovedafsnit 2.
...AB 92 § 22, stk. 4. Dette princip skal være aftalt for at være gældende. Er AB 92 vedtaget »blankt«, men intet aftalt om betaling, gælder altså princippet iht. § 22, stk. 1 (acontoafregningsprincippet). Acontobetalingssystemet er det hyppigst anvendte ved større arbejder. Ved mindre (private) arbejder anvendes betalingsplansystemet i et vist omfang.
Grundprincipperne i acontobetalingssystemet er beskrevet i AB 92 § 22, stk. 1-3. (§ 22 indeholder endvidere nogle bestemmelser, som er fælles for de to betalingssystemer, jf. herom nedenfor).
(...)
- Side 178 -
...straks nedenfor. Den del af acontobegæringen, bygherren kan godkende, skal han naturligvis betale, jf. AB 92 § 22, stk. 13. En part kan begære den særlige § 46-procedure iværksat, dersom der mellem parterne er uenighed om bygherrens adgang til at holde betalinger tilbage eller foretage modregning i entreprenørens betalingskrav, jf. AB 92 § 22, stk. 14.
- Side 179 -
Mens AB 92 § 22, stk. 1-3, kun gælder for acontobetalingssystemet, og § 22, stk. 4, kun for ratebetalingssystemet (hvis dette vælges), gælder reglerne i § 22, stk. 5-15 for begge systemer.
(...)
Hvis det er nødvendigt for at forhindre arbejdets standsning, kan bygherren i medfør af AB 92 § 22, stk. 15, for entreprenørens regning udbetale arbejdsløn, som entreprenørens ansatte har til gode. Denne ret for bygherren til at foretage interventionsbetaling er beslægtet med hans nødvendige
(...)
- Side 180 -
...byggeriets færdiggørelse. Bestemmelsen i AB 92 § 22, stk. 15, blev anvendt af en hovedentreprenør over for en underentreprenør i T:BB 2007.353 VBA. Derimod var bestemmelsen ikke bragt i anvendelse i T:BB 2008.324 VBA, der – urigtigt – indrømmede en totalentreprenør fristforlængelse, som skyldtes forsinkelse på grund af hans egen underentreprenørs konkurs.
Udgangspunktet er, at entreprenøren ikke kan få medhold i sådanne krav, jf. AB 92 § 22, stk. 6. Dette indebærer, at entreprenøren i sin tilbudspris må indkalkulere et risikotillæg, et såkaldt fastpristillæg. Der skal imidlertid ikke meget til, for at en kontrakt kan anses for indeholdende en bestemmelse om regulering, jf. KFE 1979.184 VBA.
(...)
Hvis aftalen bestemmer, at entreprisesummen skal reguleres som følge af ændringer i indeks, overenskomstmæssige arbejdslønninger, materialepriser mv., finder reguleringen ifølge AB 92 § 22, stk. 6, sted i forbindelse med betalingen for de dele af arbejdet, der berøres af ændringen. Regulering sker på grundlag af entreprenørens dokumenterede opgørelse.
(...)
- Side 182 -
...forståelse. Voldgiftsretten tog derfor ikke bestemmelsen i betragtning. For etape 1 havde E herefter krav på indeksregulering iht. pris- og tid-cirkulæret i overensstemmelse med det tagne standardforbehold, og det gav ikke grundlag for afvisning af E's krav, at indeksering ikke var sket i fuld overensstemmelse med cirkulæret, men efter et gennemsnitsindeks.
- Side 183 -
Reglerne i AB 92 § 22, stk. 7-10, om entreprenørens slutopgørelse motiverer parterne til en hurtig afklaring af byggeriets samlede økonomi.218218. Jf. AB-bet. s. 99 f.
(...)
- Side 184 -
T:BB 2015.444 VBA: Voldgiftsretten fandt ikke, at UE i medfør af AB 92 § 22, stk. 7, var afskåret fra at komme med yderligere krav, selv om UE i en e-mail selv havde omtalt en tidligere afregning som »slutafregning«.
(...)
T:BB 2004.180 VBA: Hovedentreprenør HE påtog sig over for bygherre BH at udføre en renovering af og tilbygning til BH’s beboelsesejendom. Der opstod efterfølgende tvist om bl.a. ekstraarbejder. – Voldgiftsretten tilkendegav, at en af HE fremsendt økonomiopgørelse ikke var en slutopgørelse, der i medfør af AB 92 § 22, stk. 7, afskar yderligere krav.
(...)
...godtgørelse for mertidsforbrug. – Voldgiftsretten fandt ikke, at BH kunne påberåbe sig AB 92 § 22, stk. 7, da hans rådgiver havde været klar over, at E mente at have et yderligere krav, og da der havde været yderligere drøftelser mellem parterne efter den 28. maj 2002. E fik herefter medhold i kravet om godtgørelse for mertidsforbrug, der dog blev nedsat.
(...)
- Side 185 -
Fristerne for entreprenørens fremsendelse af slutopgørelsen fremgår af AB 92 § 22, stk. 8. Fristen er 25 dage efter afleveringen, dog 35 dage for hovedentrepriser. Ved anlægsarbejder er fristen 60 dage, medmindre anlægsarbejdet er accessorisk til et byggearbejde som anført i § 36, stk. 1.
(...)
...bygherren inden fristudløb, fortaber entreprenøren krav på vederlag for ekstraarbejder, der udføres som regningsarbejder, samt for løn- og prisstigninger, jf. stk. 9, 2. pkt. Principielt sker der præklusion af disse krav.224224. Jf. AB-bet. s. 100. Også her kan der dog forekomme »... særlige tilfælde, hvor kravene bør lempes«.225225. Jf. AB-bet. s. 100.
(...)
- Side 186 -
HE’s krav over for BH derimod prækluderet i medfør af AB 92 § 22, stk. 9.
(...)
Det fortjener at blive fremhævet, at omfanget af de krav, der prækluderes, er forskelligt i henhold til AB 92 § 22, stk. 7, henholdsvis stk. 9.226226. Jf. Erik Hørlyck: Entreprise, 7. udg. (2014) s. 284.
- Side 189 -
...medvirke til, at entreprenørens tab ved bygherrens økonomiske sammenbrud bliver begrænset. Ved entreprenørens økonomiske sammenbrud vil byggeriet derimod regelmæssigt både blive forsinket og fordyret, og bygherrens tab herved kan blive meget stort. De nærmere regler om bygherrens sikkerhedsstillelse over for entreprenøren behandles nedenfor i kapitel 11.