Kapitel 6 International fremmedadoption
Ankestyrelsen kan som adoptionsformidlende organisation yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark, når ansøgeren til at adoptere pr. 16. januar 2024 var opført på ventelisten hos den tidligere formidlende organisation Danish International Adoption (DIA).
Stk. 2 En ansøger, der er godkendt som adoptant, og som ønsker et barn formidlet gennem international adoption, skal være tilmeldt hos Ankestyrelsen, jf. dog § 46.
Ankestyrelsen kan tillade, at en ansøger adopterer et barn, der er formidlet gennem international adoption, selvom kravet om tilmelding i § 45 ikke er opfyldt, hvis ansøgeren har et særligt forhåndskendskab til barnet eller barnets pårørende, eller hvis der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder. Det er et krav for tilladelse efter 1. pkt., at Ankestyrelsen ikke samarbejder med den udenlandske adoptionsformidlende myndighed eller organisation, som barnet formidles af.
Stk. 2 En ansøger, der er omfattet af stk. 1, skal godtgøre følgende:
-
1) At ansøgerens forbindelse med barnet eller dets pårørende er skabt på lovlig måde efter både reglerne her i landet og i barnets hjemland.
-
2) At forbindelsen ikke er skabt med henblik på adoption.
-
3) At adoptionen må antages at kunne gennemføres lovligt og etisk forsvarligt.
-
4) At Ankestyrelsen ikke samarbejder eller fører drøftelser om samarbejde med den udenlandske adoptionsformidlende myndighed eller organisation.
Stk. 3 Der skal foreligge en erklæring fra den udenlandske adoptionsformidlende myndighed eller organisation om, at denne formidler sender de oplysninger, som de danske adoptionsmyndigheder anmoder om, direkte til de pågældende myndigheder.
Stk. 4 Ansøgeren skal efter anmodning afholde udgifter til oversættelser og legalisering af dokumenter, lovgivning m.v. Oversættelser skal være bekræftet af en offentlig myndighed eller af en uddannet translatør eller lignende.
Når den udenlandske adoptionsformidlende myndighed eller organisation bringer et konkret barn i forslag til ansøgeren (matchningsforslag), vurderer Ankestyrelsen barnet i forhold til ansøgerens godkendelse og foretager en vurdering af matchningsforslaget efter artikel 17 c i Haageradoptionskonventionen.
Stk. 2 Ankestyrelsen kan indhente bistand fra Adoptionsnævnet til brug for vurderingen efter stk. 1.
Stk. 3 Hvis Ankestyrelsen vurderer, at det barn, der er bragt i forslag, ligger åbenbart inden for ansøgerens godkendelse, og adoptionsforløbet kan fortsætte, beder Ankestyrelsen ansøgeren om at tilkendegive, om ansøgeren er indforstået med at adoptere det forslåede barn.
Stk. 4 Ankestyrelsens vurdering skal ske hurtigst muligt.
Vurderer Ankestyrelsen efter § 47, stk. 1, at det barn, der er bragt i forslag, ikke ligger åbenbart inden for ansøgerens godkendelse, beder Ankestyrelsen ansøgeren om at tilkendegive, om ansøgeren er indforstået med at adoptere det foreslåede barn. Herefter sender Ankestyrelsen straks matchningsforslaget til adoptionssamrådet.
Stk. 2 Ankestyrelsen skal sende de oplysninger om barnet, som er modtaget fra barnets oprindelsesland, samt den pædiatriske vurdering, Ankestyrelsen har foretaget, til adoptionssamrådet.
Stk. 3 Adoptionssamrådet tager stilling til barnet i forhold til ansøgerens godkendelse og til, om adoptionsforløbet kan fortsætte.
Stk. 4 Hvis adoptionssamrådet finder, at barnet er inden for ansøgerens godkendelse, og adoptionsforløbet kan fortsætte, underretter adoptionssamrådet Ankestyrelsen. Ankestyrelsen beder herefter ansøgeren om at tilkendegive, om ansøgeren er indforstået med at adoptere det foreslåede barn.
Stk. 5 Hvis adoptionssamrådet finder, at barnet er uden for ansøgerens godkendelse, men der i øvrigt ikke er noget til hinder for, at adoptionsforløbet kan fortsætte, orienterer adoptionssamrådet ansøgeren herom og om muligheden for at søge om udvidelse af godkendelsen til at omfatte det konkrete barn. Adoptionssamrådet tager i givet fald stilling til, om ansøgerens ansøgning om udvidelse af godkendelsen til at omfatte det foreslåede barn kan imødekommes.
Stk. 6 Hvis de foreliggende oplysninger om adoptionssagens behandling i barnets oprindelsesland giver anledning til tvivl, forelæggers adoptionssamråde sagen for Ankestyrelsen.
Når myndighederne i afgiverlandet ikke har bragt barnet i forslag til en konkret ansøger, bringer Ankestyrelsen barnet i forslag til en konkret ansøger. Herefter tager adoptionssamrådet stilling til, om barnet ligger inden for ansøgerens godkendelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2 Hvis Ankestyrelsen har stillet barnet i forslag til den ansøger med aldersrelevant godkendelse, som står øverst på ventelisten, behandler Ankestyrelsen matchningsforslaget, hvis barnet i øvrigt vurderes at ligge inden for ansøgerens godkendelse.
Når der over for Familieretshuset bringes et barn fra et andet land end Danmark i forslag til ansøgeren, jf. § 46, vurderer adoptionssamrådet, om det foreslåede barn ligger inden for ansøgerens godkendelse, og om adoptionsforløbet kan fortsætte. Adoptionssamrådet orienterer ansøgeren om vurderingen og sender samtidig oplysningerne om barnet til ansøgeren. § 48 finder tilsvarende anvendelse.
Adoptionssamrådet kan fastsætte en rimelig frist for, hvornår ansøgerens tilkendegivelse efter §§ 48, 50 eller 51 skal foreligge.
Stk. 2 Hvis ansøgeren afslår at adoptere et barn, som er inden for ansøgerens godkendelse, tager adoptionssamrådet stilling til, om ansøgerens godkendelse skal bortfalde, jf. § 38.
Stk. 3 En ansøgers afslag på at adoptere et barn, som er inden for ansøgerens godkendelse, skal være skriftligt og begrundet.
Når et barn bringes i forslag til en adoption omfattet af Haageradoptionskonventionen, barnet er omfattet af ansøgerens godkendelse, jf. § 47 og § 50, stk. 2, og ansøgeren er indforstået med at adoptere det foreslåede barn, afgiver Ankestyrelsen en erklæring i overensstemmelse med Haageradoptionskonventionens artikel 17 c til den udenlandske centralmyndighed om, at adoptionsforløbet kan fortsætte.
Stk. 2 Når et barn bringes i forslag til en adoption omfattet af Haageradoptionskonventionen, matchningsforslaget forelægges og godkendes af adoptionssamrådet, jf. §§ 48, 50 og 51, og ansøgeren er indforstået med at adoptere det foreslåede barn, afgiver adoptionssamrådet en erklæring i overensstemmelse med Haageradoptionskonventionens artikel 17 c til den udenlandske centralmyndighed om, at adoptionsforløbet kan fortsætte.
Stk. 3 Erklæring efter stk. 1 og 2 afgives på en godkendt blanket.
Familieretshuset indhenter en fuldstændig straffeattest om ansøgeren, umiddelbart inden barnet overdrages til denne. Hvis barnet allerede opholder sig hos ansøgeren, indhenter Familieretshuset en fuldstændig straffeattest umiddelbart inden, adoptionsbevillingen udfærdiges.
Hvis sagen giver anledning til mistanke om overtrædelse af § 31, stk. 1, i adoptionsloven (ulovlig adoptionshjælp), forelægger Familieretshuset sagen for Ankestyrelsen.
Ansøgeren betaler et gebyr til Ankestyrelsen for behandling af en ansøgning om formidling af et barn til international fremmedadoption. Gebyret opkræves med beløb som angivet i nr. 1-6 , idet beløbet, som ansøgeren allerede har betalt til den tidligere adoptionsformidlende organisation Danish International Adoption (DIA), fradrages:
-
1) For formidling af børn med bopæl på Filippinerne: 185.800 kr.
-
2) For formidling af børn med bopæl i Indien: 196.200 kr.
-
3) For formidling af børn med bopæl i Sydafrika: 204.200 kr.
-
4) For formidling af børn med bopæl i Taiwan: 224.900 kr.
-
5) For formidling af børn med bopæl i Thailand: 161.300 kr.
-
6) For formidling af børn med bopæl i Tjekkiet: 167.600 kr.
Stk. 2 Gebyret betales i rater med de beløb, der fremgår af bilag 1. Gebyret opkræves af Ankestyrelsen og forfalder 30 dage efter, at Ankestyrelsen har meddelt ansøgeren, at sagen er afsluttet.