Ansøgning om voksenadoption indgives til Familieretshuset ved anvendelse af den digitale løsning, som Familieretshuset stiller til rådighed (digital selvbetjening), jf. § 29 c, stk. 1, i adoptionsloven. Skal ansøgningen efter § 29 c, stk. 2 eller 3, i adoptionsloven ikke indgives ved digital selvbetjening, skal ansøgningen indgives på en godkendt blanket, der skal underskrives personligt af ansøgerne.
Stk. 2 En ansøgning om adoption vedhæftes eller vedlægges de erklæringer, dokumenter m.v., der er nævnt i ansøgningen. Dokumenter udstedt af danske myndigheder kan vedhæftes eller vedlægges i kopi. Udenlandske erklæringer, attester, domsudskrifter m.v. og eventuelle oversættelser heraf skal indgives til Familieretshuset i original, uanset om ansøgningen indgives ved digital selvbetjening, jf. stk. 2, 1. pkt., eller ved ansøgningsblanket, jf. stk. 2, 2. pkt.
Stk. 3 Familieretshuset kan, hvis omstændighederne taler herfor, stille krav om, at parterne vedstår ansøgningen under personligt fremmøde for Familieretshuset. § 7, stk. 4 og 5, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4 Ansøgningen anses først for indgivet, når Familieretshuset har modtaget de erklæringer, dokumenter m.v., som er nævnt i ansøgningen.