Ældreministeren samler og formidler oplysninger om de kommunale og private plejeenheder og leverandører, der er nævnt i stk. 2, i en landsdækkende plejeoversigt (plejeoversigten) med henblik på følgende:
-
1) At sikre gennemsigtighed, skabe overblik over og muliggøre sammenligning mellem plejeenhederne og leverandørerne for dermed at understøtte borgernes frie valg, jf. § 18, på et oplyst grundlag.
-
2) At understøtte lige konkurrence mellem private og offentlige plejeenheder og leverandører.
Stk. 2 Plejeoversigten indeholder oplysninger om følgende kommunale og private plejeenheder og leverandører:
-
1) Plejehjem m.v., jf. § 47.
-
2) Plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v.
-
3) Plejeboligbebyggelser, jf. lov om boliger for ældre og personer med handicap.
-
4) Friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger.
-
5) Andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra servicearealer og der er tilknyttet fast personale.
-
6) Kommunale og private leverandører, der leverer tilbud i borgernes egne hjem, jf. § 10.
Stk. 3 Plejeoversigten omfatter ikke tilbud, hvor der i væsentligt omfang leveres hjælp og støtte til borgerne efter lov om social service.
Stk. 4 Kommunale og private plejeenheder og leverandører, som er nævnt i stk. 2, kan kun indgå i kommunalbestyrelsens forsyning, jf. § 28, hvis de er registreret i plejeoversigten.
Stk. 5 Ældreministeren fastsætter nærmere regler om plejeoversigten, herunder om kommunale og private plejeenheder og leverandørers pligt til at give oplysninger til plejeoversigten, og om Sundhedsdatastyrelsens beføjelser i den forbindelse.