Ældrelov § 27

Denne konsoliderede version af ældrelov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 1651 af 30. december 2024

§ 27

Ældreministeren samler og formidler oplysninger om de kommunale og private plejeenheder og leverandører, der er nævnt i stk. 2, i en landsdækkende plejeoversigt (plejeoversigten) med henblik på følgende:

  • 1) At sikre gennemsigtighed, skabe overblik over og muliggøre sammenligning mellem plejeenhederne og leverandørerne for dermed at understøtte borgernes frie valg, jf. § 18, på et oplyst grundlag.

  • 2) At understøtte lige konkurrence mellem private og offentlige plejeenheder og leverandører.

Stk. 2 Plejeoversigten indeholder oplysninger om følgende kommunale og private plejeenheder og leverandører:

  • 1) Plejehjem m.v., jf. § 47.

  • 2) Plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v.

  • 3) Plejeboligbebyggelser, jf. lov om boliger for ældre og personer med handicap.

  • 4) Friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger.

  • 5) Andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra servicearealer og der er tilknyttet fast personale.

  • 6) Kommunale og private leverandører, der leverer tilbud i borgernes egne hjem, jf. § 10.

Stk. 3 Plejeoversigten omfatter ikke tilbud, hvor der i væsentligt omfang leveres hjælp og støtte til borgerne efter lov om social service.

Stk. 4 Kommunale og private plejeenheder og leverandører, som er nævnt i stk. 2, kan kun indgå i kommunalbestyrelsens forsyning, jf. § 28, hvis de er registreret i plejeoversigten.

Stk. 5 Ældreministeren fastsætter nærmere regler om plejeoversigten, herunder om kommunale og private plejeenheder og leverandørers pligt til at give oplysninger til plejeoversigten, og om Sundhedsdatastyrelsens beføjelser i den forbindelse.