Byrets dom af 05. oktober 2021 i sag BS-15437/2021-HER

Print

Relaterede love

Retsplejeloven
Adoptionsloven
Serviceloven

Resumé

Sag om prøvelse af Ankestyrelsen afgørelse om adoption uden samtykke fra biologiske forældre

Senere instans

BS-39603/2021-VLR

RETTEN I HERNING

DOM

afsagt den 5. oktober 2021

Sagen er behandlet for lukkede døre.

Sagen er behandlet for lukkede døre.

Sag BS-15437/2021-HER

Mor

(advokat Marita Susanna Hinge, beskikket)

og

Far

(advokat Jesper Brock, beskikket)

mod

Ankestyrelsen

Yderligere parter:

Barn 1

(advokat Berit Holmstrøm, beskikket)

Denne afgørelse er truffet af Dommer.

Sagens baggrund og parternes påstande

Ankestyrelsen har den 8. april 2021 truffet afgørelse om, at Barn 1, Født 2020, frigives til adoption uden forældrenes samtykke.

2

Mor og Far har krævet, at An-kestyrelsen indbringer afgørelsen for retten.

Mor og Far har fremsat påstand om, at Ankestyrelsens afgørelse ophæves.

Ankestyrelsen har påstået afgørelsen opretholdt.

Barn 1 har ved den beskikkede advokat tiltrådt Ankesty-relsens påstand.

Oplysningerne i sagen

Dommen indeholder ikke en fuldstændig sagsfremstilling, jf. retsplejelovens § 218 a.

Ankestyrelsens afgørelse er begrundet således:

Begrundelsen for afgørelsen om at frigive til adoption

Sådan vurderer Ankestyrelsen sagen

Vi vurderer, at betingelserne for adoption uden samtykke er opfyldt, herunder at det er sandsynliggjort, at Mor og Far varigt vil være ude af stand til at varetage omsorgen for Barn 1.

Vi vurderer, at væsentlige hensyn til, hvad der er bedst for Barn 1 taler for adoption, og at det må antages at være til gavn for Barn 1 at blive bortadopteret af hensyn til stabilitet og kontinuitet i hans opvækst.

Vi vurderer, at betingelserne for anbringelse uden for hjemmet uden samtykke, er opfyldt.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at Mor og Far har vanskeligheder af omfattende og varig karakter.

Det er beskrevet i forældrekompetenceundersøgelse af 10. juni 2020, at på trods af udviklings- og støttemuligheder vurderes det, at Mor og Far kun i stærkt begrænset omfang er i stand til at videreudvikle deres mentaliseringsevne og forældrekompetence. Det vurderes, at der ikke er realistisk mulighed for, at Mor og Far kan bearbejde deres vanskeligheder, og udvikle deres ressourcer i et omfang, som vil kunne have tilstrækkelig indflydelse i forhold til at øge deres forældrekompetencer. Mor og Fars vanskeligheder med hensyn til mentaliseringsevne medfører, at de har massive vanskeligheder med hensyn til følelsesmæssig indlevelse og følelsesmæssig refleksionsevne, hvilket giver anledning til udtalte begrænsninger med hensyn til mulighederne for at udvikle omsorgsevnen.

Det fremgår videre af undersøgelsen fra 2020, at der ingen udsigt er til, at forholdene ændrer sig væsentligt vedrørende Mor og

3

Fars situation. Det er helt overvejende sandsynligt, at forældreevnen vil være varigt nedsat, og at det må forventes, at der vil være en stationær tilstand i Barn 1's første 18 leveår.

Vi lægger videre vægt på, at det i supplement af 18. januar 2021 til forældre-kompetenceundersøgelsen fra 10. juni 2020 fremgår, at Mors funktionsniveau efter at være kommet i sufficient (tilstrækkelig) medici-nering for ADHD svarer til det samme funktionsniveau, som hun er beskre-vet med i forældrekompetenceundersøgelser fra juni 2020. Det vurderes samtidig i supplementet, at den prognose vurdering, som er udarbejdet af Psykolog 1 i forbindelse med forældrekompetenceundersøgelsen i juni 2020 stadig er gældende af samme årsager, og fordi Regionspsykiatrien også beskriver, at ADHD er en livslang sygdom, som udover at påvirkes af dårlig medicinsk regulering, også påvirkes af det som påvirker Mor af stress og pres.

Vi lægger også vægt på, at det er beskrevet i undersøgelsen fra 10. juni 2020, at både Mor og Far er beskrevet med eksekutive vanskeligheder med hensyn til opmærksomhedsregulering, fleksibilitet og emotionsregulering. De har begge ADHD og en svær personlighedsmæssig problematik. De har som følge heraf begge stærkt nedsat mentaliseringsevne, indlevelsesevne, evne for affektregulering, evne for affektiv afstemning mv., og derfor store vanskeligheder med hensyn til at omsætte deres forståelse i handling. De har nedsat erkendelse af egne vanskeligheder, herunder nedsat forståelse for Barn 1's udviklingsmæssige behov og nedsat forståelse for behovet for at udvikle deres forældrekompetencer.

Det er videre beskrevet, at Mor kognitivt er svarende til området inferioritas intellectualis (generelle indlæringsvanskeligheder).

Far beskrives med et kognitivt niveau svarende til området ”mental retardering” (generelle indlæringsvanskeligheder af svær grad).

Han har også specifikke kognitive vanskeligheder på det sproglige område.

Om Barn 1 fremgår det, at han er født et par uger før termin med en infektion og misdannelse i lungerne. Han har siden fødslen haft problemer med lungerne og modtaget CPAP behandling og antibiotika og følges stadig på Hospital 1. Det beskrives af plejefamilien, at han er i god trivsel og udvikling og har skabt tilknytning til plejefamilien.

Det fremgår desuden, at Mor og Far har et andet fællesbarn, Barn 2, der har været anbragt uden for hjemmet siden fødslen. Barn 2 vurderes velanbragt i sin plejefamilie. Det fremgår også, at Mor har 2 ældre særbørn Barn 3 og Barn 4, som ligeledes er anbragt uden for hjemmet. Der er samvær med alle anbragte børn.

Vi lægger vægt på, at Mor har modtaget støtte i form af ophold på mor-barn hjem, både med Barn 3 og Barn 4 inden de blev anbragt.

Barn 4 er anbragt med samtykke.

Vi henviser desuden til, at Ankestyrelsen ved møde den 11. august 2020 traf afgørelse om anbringelse af Barn 1 uden for hjemmet uden samtykke.

4

Denne afgørelse tiltrådte byretten ved dom af 3. december 2020.

Vi henviser endvidere til, at betingelserne for anbringelse uden for hjemmet uden samtykke stadig anses for opfyldt, idet vi vurderer, at der er åbenbar risiko for, at Barn 1's sundhed og udvikling vil lide alvorlig skade på grund af utilstrækkelig omsorg for Barn 1 ved ophold i hjemmet.

Forældrene kan på grund af begrænsede personlige ressourcer ikke give Barn 1 tilstrækkelig omsorg i dagligdagen. De vurderes ej heller at kunne tilbyde ham den ro, tryghed, stimulation og støtte, som han særlig har brug for.

Vi lægger vægt på, at der i forbindelsen med Mors graviditet med Barn 1 blev iværksat støtteforanstaltning i form af opstart af familieindsats i hjemmet med besøg af sundhedsplejerske og familiekonsulenter. Barn 1 blev anbragt uden for hjemmet efter fødslen.

Vi henviser til, at kommunen den 12. oktober 2020 har talt med Mor og Far omkring adoption og retsvirkninger omkring adoption. Mor og Far ønskede ikke at samtykke til adoption. Kommunen har herefter påbegyndt sag om adoption.

Kommunen har videre den 25. januar 2021 talt med Mor og Far om samtykke til adoption. Mor og Far afslog at samtykke.

Ankestyrelsen har den 25. marts 2021 vejledt Mor og Far ved deres advokat om retsvirkningerne omkring adoption.

Oplysningerne om Mor fremgår forældrekompetenceundersøgelse af 19. november 2014 af Psykolog 2, forældrekompetenceundersøgelse af 29. oktober 2017 af Psykolog 3, prognosevurdering og vurdering af 2. januar 2018 fra Psykolog 3, behandlingsplan af 26. maj 2020 fra klinik for ADHD, forældrekompetenceundersøgelse af 10. juni 2020 af Psykolog 1, status af 16. december 2020 fra psykiatrien, beskrivelse af støttet samvær den 22. december 2020 og særligt af supplement af 18. januar 2021 til

forældrekompetenceundersøgelsen af Psykolog 4.

Oplysningerne om Far fremgår særligt af psykologisk undersøgelse af 7. april 2011 af Psykolog 5, forældrekompetenceundersøgelse af 29. oktober 2017 af Psykolog 3, prognosevurdering og vurdering af 2. januar 2018 fra Psykolog 3, forældrekompetenceundersøgelse af 10. juni 2020 af Psykolog 1 og beskrivelse af støttet samvær af 22. december 2020.

Oplysningerne om Barn 1 fremgår særligt af lægestatus af 22. oktober 2020 fra Hospital 2, status fra sundhedsplejerske af 23. oktober 2020, udtalelse af 27. oktober 2020 fra plejefamilien, status af 11. januar 2021 fra Hospital 1 og udtalelse af 4. februar og 5. april 2021 fra plejefamilien.

5

Om reglerne

Efter adoptionsloven kan de i særlige tilfælde meddeles bevilling af adoption af et barn, selv om der ikke foreligger samtykke fra forældrene, når hensynet til barnets tarv/bedste afgørende taler for dette.

Vi har endvidere brugt adoptionslovens regel om, at adoption af et barn kan meddeles, hvis betingelserne for anbringelse af barnet uden for hjemmet i servicelovens § 58, stk. 1, nr. 1 eller nr. 2, er opfyldt, og at det er sandsynliggjort, at forældrene varigt vil være ude af stand til, at varetage omsorgen for barnet, og adoption af hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i barnets opvækst vil være det bedste for barnet.

Ved vurderingen af om adoption er det bedste for barnet indgår også betydningen af, at barnet og eventuelle søskende stilles uens ved en adoption, samt at barnet er adopterbar”

Forklaringer

Dørlukning

6

Dørlukning

7

Dørlukning

Parternes synspunkter

Mor har anført, at det er ubestridt, at betingelserne for tvangsanbringelse af Barn 1 er til stede, men har bestridt, at det er sandsynlig-gjort, at forældrene varigt vil være ud af stand til at varetage omsorgen for ham,

8

og at adoption af hensyn til kontinuiteten og stabiliteten vil være bedst for ham. Der kan ikke lægges afgørende vægt på den foreliggende forældrekompetence-undersøgelse fra Psykolog 1 eller supplementet hertil, da Psykolog 1 selv har udtalt, at en reaktiv tilknytningsforstyrrelse kan behandles, men ikke har forholdt sig til, hvor lang tid det vil tage, og da kommunen på intet tidspunkt har tilbudt be-handling herfor. Efter praksis vedrørende Den Europæiske Menneskerettig-hedskonvention artikel 8 indebærer retten til familieliv, at myndighederne har pligt til at tage relevante skridt for at undgå anbringelse, og kommunen har derfor pligt til at hjælpe forældrene med de diagnoser, som de har, hvilket ikke er sket her. Det fremgår også af vejledningen til adoptionsloven, at der ved vur-deringen af, om det er sandsynliggjort, at forældrene varigt ikke vil være i stand til at varetagetage omsorgen for barnet, skal tillægges betydning, om for-valtningen har gjort det fornødne for at hjælpe forældrene med deres udfor-dringer. Hertil kommer, at det kan være livsfarligt for Barn 1, hvis han flyttes fra plejeforældrene, der over 1½ år har udviklet en særlig evne til at konstatere, om der er ændringer i hans helbredsforhold, der kræver behandling, og det er da heller ikke lykkedes myndighederne at finde en egnet adoptionsfamilie endnu. Som følge heraf taler hensynet til kontinuitet og stabilitet derfor heller ikke i den konkrete sag for, at adoption vil være det bedste for Barn 1.

Far har tiltrådt det af Mor anførte og har supplerende anført, at der ikke foreligger et særligt tilfælde, jf. adoptionslo-vens § 9, stk. 2. Det er ikke sandsynliggjort, at han varigt er ude af stand til at tage vare på Barn 1. Begge hans børn er således blevet anbragt ved fødslen alene på baggrund af en mistanke, og samværsbeskrivelserne viser, at han netop ud-vikler sig og tager imod guidning i samværene. Forældrekompetenceundersø-gelsen af ham er endvidere foretaget på en måde, som ikke tager relevant højde for, at han er ordblind. Der er heller ikke udarbejdet forældrehandleplaner, hvoraf fremgår, hvad man reelt forventer af dem som forældre. Hertil kommer, at det ikke er plejefamilien, som i givet fald vil skulle adoptere Barn 1, og at det nok vil være svært at finde en adoptivfamilie, som kan løfte opgaven. En vi-dereført anbringelse med mulighed for samvær med biologiske forældre og mulighed for også at have kontakt til biologiske søskende må derfor også anses for at være til mere stabilitet og gavn for Barn 1 end en bortadoption. I den kon-krete sag, hvor Barn 1 endnu ikke er blevet placeret hos forventede adoptivforæl-dre, har retten rent faktisk mulighed for – i modsætning til mange andre sager -at forhindre et sådant skifte og dermed at opfylde sin funktion som retssikker-hedsgaranti.

Ankestyrelsen har anført, at det er ubestridt, at der foreligger et anbringelses-grundlag, hvilket også er statueret ved rettens dom af 3. december 2020. Der fo-religger også den fornødne dokumentation for prognosen om, at forældrene va-rigt ikke vil være i stand til at varetage omsorgen for Barn 1. Der foreligger oplys-ninger på Far tilbage fra 2007 og på Mor tilbage fra 2013.

9

De har to fællesbørn og Mor tillige to særbørn, som alle er anbragte. Trods det, at forældrene har haft støttet samvær i en årrække med deres børn, er der ikke beskrevet nogen udvikling heri, og der er samlet set ikke noget grundlag for at tilsidesætte de meget klare prognosevurderinger, som er foreta-get i forældrekompetenceundersøgelsen og supplementet hertil, og som Anke-styrelsens interne børnesagkyndige også har fundet valid som anført i bilag 68. For så vidt angår Mor foreligger der tillige oplysninger fra tidligere forældrekompetenceundersøgelser og statusbeskrivelser fra ophold på mor/barn hjem. De forhold, at Far er ordblind, og at Mor ikke er tilbudt et specifikt tilbud om behandling for sin reaktive tilknytningsfor-styrrelse, kan ikke føre til en ændret vurdering af prognosen. Skulle retten dog finde, at sagen bør belyses yderligere, bør det ikke føre til en ophævelse af An-kestyrelsens afgørelse, men i stedet en udsættelse med henblik på indhentelse af evt. supplerende undersøgelser.

Adoptionsnævnet, som har 4 medlemmer med lægelig sagkundskab, herunder pædiatri og intern medicin, har vurderet, at Barn 1 er adopterbar. Det forhold, at Barn 1 har helbredsmæssige vanskeligheder kan derfor ikke føre til, at tvangs-bortadoptionen ikke opretholdes. Et plejeforhold kan ophøre, og Barn 1's hel-bredsmæssige vanskeligheder gør kun, at han har et endnu større behov for adoption af hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i hans opvækst.

Betingelserne for tvangsbortadoption, jf. adoptionslovens § 9, stk. 2, jf. stk. 3 og § 2 er således opfyldt. Det er ikke længere en betingelse for tvangsbortadoption, at de biologiske forældre ikke kan spille en positiv rolle for barnet. Kommunen har gjort rigtig meget, og en tvangsbortadoption er ikke i strid med artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

Den for Barn 1 beskikkede advokat har tiltrådt det af Ankestyrelsen anførte, og har supplerende anført, at der er tale om en progno-sevurdering foretaget på et meget omhyggeligt grundlag. Far er be-skrevet med mentalretardering, mens Mor er beskrevet med en reak-tiv tilknytningsforstyrrelse grundet egne forhold i barndommen samt adhd og flere anbragte børn. De har begge været i konflikt med politiet i en årrække, li-gesom der ved hjemmebesøg er beskrevet meget uhygiejniske forhold. Der er tale om tilfælde som svarer til de tilfælde, der er nævnt i forarbejderne og vej-ledningen til adoptionsloven. Det fremgår, at lægen er godt tilfreds med Barn 1's helbredsmæssige udvikling, og der er ikke tvivl om, at adoption vil være bedst for ham af hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i hans opvækst.

Rettens begrundelse og resultat

Efter adoptionslovens § 9, stk. 2, kan adoption i særlige tilfælde meddeles uden forældrenes samtykke, hvis væsentlige hensyn til, hvad der er bedst for barnet, taler for det. Efter § 9, stk. 3, kan adoption efter stk. 2, meddeles, hvis betingel-

10

serne i servicelovens § 58, skt. 1, nr. 1, eller 2, for anbringelse uden for hjemmet er opfyldt, og det er sandsynliggjort, at forældrene varigt er ude af stand til at varetage omsorgen for barnet, og at adoption af hensyn til kontinuiteten og sta-biliteten i barnets opvækst vil være bedst for barnet. Det følger af højesterets-praksis samt praksis fra den Europæiske Menneskerettighedskonvention, at der skal være en høj grad af sandsynlighed for, at forældrene uanset støtteforan-staltninger ikke vil være i stand til at varetage omsorgen for barnet.

Retten har tidligere fastslået, at betingelserne i servicelovens § 58, stk. 1, nr. 1 for anbringelse udenfor hjemmet er opfyldt, og dette forhold er da også ube-stridt. Retten tiltræder af de grunde, der er anført af Ankestyrelsen, at betingel-serne fortsat er til stede.

På grundlag af prognosevurderingerne i forældrekompetenceundersøgelsen udarbejdet af Psykolog 1 den 10. juni 2020 samt supplement her-til udarbejdet af Psykolog 4 den 18. januar 2021 tiltræder retten endvidere, at der er en høj grad af sandsynlighed for, at forældrene uanset støt-teforanstaltninger varigt vil være ude af stand til at varetage omsorgen for Barn 1. Retten finder således ikke, at det, der fra forældrenes side er anført om disse un-dersøgelser, giver anledning til en ændret vurdering eller iværksættelse af yder-ligere undersøgelser, inden der kan træffes afgørelse i sagen.

Adoptionsnævnet har med betydelig deltagelse af lægefaglig kompetence vur-deret, at Barn 1 er adopterbar. På den baggrund og da det nuværende plejefor-hold vil kunne risikere at ophøre af forskellige grunde, tiltræder retten tillige, at væsentlige hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i Barn 1's opvækst indebærer, at adoption er bedst for ham. Det forhold, at han har en helsøskende og to halv-søskende ændrer ikke herpå, da disse søskende alle er anbragte og ligesom Barn 1 har været anbragt det meste af livet, hvorfor der heller ikke har været nogen kontakt mellem Barn 1 og dem.

På den anført baggrund tiltræder retten således, at betingelserne for adoption uden samtykke efter adoptionslovens § 9, stk. 2 og 3, er opfyldt, og at en adop-tion vil være forenelig med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8. Ankestyrelsens afgørelse opretholdes derfor.

Efter sagens karakter skal ingen af parterne betale sagsomkostninger til den an-den part eller statskassen.

THI KENDES FOR RET:

Retten opretholder Ankestyrelsens afgørelse af 8. april 2021, således at Barn 1, Født 2020, frigives til adoption uden samtykke fra forældrene.

Ingen af parterne betaler sagsomkostninger til den anden part eller til statskas-sen.