Klagen skyldes skattecentrets opkrævning af spilleafgift for perioden fra den 1. januar 2007 til den 28. februar 2008 med 440.636 kr.
Landsskatteretten stadfæster skattecentrets afgørelse.
H1 ApS (herefter selskabet), der driver en kiosk og en spillehal på Y1-vej i Y1-by, har været registreret i henhold til momsloven siden den 1. juni 2006 og meddelt tilladelse til opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater med virkning fra den 11. juli 2006. Der er tilladelse til opstilling af indtil 18 automater.
Selskabet har indsendt angivelser af afgiften for perioden fra den 1. januar 2007 til den 31. august 2007. Den første angivelse herefter er for januar 2008. Siden er der ikke foretaget angivelse.
Spillestedet er tilknyttet det centrale overvågningssystem. På baggrund af data fra overvågningssystemet kan SKAT aflæse afgiftsgrundlaget, dvs. udsøge, hvilke beløb der er indspillet i en given periode.
Skattecentret har opkrævet selskabet 440.636 kr. i afgift for perioden fra den 1. januar 2007 til den 28. februar 2009.
Det er konstateret, at selskabet i en række måneder ikke har angivet eller indbetalt afgift af de gevinstgivende spilleautomater, som selskabet med tilladelse fra spillemyndigheden har opstillet på og driver fra sin adresse. Ifølge SKATs oplysninger fra overvågningssystemet kan den afgift, der ikke er angivet over for SKAT i perioden fra den 1. januar 2007 og til den 28. februar 2009, opgøres til 440.636 kr.
Efter spilleautomatlovens § 28 skal der månedligt indsendes angivelse af afgiften til SKAT. Afgiften udgør i alt 41 pct. af bruttospilleindtægten (spilleindsats med fradrag af gevinstudbetalinger), jf. lovens § 23, stk. 1, og § 26.
Efter at have været forelagt klagen fra selskabet har skattecentret i brev af 7. september 2009 bemærket, at klagen indeholder nye faktiske oplysninger, der ikke har været taget stilling til under sagens behandling ved skattecentrets afgørelse. Afgørelsen ville imidlertid ikke have fået et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget tidligere.
Det fremgår således, at der har været foretaget snyd med automaternes hoppere, som er blevet tømt, uden at der har været spillet, hvorved der har været registreret en større indtjening på automaternes tællerværker, end der rent fysisk har ligget i automaterne. Efter spilleautomatloven er der ikke hjemmel til at foretage fradrag i afgiften som følge af snyd med eller tyveri fra automaternes hoppere.
Af de af selskabets fremsendte bilag til klagen kan det udledes, at selskabet i øvrigt er enig med SKAT i, hvad der er registreret af bruttospilleindtægt. Af sagsfremstillingens punkt I fremgår, at der ifølge overvågningssystemet i den omhandlede periode har været en bruttospilleindtægt på 2.195.947 kr. I perioden fra den 1. januar 2009 til den 28. februar 2009 indtægten udgjort 94.710 kr. ifølge udsøgningen fra overvågningssystemet. Der har således i perioden fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2008 været indspillet 2.101.237 kr.
Ifølge de af selskabet fremsendte bilag er der ifølge spillehallens dat-bokse i 2007 indspillet 1.305.969 kr. og i 2008 802.216 kr., dvs. i alt 2.108,185 kr. Forskellen på indspilningen i de to år er ifølge overvågningssystemet 6.948 kr.
Da der ikke er hjemmel til fradrag i afgiften i forbindelse med tyveri eller lignende indbrud, og der i øvrigt er enighed om bruttospilleindtægtens udvisende ifølge dat-bokse og overvågningssystemet, har skattecentret fastholdt sin afgørelse.
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at skattecentrets beregning af afgiften skal reguleres med et nedslag på 30 pct. til 280.002 kr.
Den opgørelse, som skattecentret har foretaget på baggrund af tal fra dat-boksen, er ikke korrekt og giver ikke et retvisende billede af de faktiske penge, der er i omløb i automaten. Opgørelsen over det samlede indkast af mønter er ikke korrekt, da det er de samme mønter, der bliver genindkastet efter at have været taget ud ved at snyde lystælleren i hopper (bakke) 2 indeholdende mønter á 20 kr.
Tidligere har selskabet ment, at det var umuligt at snyde på dets spilleautomater, idet de er synet af G1 med den ikke særligt hensigtsmæssige placering af hoppere til mønter. Efter at have konsulteret de største udbydere af spilleautomater i Danmark står det klart, at spilleautomater af mærket Compu-game i maxi kabinetter ikke altid viser det korrekte tal i indkastet 'spillet penge', som skulle være det beløb, man betaler afgift af, og ikke hvor mange penge, der er kørt rundt i automaten ved hjælp af snyd med hopper udkastet. Dette bevirker i sidste ende, at de registrerede tal ligger langt fra de faktiske beløb, der er i automaten.
Efter at have erfaret disse forhold har selskabet fra årsskiftet 2007/2008 været meget påpasselige med at holde øje med spillerne. Automaterne viser fra januar 2008 og frem et mere korrekt billede af de reelt spillede penge. Sammenligner man de 2 år, fremkommer der en markant ændring, hvilket mere svarer til de reelle forhold.
En korrekt opgørelse af afgiften for 2007 vil svare til et nedslag på 30 pct. af skattecentrets opgørelse svarende til 280.002 kr. i stedet for 440.636 kr.
Følgende fremgår af spilleautomatlovens § 28, stk. 1:
Stk. 1. Tilladelsesindehaveren skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, der er kalendermåneden, angive størrelsen af den afgiftspligtige bruttospilleindtægt til told- og skatteforvaltningen. Angivelsen skal være underskrevet af tilladelsesindehaveren.
Landsskatteretten skal bemærke, at hverken spilleautomatloven eller bestemmelser udstedt i medfør heraf indeholder hjemmel til fradrag i afgiften for snyd eller beløb mistet ved tyveri. Idet skattecentrets opgørelse af spilleafgiften på baggrund af overvågningssystemets oplysninger, der er identiske med dat-boksenes udvisende, ikke er bestridt, stadfæstes skattecentrets opgørelse.