Klagen vedrører om et køretøj på over 4 tons med 6 siddepladser, herunder med aftagelig bagsæderække med 3 pladser med sikkerhedsseler, indregistreret på gule plader, er omfattet af afgiftsfritagelsen for registreringsafgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7a.
SKAT har anset klageren for at skulle betale registreringsafgift af SKAT opgjort til 247.024 kr.
Landsskatteretten stadfæster, at køretøjet er registreringsafgiftspligtigt.
SKAT har sammen med politiet foretaget kontrol den 2. december 2010, hvor køretøjet, Mercedes Benz Sprinter med reg.nr. [reg.nr.1] blev standset på [adresse1] i [by1] kl. 17.00. Ved besigtigelsen af køretøjet blev det konstateret, at køretøjet på over 4 tons, der er indregistreret på gule plader som en afgiftsfritaget lastbil til godstransport, i varerummet havde monteret bagsæder i form af en sæderække med 3 sæder, hvortil der var monteret sikkerhedsseler.
Føreren af køretøjet var [person1], som ejer 50 % af selskabet [virksomhed1] ApS.
[person1] er registreret som direktionsmedlem og tegningsberettiget direktør i selskabet [virksomhed1] ApS, der er ejet 50 % af [virksomhed2] Co. og 50 % af [virksomhed3]. [virksomhed1] ApS er registreret med branchekode for autoreparationsværksteder. Selskabet har årligt siden 2006 afregnet registreringsafgift dvs. indregistreret køretøjer.
[virksomhed4] ApS står registreret som ejer af køretøjet, mens [virksomhed1] ApS er registreret som bruger af køretøjet, da [virksomhed1] ApS har leaset lastbilen hos [virksomhed4] ApS.
På standsningstidspunktet har [person1] forklaret til SKAT, at han var på vej til skolen, hvor han skulle se [...]-optog og hente sine børn. I køretøjet befandt sig personlige effekter i form af jakker, halstørklæder og børnesæder. [person1] har forklaret, at der var tale om en lastbil på over 4 tons, der var specielt indrettet til brug i forbindelse med motorsport, og at han brugte køretøjet, når han fungerede som mekaniker for motorcross-kørere, bl.a. ved en årlig tur til Italien og til træningsanlæg. Med hensyn til ombygningen har [person1] forklaret, at der var hans opfattelse, at sæderne lovligt kunne være sat i køretøjet, så længe disse ikke blev benyttet til persontransport. Sæderne blev således kun benyttet til at sidde i, når køretøjet var på lukket bane i forbindelse med motorsportsarrangementer. Sæderne er ikke fastmonteret, men kan klikkes ud og ind i en plade, som de er monteret på, og pladen kan flyttes rundt i varerummet.
SKAT har den 10. januar 2011 besigtiget køretøjet på selskabets adresse [adresse2] i [by2]. Her blev det bl.a. konstateret, at der ikke var adskillelse mellem førerrummet og beboelsesdelen, samt at der var en åben passage mellem beboelsesdelen og varerummet. Endvidere var der sat ukorrekte vægttavler på siden af køretøjet, så der fremstod med en totalvægt på 3.500 kg og ikke som en lastbil med 5.000 kg.
Der er endvidere fremlagt en synsrapport fra 12. januar 2011, hvoraf fremgår, at der mangler adskillelse og refleksplanke.
Repræsentanten har bestridt, at køretøjet skulle være ombygget og benyttet som personbil, og derfor skulle have været afgiftsberigtiget. Køretøjet blev anskaffet for at transportere varer og bildele i forbindelse med klagerens erhverv, drift af et automekanikerværksted, og derudover efter særreglen i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1. nr. 7a til privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan karakter og mængde, at det må transporteres i et køretøj af denne størrelse. Endvidere er det over for Landsskatteretten oplyst, at [person1] driver en instruktionsvirksomhed vedrørende kørsel på motorcross på banen., og at hanselv dyrker motorcross. Der er til retten fremsendt kopi af omtale af ny crossbane ved [virksomhed5]. Indlægget er skrevet af [person2] den 1. august 2006, samt en udateret DMU banesynsrapport vedr. [virksomhed5] træningsbane på [adresse3] i [by3]. I de seneste to år har [person1]s to børn ligeledes dyrket motorcross, og døtrene har deres egne maskiner. Der er til retten fremsendt et billede af [person1]s ene datter på en motorcross-cykel.
Repræsentanten har forklaret, at kørslen den 2. december 2010 havde til formål at hente [person1]s døtre fra henholdsvis fritidshjemmet på [adresse4] og fra kapellet i [by4], hvor den yngste havde opholdt sig om eftermiddagen i forbindelse med et [...]-arrangement. Formålet var herefter at fortsætte til træningsbanen i [by5], og på vej til træning skulle [person1] endvidere aflevere reservedele.
SKAT har undersøgt forholdet nærmere omkring motorcross banen i [by5], og har fundet ud af, at der på Internettet på www. [...].dk ingen oplysninger er om en motorcross træningsbane i [by3]/[by5]. Ved besigtigelse på adressen [adresse3] i [by3], var der ingen skilte eller henvisninger til banen. Ved telefonisk kontakt henvendelse til [by6] Kommune er det oplyst, at banen blev lukket helt tilbage i 2006/2007, og at der ikke har været en lovlig motorcrossbanen på adressen siden.
Der er til Landsskatteretten fremsendt en erklæring af banens ejer, [person3], som bekræfter, at banen eksisterer, og at der er tale om en privat bane, som efter aftale kan anvendes til træning, og at banen faktisk har været anvendt hertil bl.a. af [person1]s to børn.
Repræsentanten har oplyst, at [person1] har en Audi privatbil, som anvendes, når han kører med familien, hvis det ikke sker i forbindelse med motorsporten.
Der skal betales registreringsafgift med 247.024 kr. jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3 jf. §§ 4-6 b, lovbekendtgørelse nr. 1112 af 21. september 2010. Køretøjet må ikke anvendes fra afgørelsen, før køretøjet er betalt og nye nummerplader er udleveret.
Registreringsafgiften opkræves med solidarisk hæftelse mellem den registrerede ejer [virksomhed4] A/S og den registrerede bruger, [virksomhed1] ApS, jf. afgiftslovens § 20, stk. 1.
Køretøjet, der er indregistreret på gule plader som lastbil, har været anvendt til anden privatbefordring end privat transport i forbindelse med motorsport. Køretøjet er endvidere indrettet i strid med reglerne om indretning af køretøjer med en beboelsesandel, idet køretøjet er indrettet med bagsæder til yderligere tre personer ud over de 3 sæder, der oprindeligt er i førerkabinen.
Der skal betales afgift af tidligere registrerede køretøjer, som efter reparation, genopbygning eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med det køretøj, der tidligere er registreret og betalt afgift af.
SKAT har anset bilen for at være ombygget og benyttet til personbil. Køretøjet skal derfor være afgiftsberigtiget med fuld afgift.
Repræsentanten har nedlagt påstand om, at køretøjet ikke er omfattet af registreringspligt i Danmark, som personbil efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3.
[virksomhed1] ApS har leaset lastbilen, der er en kassevogn, da selskabet anvender den i virksomheden, herunder når der skal hentes reservedele i Tyskland samt i forbindelse med dets motorcrossaktiviteter, hvor der skal transporteres idrætsudstyr i form af motorcross-cykler, hjemle, dragter, støvler og diverse værktøj.
Repræsentanten har oplyst til Landsskatteretten, at [person1] driver en instruktionsvirksomhed vedrørende kørsel på motorcross på banen, og at denne aktivitet kræver meget udstyr, herunder kraftig materiel, og da udstyret udsættes for en ublid behandling, hvor udstyret skal rengøres efter brug, kan en sædvanlig bil ikke anvendes til transport heraf.
Til det af SKAT anførte om, at selskabet har anvendt bilen til privat personbefordring, skal oplyses, at bilen den pågældende dag blev anvendt i overensstemmelse med reglerne om registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1 nr. 7a, hvorefter en bil med tilladt totalvægt på over 4 tons gerne må anvendes til privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan karakter eller mængde, at det må transporteres i et køretøj af denne størrelse, og i den forbindelse til privat befordring af personer i førerrummet samt til beboelse. Det er korrekt, at bilen er indregistreret på gule plader som lastbil til godstransport, men der henvises til undtagelsesbestemmelse i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7a, og til ligningsvejledningen, afsnit E.1.2.4, hvor det er anført, at "privat godstransport eksempelvis kan være motorcross-cykler", hvilket netop er det bilen blev anvendt til den dag, da den blev undersøgt af SKAT.
Til det af SKAT anførte om, at køretøjet er ombygget, idet der bag førersædet er fastmonteret bagsæder i varerummet, henvises der til det på møde den 10. januar 2011 oplyste om, at der på en løst liggende plade er monteret tre sæder, som alene anvendes, når lastbilen ikke kører. [person1] bestrider således, at lastbilen er ombygget efter den er blevet indregistreret.
Endvidere bemærkes det, at der på kontroltidspunktet ingen passagerer var i lastbilen, hvorfor det af SKAT er en forkert gengivelse af det observerede, at "køretøjet er anvendt til almindelig person befordring". [person1] var alene i bilen, og han har oplyst, at han var på vej til træning skulle aflevere reservedele og samtidig hente sine to døtre, der skulle med til træning. Der var en motorcross-cykel i lastrummet. Det gøres endvidere gældende, at der ingen nedre aldersgrænse er for at dyrke sporten.
Det gøres videre gældende, at tilstedeværelsen af barnestole understreger, at de ikke fast-monterede sæder i lastrummet netop ikke blev brugt under kørsel til at transportere børnene, idet børnesæderne blev monteret på forsæderne, når børnene sammen med deres motorcykler skal transporteres til træning, hvilket ikke er en anvendelse i strid med registreringsafgiftsloven.
Repræsentanten har endvidere til brug for påstanden anført, i det omfang bilen måtte være ombygget, er det sket inden for reglerne i registreringsafgiftsloven.
Repræsentanten har endvidere bemærket, at det ingen betydning har i relation til den lovlige anvendelse af bilen, at bilen er fejlmarkeret med en vægttavle udvisende 3.500 kg som totalvægt.
[person1] har oplyst, at selskabet - i forbindelse med lastbilen blev beslaglagt ved kontrollen i december 2010 - har anskaffet sig en ny lastbil til brug for selskabets drift. Endvidere er det oplyst, at [person1] har en Audi privatvogn, som anvendes, når han skal køre med familien, hvis ikke det er i forbindelse med motorsporten.
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, som gælder for biler med tilladt totalvægt over 4 tons, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport. Der må ikke uden for førerrummet befordres andre personer ned sådanne, som er nødvendigt til af- og pålæsning af det transporterede gods. Det er dog tilladt at benytte køretøjerne til befordring af personer, der er ansat i ejerens (brugerens) virksomhed, til eller fra den arbejdsplads, hvor de skal anvende det medbragte materiel. Køretøjet må ikke benyttes til privat personbefordring, medmindre der er udstedt tilladelse til kørsel i optog eller med elever, der har afsluttet uddannelse. Køretøjerne må dog gerne anvendes til privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan karakter eller mængde, at det må transporteres i et køretøj af denne størrelse og i forbindelse hermed privat befordring af personer i førerrummet samt til beboelse.
Af Juridisk vejledning, punkt. E.A. 8.1.3.4 fremgår:
"Fra 1. april 2006 må disse biler også anvendes til privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan karakter og mængde, at det er nødvendigt, at udstyret bliver transporteret i et køretøj af denne størrelse, og i forbindelse hermed til privat befordring af personer i førerrummet samt til beboelse. Det betyder, at privat godstransport af f.eks. motocross, motorcykler, heste, både m.v. bliver omfattet af fritagelsen.
Køretøjet kan indrettes med faciliteter som f.eks. sovepladser, køkken, bad eller toilet, således at køretøjet kan anvendes til ophold og beboelse i forbindelse med privat transport af idrætsudstyret.
Det er dog en betingelse, at køretøjet primært er indrettet til godstransport. Beboelsesdelen kan derfor udgøre en mindre del af bilens samlede indretning. Køretøjet skal altså fortsat primært være indrettet til godstransport, hvilket betyder, at beboelsesdelen maksimalt må udgøre 50 %."
Ved betænkning over forslag til lovens ændring, L 54 er det angivet, at der vil være en lang række betingelser, der skal være opfyldt, for at køretøjet kan opnå afgiftsfritagelse for registreringsafgiften. Det drejer sig om:
· Føreren af bilen skal have stort kørekort,
∙ bilen skal utvivlsomt være konstrueret og indrettet til godstransport,
∙ der må ikke uden for førerrummet befordres andre personer end sådanne, som er nødvendige til af- og pålæsning af det transporterede gods,
∙ bilen må ikke benyttes til privat personbefordring og
∙ idrætsudstyret skal være af en sådan karakter eller mængde, at det må transporteres i et køretøj af denne størrelse.
Det er ubestridt, at bilen på standsningstidspunktet den 2. december 2011 var indrettet med bagsæder med tilhørende sikkerhedsseler, og at rumadskillelsen var fjernet, hvilket medfører, at køretøjet ikke længere utvivlsom er konstrueret og indrettet til godstransport, hvorfor køretøjet ikke opfylder betingelserne for at være afgiftsfritaget i henhold til bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7 a. Det er videre ubestridt, at klageren på standsningstidspunktet i køretøjet var på vej til skole for at afhente sine børn - en kørsel, der må anses som privat og ikke omfattet af den tilladte kørsel efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7 a, sidste punktum. Det er derfor med rette, at der er opkrævet registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens §§ 2, stk. 3, jf. §§ 4-6 b.
Det af repræsentanten anførte om, at køretøjet ikke har været anvendt til persontransport uden for førerrummet, og at bagsæderne ikke er fastmonteret, har således ikke givet grundlag for at ændre på SKATs afgørelse, som hermed stadfæstes.