Klagen vedrører spørgsmålet, om lønmodtagere skal beskattes af et åbent gavekort fra deres arbejdsgiver modtaget i julegave. Gavekortet kan anvendes på selskabets hjemmeside til køb af oplevelser i forskellige kategorier.
Selskabet har anmodet Skatterådet om bindende svar. Selskabet har stillet følgende spørgsmål:
"Kan Skatterådet bekræfte, at lønmodtagere, der som julegave fra deres arbejdsgiver modtager et åbent gavekort fra [virksomhed1] A/S til en værdi på op til 700 kr. ikke skal beskattes heraf?"
Skatterådet har svaret "nej".
Landsskatteretten stadfæster Skatterådets afgørelse.
Selskabet har en hjemmeside, som er en gavekortportal, hvorfra der kan erhverves gavekort til forskellige oplevelser. Selskabet udbyder oplevelser, der ligger i en prisklasse fra 200 kr. og opefter. Selskabet har oplyst, at der kan vælges mellem mere end 250 oplevelser. I henhold til selskabets egen hjemmeside kan gavekortet anvendes til diverse former for smagning, restaurationsbesøg, kro- og hotelophold, diverse former for wellness, adgang til diverse sportsaktiviteter m.m. Med et åbent gavekort fra selskabet kan gavekortmodtageren selv vælge mellem de oplevelser, der er repræsenteret på selskabets hjemmeside.
Hvis oplevelsesgavekortets beløb er mindre end den oplevelse, som modtageren ønsker, er der mulighed for at supplere op og lægge flere oplevelsesgavekort sammen. Hvis oplevelsesgavekortets beløb er større end den oplevelse, som modtageren ønsker, bliver det ikke brugte beløb stående på en konto hos selskabet.
Selskabet har oplyst til Skatterådet, at det ikke er muligt, hverken helt eller delvist, at konvertere gavekort fra selskabet til kontanter.
Skatterådet har i sit bindende svar fastslået, at der skal ske beskatning af lønmodtagere, der fra deres arbejdsgivere modtager et åbnet gavekort på en værdi op til 700 kr. til anvendelse på selskabets hjemmeside.
Alle indtægter af økonomisk værdi er skattepligtige, uanset om der er tale om kontanter eller naturalier, og uanset om den økonomiske fordel har form af en éngangsindtægt eller er af tilbagevendende karakter, jf. statsskattelovens § 4. En medarbejder vil derfor som udgangspunkt være skattepligtig af værdien af de økonomiske fordele, som vedkommende opnår i kraft af ansættelsesforholdet, hvad enten der er tale om kontanter eller naturalieydelser m.v.
Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, at der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, efter reglerne i stk. 3-13 medregnes vederlag i form af formuegoder af pengeværdi, sparet privatforbrug og værdien af helt eller delvis vederlagsfri benyttelse af andres formuegoder, jf. statsskattelovens § 4-6, når tilskuddet eller godet modtages som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt.
Ifølge ligningslovens § 16, stk. 3, 3 pkt., kan goder, herunder julegaver i form af naturalier, kun beskattes, hvis den samlede værdi af disse goder fra en eller flere arbejdsgivere m.v. overstiger et grundbeløb på 1.000 kr.
Landsskatteretten og Skatterådet har anerkendt, at gavebeviser under visse omstændigheder kan betragtes som en naturaliegave, jf. SKM2009.302.LSR, SKM2010.515.SR, SKM2011.677.SR, SKM2011.678.SR og SKM2011.679.SR.
SKM2009.302.LSR vedrørte et koncept, hvor en virksomhed, der ønskede at give en gave til sine ansatte, fik mulighed for at købe et antal gavebeviser, som i praksis medførte, at der inden for tre priskategorier kunne vælges mellem op til 25 gaver, som kunne gives til de ansatte.
Landsskatteretten har sidestillet gavebeviset med en naturaliegave, da udvalget af gaverne var bestemt af arbejdsgiveren, da gavebeviset ikke kunne ombyttes eller refunderes, og da konceptet ikke adskilte sig væsentligt fra den situation, hvor arbejdstageren forud for indkøbet af gaven tilbyder arbejdstagerne en tilsvarende valgmulighed mellem et nærmere antal gaver.
Skatterådets afgørelser, SKM2010.515.SR, SKM2011.677.SR, SKM2011.678.SR og SKM2011.679.SR, vedrører alle en situation, hvor arbejdsgiveren har givet et gavebevis til en bestemt type gave: 3-retters menu (SKM2010.515.SR) eller hotelophold for to personer (de øvrige tre sager).
Gavebeviset skal således i de nævnte sager betragtes som et praktisk instrument til at give en gave, da der på grund af gavens beskaffenhed ikke er muligt at overdrage som en fysisk genstand. Typen af gaven var på forhånd udvalgt af de ansattes arbejdsgiver.
Alle de nævnte sager adskiller sig således fra en situation, hvor der gives et åbent gavebevis, der giver adgang til hele assortimentet, som udbydes. Gavekort fra [virksomhed1] A/S giver adgang til en bred vifte af gaver i form af mad, drikke, restaurationsbesøg, kro- og hotelophold, diverse former for wellness, adgang til diverse sportsaktiviteter m.m. De ansatte får desuden en mulighed for at supplere op og lægge flere oplevelsesgavekort sammen, hvis oplevelsesgavekortets beløb er mindre end den oplevelse, som modtageren ønsker.
Selv om gavebeviset i intet tilfælde helt eller delvist kan konverteres til kontanter, kan beviset i dette tilfælde reelt sidestilles med kontanter, idet det eneste, der begrænser de ansattes valgmuligheder, er begrænsningerne på udbud/assortiment på selskabets hjemmeside.
Dette indebærer i øvrigt, at bevisets værdi ikke er omfattet af ligningslovens § 16, stk. 3, 3 pkt. I stedet skal bevisets værdi medregnes til den ansattes skattepligtige indkomst, jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke skal ske beskatning af lønmodtagere, som modtager åbne gavekort fra deres arbejdsgiver i julegave til selskabets hjemmeside.
Hjemmesiden er en gavekortportal, hvorfra der kan erhverves gavekort til en lang række oplevelser. Selskabet driver en virksomhed, hvor det er en mission at samle et stort sortiment af meget forskellige oplevelser i alle prisklasser, fra kr. 200 kr. og op til en god månedsløn.
Selskabet ønsker at udvide sin markedsføring af gavekort til virksomheder til brug for personalejulegaver. Med det åbne gavekort kan gavekortmodtageren selv vælge mellem alle de tilbud, der er repræsenteret på selskabets hjemmeside, hvilket på nuværende tidspunkt er mere end 250 oplevelser.
Hvis oplevelsesgavekortets beløb er mindre end den oplevelse, som modtageren ønsker, har denne mulighed for at supplere op og lægge flere oplevelsesgavekort sammen. Hvis oplevelsesgavekortets beløb er større end den oplevelse, som modtageren ønsker, bliver det ikke brugte beløb stående på en konto hos selskabet. Det er på ingen måde muligt (hverken helt eller delvist) at konvertere gavekortene fra selskabet til kontanter.
Gaver fra arbejdsgivere til ansatte behandles som udgangspunkt som almindelig personlig indkomst. Værdiansættelsen foretages på baggrund af godets markedsværdi, jf. ligningslovens § 16, stk. 3.
Ifølge SKATs Juridiske Vejledning beskattes årlige gaver i form af naturalier i anledning af jul og nytår efter praksis normalt kun, hvis markedsværdien overstiger en beløbsgrænse.
Endvidere fremgår, at hvis jule-/nytårsgaverne ydes som gavekort eller kontanter, er gaverne skattepligtige, da det kan sammenlignes med en kontant gave og løn. Er gavekortene udstedt til specifikke naturalier, kan gavekortet være skattefrit.
SKAT har i en meddelelse fra 2008, SKM2008.740.SKAT, tilkendegivet, at gaver i form af naturalier ydet af arbejdsgiveren i anledning af jul eller nytår i praksis ikke skal komme til beskatning fra 2008 og fremover, hvis markedsværdien af de gaver, som den ansatte modtager, ikke overstiger 700 kr. SKAT har anført, at det er 12 år siden, at beløbet sidst er ændret. Ifølge meddelelsen er der tale om en meget gammel praksis, hvorefter man ikke beskatter sådanne gaver. Der er ikke tale om en sats, der årligt reguleres, men med adskillige års mellemrum vurderes praksis på området.
Skattedepartementet traf i SKDM 1972, 108 DEP afgørelse i en sag, hvor en skatteyder klagede over, at et skatteråd havde anset et honorar på 384 kr. for A-indkomst. Skatteyderen havde modtaget honoraret fra sin arbejdsgiver i form af præmiechecks. Skatteyderen, der ikke hørte til virksomhedens sælgerstab, modtog præmiecheckene for særlig arbejdsindsats med at skaffe virksomheden nye kunder. Hvis beløbet var blevet anset for B-indkomst, havde det været skattefrit efter bestemmelsen i kildeskattelovens § 27, stk. 1, om skattefrihed for B- indkomster, der ikke overstiger 600 kr.
Det fremgik af sagen, at præmiecheckene kunne anvendes til indløsning med præmier efter et præmiekatalog. Kildeskattedirektoratet havde overfor skattedepartementet udtalt, at den af arbejdsgiveren anvendte præmiering ikke kunne siges at være vederlag i penge, hvorfor der efter direktoratets opfattelse ikke forelå A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, stk. 1. Skattedepartementet tiltrådte kildeskattedirektoratets udtalelse og anmodede statens ligningsdirektorat om at foranledige skatteyderens skatteansættelse nedsat med det nævnte honorar i henhold til bestemmelsen i kildeskattelovens § 27, stk. 1.
I SKM2009.302.LSR fandt Landsskatteretten, at det faktum, at den ansatte havde adgang til at vælge mellem et nærmere bestemt antal gaver, som på forhånd var betalt og udvalgt af arbejdsgiveren, ikke ændrede ved, at der var tale om, at den ansatte modtog en naturaliegave. Der blev herved lagt vægt på, at udvalget af gaverne var bestemt af arbejdsgiveren, og at gavebeviset ikke kunne ombyttes eller refunderes, og at konceptet ikke adskilte sig væsentligt fra den situation, hvor arbejdstageren kan vælge mellem et nærmere antal gaver. Landsskatteretten fandt ligeledes, at arbejdstageren modtog en naturaliegave, selvom arbejdstageren kunne udvælge gaven hos en af arbejdsgiveren valgt udbyder på nettet.
I SKM2010.515.SR bekræftede Skatterådet, at en julegave i form af gavebevis på maksimum 700 kr., som kunne anvendes på en bestemt navngiven restaurant, ikke ville være skattepligtig for de ansatte. Der var tale om et gavebevis, der alene kunne anvendes til dagens 3 retters menu eller til én af tre på forhånd af arbejdsgiver sammensatte tre-retters menuer. Gavebeviset var endvidere personligt og kunne ikke indløses til kontanter eller til andre retter/produkter fra den pågældende restaurant.
Repræsentanten har bemærket, at Landsskatteretten i en ikke offentliggjort kendelse af 29. september 2000 tog stilling til et identisk spørgsmål, om en julegave i form af et menubevis til en restaurant kunne betragtes som en naturaliegave. Landsskatteretten fandt dengang - med dissens - at sådanne menubeviser ikke kunne sidestilles med naturaliegaver. Gaver i form af menubeviser blev herefter anset for skattepligtige.
Endelig har Skatterådet den 26. oktober 2011 offentliggjort 3 nye bindende svar vedrørende julegaver, jf. SKM2011.677.SR, SKM2011.678.SR og SKM2011.679SR. Repræsentanten har særligt fremhævet afgørelsen i SKM2011.677SR, hvor Skatterådet bekræftede, at en medarbejder kan modtage et oplevelsesbevis-hotelophold fra A A/S som julegave uden at den pågældende medarbejder bliver indkomstskattepligtig deraf. Skatterådet vurderede, at et oplevelsesbevis, der giver adgang til et hotelophold for 2 personer inkl. morgenmad, som ikke kan konverteres til en anden ydelse, ikke kan omveksles til kontanter, og som har en gyldighed på et år, kan sidestilles med en naturaliegave. Det forhold, at de ansatte i en virksomhed kan afvikle gaven på ca. 50 forskellige hoteller, ændrer ikke herved.
Ifølge det svenske Skatteverk's hjemmeside sker der ikke beskatning af julegaver m.v. i form af gavekort i Sverige. Den eneste forudsætning herfor er, at gavekortet ikke kan ombyttes til kontanter. Repræsentanten har henvist til en afgørelse fra det svenske Skatteverk, hvor spørgsmålet netop gik på, om gavekort kan sidestilles med penge. Følgende fremgår bl.a. af afgørelsen:
"Av 11 kap. 14 § andra stycket IL framgår att skattefriheten inte gäller om en gåva lämnas i pengar. Denna nya materiella bestämmelse har inte kommenterats i förarbetena till inkomstskattelagen. Skatteverket anser att en gåva i form av presentkort som inte kan bytas mot pengar omfattas av skattefriheten i 11 kap. 14 § IL om övriga förutsättningar för skattefrihet i lagrummet är uppfyllda."
Derudover har repræsentanten henvist til den norske Skatteetatens Lignings-ABC punkt 2.1.1 om skattefri gaver fra arbejdsgivere:
"Visse gaver fra arbeidsgiver er skattefrie etter rammer og beløpsgrenser fastsatt av Finansdepartementet, jf. FSFIN § 5-15-1. Skattefritaket omfatter gaver til så vel ansatte som styremedlemmer. Skattefriheten for gaver til ansatte er betinget av at gave eller premie for forslag og forbedringer, er ledd i en generell ordning i bedriften. Gaven må i utgangspunktet bestå av en naturalytelse. Gavekort som ikke kan løses inn i kontanter, likestilles med gaver ytet i form av naturalytelser. Det samme gjelder gaver som i utgangspunktet består i penger, men hvor den ansatte leverer kvittering til arbeidsgiveren for kjøpet av gaven."
Spørgsmålet i denne sag er, om et gavekort kan anses som en naturaliegave og dermed falde ind under praksis for skattefri julegaver fra en arbejdsgiver, når gavekortet hverken helt eller delvist kan veksles til kontanter.
Der er ikke grundlag for en særlig praksis for gavekort. Der foreligger ikke afgørelser eller andet, der støtter Ligningsvejledningens udsagn. Endvidere synes udsagnet i Ligningsvejledningen baseret på en antagelse om, at gavekort generelt kan veksles til kontanter, hvilket ikke er tilfældet.
Som det fremgår af ovennævnte afgørelser, er praksis vedrørende gavekorts kvalificering som naturalier eller kontanter ikke klar. Således strider Skattedepartementets afgørelse fra 1972 mod Ligningsvejledningens udsagn. Som nævnt fremgår det af afgørelsen, at præmiechecks til indløsning med præmier efter et præmiekatalog ikke kan siges at være vederlag i penge.
Endvidere fremgår det af de nævnte afgørelser, jf. SKM2009.302.LSR og SKM2010.515.SR, at gavekort i hvert fald i visse situationer kan sidestilles med naturaliegaver. Det samme er tilfældet i de nævnte bindende svar fra Skatterådet, som blev offentliggjort i oktober 2011.
Modsat fremgår det som beskrevet helt kategorisk af Ligningsvejledningen, at gavekort og kontanter beskattes fuldt ud. Den første udgave af ligningsvejledningen for 1978 (udgivet i 1979) har følgende indhold vedrørende julegaver til ansatte:
"Årlige gaver i form af naturalier i anledning af jul eller nytår bør kun beskattes, såfremt værdien væsentligt overstiger 100 kr. Kontanter eller gavekort bør derimod altid beskattes."
Den tidligere såkaldte "Københavnervejledning" fra februar 1978, som var forløberen for Statsskattedirektoratets Ligningsvejledning havde følgende indhold om julegaver til ansatte:
"Gaver i anledning af jul eller nytår fra arbejdsgiver skal kun beskattes, såfremt værdien overstiger 100 kr."
Det er ikke kendt, hvad der ligger til grund for den mangeårige formulering i Ligningsvejledningen (nu juridisk vejledning), hvor gavekort helt generelt sidestilles med kontanter. Der har aldrig i Ligningsvejledningens historie været henvist til afgørelser herom.
Afgørelsen vedrørende menubeviserne er samtidig en lempelse af praksis, som kunne indikere et opgør med en i en årrække måske lidt for restriktiv og unødvendig praksis, hvor gavekort uanset form tilsyneladende altid blev sidestillet med kontanter. Endvidere er SKM2009.302.LSR en klar indikation af, at praksis på området er i bevægelse.
Der er ingen indlysende grund til at sidestille gavekort med kontanter, når gavekortet ikke kan veksles til kontanter. Faktisk er det nemmere for medarbejderne at få vekslet en naturaliegave til kontanter, når medarbejderen i forbindelse med ombytning af en gave får udleveret kvitteringen fra arbejdsgiveren. Derimod hindrer den automatiske sidestilling af gavekort med kontanter ofte arbejdsgivere i at give brugbare gaver, ligesom brug af gavekort for mange arbejdsgivere vil medføre en stor administrativ lettelse dels ved indkøb af gaven og dels ved at undgå efterfølgende ombytning.
Den nugældende praksis, hvor gavekort normalt sidestilles med kontanter, opleves desuden som konkurrenceforvridende for mange virksomheder, hvor gavekort spiller en markedsføringsmæssig og salgsmæssig stor del. Det gælder ikke mindst indenfor servicefagene, hvor det kan være vanskeligt at få placeret ydelsen i en indpakket gave. Samtidig diskriminerer den gældende praksis de små og mellemstore virksomheder.
Der bør ikke være forskel på beskatningen af gavekortet, afhængigt af antallet af de gaver medarbejderen kan vælge via gavekortet, når blot gavekortet ikke kan ombyttes til kontanter.
Endvidere kan det ikke skade at se på, hvordan man i Norge og Sverige beskatter julegaver i form af gavekort fra arbejdsgivere. I begge lande sidestilles gavekort med naturalier, når gavekort ikke kan veksles til penge. Det burde også være praksis i Danmark.
Repræsentanten har også henvist til svar fra Skatteministeren, som blev givet i foråret 2012 til Folketingets Skatteudvalg i forbindelse med behandlingen af lovforslag L 196. Der var i den forbindelse opstillet en række eksempler, hvor to vedrørte gavekort. Skatteministeren bekræftede i det ene tilfælde, at der ikke ville ske beskatning forudsat, at gavekortet ikke kunne sidestilles eller konverteres til kontanter. Til det andet eksempel bemærkede Skatteministeren, at skattepligten ville være afhængig af værdien af gavekortet. Der blev også taget forbehold for anvendelsen af gavekortet.
Lovbemærkningerne til lovforslag L196 kan også tyde på en opblødning af praksis vedrørende gavekort. Følgende fremgår af punkt 4.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslag L 196:
"Gavekort, der kan konverteres til kontanter eller ikke angår et eller flere af arbejdsgiveren udvalgte naturalier, vil heller ikke være omfattet af den foreslåede skattefrie bagatelgrænse. Disse former for gavekort anses efter gældende praksis for skattefri julegaver for at kunne ligestilles med kontanter og er derfor ikke omfattet af skattefritagelsen. Sondringen mellem kontanter og naturalier, som udtrykt i praksis vedrørende skattefri julegaver, er derfor stadig relevant."
I det foreliggende tilfælde er der ingen tvivl om, at gavekortet ikke kan veksles til kontanter, og derfor ikke kan sidestilles hermed. På betingelse af, at gavekortet ikke har en værdi, der overstiger grænsen for skattefri julegaver, vil gavekort til selskabets hjemmeside ikke være skattepligtige for medarbejderne.
Gaver fra en arbejdsgiver til en arbejdstager er som udgangspunkt skattepligtige, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c.
Ifølge ligningslovens § 16, stk. 3, beskattes goder, herunder julegaver i form af naturalier, kun såfremt den samlede værdi overstiger et grundbeløb på 1.000 kr. (2010- niveau). Julegaver i form af naturalier fra en arbejdsgiver beskattes dog ikke, hvis værdien af julegaven ikke overstiger et grundbeløb på 700 kr.
Hvis julegaver ydes som gavekort eller kontanter, er gaverne skattepligtige, da det får karakter af en kontant løn. Er gavekortene udstedt til specifikke naturalier, kan gavekortet være skattefrit, jf. Den Juridiske Vejledning, afsnit C.A.5.5.1.
To retsmedlemmer, herunder retsformanden, er af den opfattelse, at et åbent gavekort til selskabets hjemmeside reelt kan sidestilles med kontanter/almindelige gavekort, uanset at gavekortet ikke kan konverteres til kontanter. Der er henset til, at modtageren af et gavekort til selskabets hjemmeside frit vil kunne vælge mellem mere end 250 oplevelser, der omfatter flere forskellige kategorier. Modtageren vil desuden selv kunne supplere op og dermed få mulighed for at købe en oplevelse af en værdi, som er højere end gavekortets. Hvis oplevelsen koster mindre end gavekortets værdi, bliver det ikke brugte beløb stående på en konto hos selskabet, som modtageren vil kunne anvende i forbindelse med et efterfølgende køb på selskabets hjemmeside.
Lønmodtagere, der som julegave fra deres arbejdsgiver modtager et åbent gavekort, der kan benyttes på selskabets hjemmeside til køb af en eller flere oplevelser, skal derfor beskattes i henhold til statsskattelovens § 4, litra c.
Et retsmedlem finder, at der ikke skal ske beskatning, når en lønmodtager modtager et gavekort til selskabets hjemmeside af sin arbejdsgiver i julegave, så længe gavekortet ikke kan byttes til kontanter og ikke overstiger en værdi på 700 kr. Der er lagt vægt på, at gavekortet er udstedt til specifikke naturalieydelser.
I overensstemmelse med stemmeflertallet stadfæster Landsskatteretten Skatterådets afgørelse.