- Side 388 -
Mellem formuerettens generalklausul (aftalelovens § 36, jf. ovenfor i kapitel 7) og markedsføringslovens § 3, stk. 1, er der et vist overlapningsområde i forbindelse med erhvervsdrivendes anvendelse af uacceptable aftalevilkår, især i standardaftaler.
(...)
...generalklausulen i aftalelovens § 36, jf. ovenfor i kapitel 7, afsnit 4.10.2. Bedømmelsen efter § 1 afviger imidlertid i princippet fra bedømmelsen efter § 36 ved at være generel og ved at angå det pågældende vilkår som type, dvs. med stillingtagen til, hvilke virkninger det i almindelighed vil have for kunderne, jf. i øvrigt videre nedenfor i afsnit 2.9.
- Side 410 -
...kontraktretlige vurdering af, om forbrugeren bør være bundet af den afgivne ordre. På samme måde kan f.eks. det forhold, at der antages at have fundet vildledning sted (markedsføringslovens § 6), være køberetligt relevant ved en stillingtagen til, om der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, jf. købelovens § 76, stk. 1, nr. 1-3. Vildledningen kan herefter