- Side 98 -
...forbrugeraftaler, jf. § 1, stk. 4. Endelig bemærkes, at reglerne suppleres af andre regler i den almindelige forbruger- og markedsføringsretlige regulering, særligt Forbrugerombudsmandens retningslinjer om god markedsføringsskik på teleområdet. Disse regler inddrages, hvor det er relevant, i det følgende, men behandles i øvrigt særskilt senere i dette kapitel.
- Side 131 -
de enkelte abonnementsformer desuden efter nævnets opfattelse måtte anses for mangelfuld, fandt nævnet vederlaget urimeligt, jf. aftalelovens § 36, jf. 38 c. Nævnet nedsatte herefter skønsmæssigt vederlaget til 500 kr.
- Side 137 -
...slukket. Desuden var aftalevilkåret, der betød, at forbrugeren skulle hæfte for det takserede beløb også i sådanne situationer (hvor takseringen skete til »færgepris«), et urimeligt vilkår, som kunne tilsidesættes efter aftalelovens § 36, jf. § 38 c. Forbrugeren skulle derfor alene takseres efter den almindelig takst, der gjaldt i det pågældende land.