- Side 360 -
Mellem formuerettens generalklausul (aftalelovens § 36, jf. ovenfor i kapitel 7) og markedsføringslovens § 3, stk. 1, er der et vist overlapningsområde i forbindelse med erhvervsdrivendes anvendelse af uacceptable aftalevilkår, især i standardaftaler.
(...)
...efter § 1 har ganske klare mindelser om bedømmelsen af den kontraktretlige betydning af urimelige aftalevilkår efter generalklausulen i aftalelovens § 36, jf. ovenfor i kapitel 7, afsnit 4.10.2. Bedømmelsen efter § 1 afviger imidlertid i princippet fra bedømmelsen efter § 36 ved at være generel og ved at angå det pågældende vilkår som type, dvs. med
- Side 382 -
...køberetligt relevant ved en stillingtagen til, om der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, jf. købelovens § 76, stk. 1, nr. 1-3. Vildledningen kan herefter eventuelt give grundlag for at udstyre køberen med misligholdelsesbeføjelser over for sælgeren, f.eks. med ret til at hæve købet og/eller med ret til at kræve erstatning, se købelovens §§ 78 og 80.