Bøger, som nævner Aftaleloven § 38a

Forbrugerbegrebet i markedsføringslovgivningen

- Side 244 -

...Købelovens § 4 a definerer et forbrugerkøb. Bevisbyrden for købers eventuelle mangel på forbrugerstatus pålægges i alle tre love sælger. I offentligretlig sammenhæng er lovene mere fremadrettet, hvorfor en større fleksibilitet kan være hensigtsmæssig. Inden for marketing benyttes betegnelsen konsument om den, der køber til eget, ikke-erhvervsrelateret brug.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 246 -

...anfører derimod direkte, at det er adfærden over for forbrugere, der reguleres. Det samme gør sig gældende med bestemmelsen om mærknings- og emballeringsbemyndigelsen (§ 12). I disse tilfælde må der antages at være et sammenfald med det civilretlige forbrugerbegreb, således som dette f.eks. kommer til udtryk i aftalelovens § 38 a og købelovens § 4 a.

Læs på Jurabibliotek