- Side 173 -
...tilbudsgiveren sender den i § 4, stk. 2, omtalte meddelelse med post, telegraf eller andet forsvarligt befordringsmiddel, f.eks. e-mail, og kan bevise, at han har sendt meddelelsen, er det acceptantens risiko, hvis meddelelsen på grund af en hændelig begivenhed, f.eks. poststrejke eller servernedbrud, forsinkes eller ikke kommer frem, jf. aftalelovens § 40.
(...)
...meddelelse af den i § 4, stk. 2, omtalte art kalder man ofte for en reklamationsmeddelelse, som er en såkaldt »pligtmæssig reklamation«. Heri ligger, at man skal reklamere for at kunne holde på sin ret. Sådanne regler er almindelige. Et andet eksempel herpå er købelovens § 61, der svarer til aftalelovens § 40, jf. nedenfor i kapitel 8, afsnit 3.2.6.
- Side 174 -
...bare negligere den uoverensstemmende accept, hvis han ikke vil være bundet af den. Han må således meddele tilbudsmodtageren, at accepten er uoverensstemmende, og gør han ikke det, anses aftale for sluttet med det indhold, accepten har. For tilbudsmodtagerens reklamationsmeddelelse gælder aftalelovens § 40, jf. det ovenfor i afsnit 2.1.2.3 anførte.
- Side 188 -
...god tro, bestemmer § 28, stk. 2, at løftegiveren, så snart tvangen er ophørt, har pligt til at give løftemodtageren meddelelse om, at løftet er afgivet i en tvangssituation. Undlader løftegiveren at afgive denne reklamation, er han bundet ved sit løfte. Dette er altså en pligtmæssig reklamation, jf. aftalelovens § 40, omtalt ovenfor i afsnit 2.1.2.3.