Bemærk, at § 11 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 11, om det har en betydning.
- Side 163 -
...give hjælpen er at gøre modtageren i stand til så hurtigt som muligt at klare sig selv. Hjælpen skal som udgangspunkt ikke være et varigt forsørgelsesgrundlag, men skal være en hjælp til personer, som i en periode ikke kan klare sig selv økonomisk. Det indebærer samtidig, at kommunen skal forsøge så vidt muligt at hjælpe modtageren ud af systemet.
- Side 167 -
...bevisbyrderegel« for borgeren, men at reglen ikke ændrede på, at myndighederne efter officialprincippet havde pligt til at oplyse sagen. Ankestyrelsen kunne efter ombudsmandens opfattelse ikke afvise den hjemløses ønske om at lade vidneudsagn indgå i oplysningsgrundlaget ud fra en vurdering af, at de ikke var nødvendige og relevante for sagens afgørelse.
(...)
...ophold og folkeregisteradresse i riget i 9 år inden for de seneste 10 år for at få ret til uddannelses- eller kontanthjælp. Det må dog bero på en konkret vurdering, om opholdskravet i aktivlovens § 11, stk. 3, kan anvendes i forhold til danske statsborgere, som efter ophold i et andet EU/EØS-land vender tilbage til Danmark, se nedenfor kapitel 16.11.
- Side 181 -
...under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse kan modtage uddannelseshjælp. Ved unge uden en erhvervskompetencegivende uddannelse forstås unge, der hverken har gennemført en erhvervsuddannelse, en erhvervsgrunduddannelse (egu) eller en videregående uddannelse. I praksis er det unge, der har grundskolen eller en studiekompetencegivende ud-