Bemærk, at § 10 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 10, om det har en betydning.
- Side 266 -
...bekendtgørelsens § 26. En uorganiseret arbejdsmiljørepræsentant kan kræve sagen behandlet ved de almindelige domstole.5959. U 1983.730 H, hvor en lærer, der var sikkerhedsrepræsentant, og som havde meldt sig ud af sin organisation og derefter var blevet afskediget, krævede afskedigelsen prøvet ved de almindelige domstole, hvilket krav Højesteret imødekom.
Arbejdsgiveren skal afholde udgifter ved arbejdsmiljørepræsentantens hverv og godtgøre arbejdsmiljørepræsentanten tab af indtægt, jf. AML § 10. Denne bestemmelse har givet anledning til en del voldgiftssager.
(...)
- Side 267 -
...følge heraf var Amtsrådsforeningens i skrivelsen fastsatte kompensationsordning i strid med AML § 10, stk. 1, idet arbejdsmiljørepræsentanters deltagelse i sikkerhedsmøder uden for normal arbejdstid skal betragtes som almindeligt arbejde og dermed udløser overarbejdsbetaling, såfremt overenskomsten i den konkrete situation udløser overarbejdsbetaling.
- Side 268 -
...kollektive overenskomster vedrørende tillidsrepræsentanter kræves, at der skal være tvingende grunde, der nødvendiggør afskedigelse. Der findes en del faglige voldgiftskendelser om, hvorvidt der i konkrete tilfælde har været tvingende grunde til at afskedige en arbejdsmiljørepræsentant, og hvis ikke, om dette burde medføre genansættelse eller godtgørelse.
(...)
...Arbejdsmiljørepræsentanten har bevisbyrden for, at tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område har en særlig afskedigelsesbeskyttelse. A havde henvist til virksomhedsoverenskomster, Industriens Funktionæroverenskomst samt overenskomsten for akademikere i staten. Højesteret fandt, at virksomhedsoverenskomsterne, der angik den enkelte