- Side 522 -
...fra aktindsigt, jf. FOB 2018-36, der er refereret nedenfor under pkt. 9.5 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 3. Dette følger også af miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages af afvejning af, om det er nødvendigt at meddele afslag på aktindsigt, jf. kommentaren til denne bestemmelse.
(...)
...må oplyse, at et tilsynsbesøg er foretaget som følge af en klage. I sagen var der rejst spørgsmål om, hvorvidt oplysningen om, at tilsynsbesøget blev foretaget som følge af en klage, kunne undtages fra aktindsigt i forhold til en journalist. Bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, kunne formelt set ikke finde anvendelse, og det var i denne
- Side 612 -
...skal foretages efter 1985-offentlighedslovens § 13. Det betyder at oplysningen om, hvorvidt der foreligger en klage til Arbejdstilsynet, og i givet fald fra hvem, som den helt klare hovedregel kan undtages fra aktindsigt – også i forhold til andre end arbejdsgiveren og dennes repræsentant med hjemmel i 1985-offentlighedslovens § 13, stk.1, nr. 6.«
- Side 637 -
...for arbejdsgiveren eller dennes repræsentant må oplyse, at et tilsynsbesøg foretages som følge af en klage, jf. FOB 2009-1-4. Som et andet eksempel på tavshedspligt, der generelt undtager det pågældende område fra offentlighedslovens regler om aktindsigt, kan nævnes undersøgelse af flyhavarier efter reglerne i luftfartslovens kapitel 11. Se hertil: