- Side 750 -
...identiteten på de personer, der var blevet indberettet til ministeriets whistleblowerordning, i realiteten byggede på mere overordnede betragtninger om whistleblowerordningens karakter og på generelle hensyn til de personer, som kunne være omtalt i indberetningerne. Der var således ikke i det enkelte tilfælde foretaget den påkrævede konkrete vurdering.
(...)
- Side 751 -
...var der rejst spørgsmål om, hvorvidt oplysningen om, at tilsynsbesøget blev foretaget som følge af en klage, kunne undtages fra aktindsigt i forhold til en journalist. Bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, kunne formelt set ikke finde anvendelse, og det var i denne sammenhæng, at § 79, stk. 2, var normerende for anvendelsen af § 33, nr. 5.
- Side 806 -
...efter offentlighedslovens § 13 [nu § 33]. Det betyder at oplysningen om, hvorvidt der foreligger en klage til Arbejdstilsynet, og i givet fald fra hvem, som den helt klare hovedregel kan undtages fra aktindsigt – også i forhold til andre end arbejdsgiveren og dennes repræsentant med hjemmel i offentlighedslovens § 13, stk.1, nr. 6 [nu § 33, nr. 5].«
- Side 834 -
...for arbejdsgiveren eller dennes repræsentant må oplyse, at et tilsynsbesøg foretages som følge af en klage, jf. FOB 2009-1-4. Som et andet eksempel på tavshedspligt, der generelt undtager det pågældende område fra offentlighedslovens regler om aktindsigt, kan nævnes undersøgelse af flyhavarier efter reglerne i luftfartslovens kapitel 11. Se hertil: