- Side 498 -
...Kredsen af regnskabsbrugere er ligeledes angivet i ÅRL § 12, stk. 2. Bestemmelsen signalerer, at betegnelsen regnskabsbruger skal forstås meget bredt. Det er (alle) »personer, virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder mv. hvis økonomiske beslutninger normalt må forventes at blive påvirket af en årsrapport, jf. også straks i det følgende.
(...)
- Side 499 -
Ledelsen er ikke direkte en del af den brugergruppe, som defineres i ÅRL § 12, stk. 2. Årsrapporten ligger dog latent bag ved ledelsens styring af selskabet, idet kapitaltabsreglen i SL § 119 knytter bestemte pligter til en økonomisk opgørelse i overensstemmelse med årsregnskabslovens krav, jf. nærmere foran i kap. 9.
(...)
- Side 500 -
ÅRL § 12, stk. 2, angiver ikke, at årsrapporten skal udarbejdes således, at regnskabets resultater er egnede til at indgå i de selskabsretlige beslutningsprocesser. De fornødne hensyn til de selskabsretlige principper må herefter tages ved tilpasninger af de selskabsretlige regler, jf. nærmere nedenfor i afsnit 13.1.8.
- Side 504 -
...fordi den konkrete oplysnings placering i årsrapporten kan påvirke afvejningen mellem relevansen og pålideligheden. Hertil kommer den øgede orientering mod værdibaserede regnskaber, jf. nedenfor. Denne orientering betyder, at lovgiver ønsker at prioritere relevans på bekostning af pålidelighed for årsrapportens generelle indhold, jf. straks nedenfor.
(...)
ÅRL §§ 11 og 12 er rammebestemmelser som kan anvendes som fortolkningsbidrag, når lovens detailbestemmelser enten skal suppleres eller fraviges. ÅRL § 13 udfylder i et vist omfang disse rammebestemmelser ved at opstille en række grundlæggende forudsætninger, der som udgangspunkt altid skal overholdes i regnskabsaflæggelsen.