Kapitel 5 Anmeldelse af papirdokumenter
Papirdokumenter kan alene danne grundlag for tinglysning, hvis den tingbogsberettigede på grund af manglende person- eller CVR-nummer ikke kan få en digital signatur.
Stk. 2 Tinglysningsretten anfører straks på det pågældende formueaktivs blad i tinglysningssystemet, når et papirdokument er anmeldt til tinglysning. Indførelsen af dokumentet i tinglysningssystemet skal ske den dag, hvor retten registrerer at have modtaget papirdokumentet. Retsvirkningerne regnes fra det i pkt. 1 nævnte tidspunkt.
Stk. 3 Tinglyste papirdokumenter sendes af Tinglysningsretten retur til den tingbogsberettigede.
Papirdokumenter skal for at kunne tinglyses være oprettet i format A4.
Stk. 2 Den ubeskrevne del af en delvis beskrevet side skal markeres således, at siden ikke senere kan udfyldes.
Stk. 3 Et dokument bestående af flere sider skal være sammenhæftet, og de beskrevne sider skal være fortløbende nummereret.
Stk. 4 Dokumentet skal være udskrevet eller udfyldt maskinelt.
Stk. 5 Dokumentet skal være dateret og forsynet med den tingbogsberettigedes personlige underskrift. Dateringen, underskriftens ægthed og den tingbogsberettigedes myndighed skal være bekræftet af en advokat eller to andre vitterlighedsvidner. Vedrører dokumentet udstedelse og anmeldelse af skøder eller pantebreve, skal vidnernes personnumre være angivet. Ved underskrifter skal underskrivers fulde navn tillige være anført med maskinskrift, stempel eller blokbogstaver.
Stk. 6 Dokumentet skal i øvrigt indeholde de informationer om den pågældende rettighed, som der stilles krav om, at en tilsvarende elektronisk anmeldelse til tinglysning indeholder, dog ikke oplysninger om den tingbogsberettigedes person- eller CVR-nummer.
Ved anmeldelse til tinglysning efter § 27, stk. 1, af påtegning på et tidligere tinglyst dokument, finder § 27, stk. 2, og § 28 anvendelse.